Tandborstning

zesel

Trådstartare
Jag har precis borstat tänderna på min hund, han är snart 9 år gammal och har en tendens att lätt få tandsten. Idag var han jätteduktig, han bara skakade liiite :D och hade nästan svansen rakt ut i stället för mellan benen - det har tagit oss två år att komma hit. Nu kommer han självmant, och tycker om att slicka i sig "bucadog" från borsten.

Jag började tyvärr sent med detta, då jag inte visste bättre när han var valp.

Nu vet jag vilka enorma fördelar tandborstning kan ge, så det är en självklarhet liksom att borsta mina egna tänder (hunden borstas numera ca 2-3 ggr/vecka, men det blir inte så grundligt varje gång då han fortfarande tycker det är läskigt, och jag inte vill göra det till ett tvång med fasthållande).

Hur ser det ut med tandborstningen av alla "bukevovvar" :) ?
Vad tycker de om proceduren?
Har de fått vänja sig som valpar, eller som min :crazy: först när matte skaffat sig tillräckliga kunskaper ( :idea: ) eller först när hunden börjat få problem?

Sv: Tandborstning

Jag borstade från valpstadiet och det gick jättebra. Jag satt i soffan med vovvens huvud i knäet. Korta stunder!

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10