Tandborstning=kväljningar????

Texaz

Trådstartare
Sen min sista graviditet (snart 19 år sen!) besväras jag av kväljningar när jag ska borsta tänderna:o
Varierande grad, ibland går det jättebra, men ibland kan jag bara borsta längst fram utanpå framtänderna, i annat fall kör kräkreflexen igång:crazy:

Inte bra för tandhälsan, och jälkigt pinsamt att stå i badrummet och hulka....

Har även hänt att jag spytt, och börjar jag spy så kommer ALLT upp!

Någon som känner igen det? Tips på att förhindra att det händer????
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Varje morgon, så gott som. Superjobbigt. Har det väl börjat så fortsätter det. Borstar aldrig tänderna efter frukost, då är den förlorad... Måste göra det innan. Ibland behöver jag bara tänka på tandborsten så kör det igång. På kvällen är det inga problem, men på morgonen är det kört för det mesta. Hulkar ända in i duschen :wtf:
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Jag har aldrig spytt (spyr oerhört sällan, var flera år sedan sist..) men jag får mycket kväljningar. Jag älskar dock att borsta tänderna så jag har inga men av problemet jag får med kväljningar.

För starka tandkrämer var boven för mig, så jag fick under lång tid, säkert över ett halvår, använda mig av Bamsetandkräm för att överhuvudtaget kunna borsta tänderna. Mjuk tandborste var viktigt för mig också. Sen, det viktigaste för mig efter problemet med starka tandkrämer, är att veta att jag har nära till handfatet. Är jag för långt ifrån så jag får kväljningar direkt av för mycket skum i munnen.
Just det, lite vatten i munnen ibland så skummet inte blir för tjockt lindrade en hel del också.
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

SÖTA tandkrämer är sämst för min del! Mycket mentol gör det bättre, men hjälper långt i från alltid...

Skönt dock att se att jag inte är ensam:D

Börjar jag tänka på det är det totalkört, svårt dock att avleda tankarna:p
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Jag är precis likadan, framför allt på morgonen efter frukost. Problemet är att ja absolut INTE kan borsta tänderna innan frukost -då smakar den fruktansvärt!
Har aldrig gått så långt att jag faktiskt spytt men det har inte varit långt ifrån ibland, då är det bara att sluta direkt. Kan enbart borsta med eltandborste, vanlig går INTE. Heller inte med för mycket tandkräm, eller rättare sagt med för mycket skum i munnen. I värsta fall får ja spotta ut all tandkräm och borsta med bara vatten, det kan fungera bättre ibland.

Kan absolut inte borsta med någon annan på badrummet och verkligen inte om någon annan borstar tänderna samtidigt som jag, kan heller inte se någon annan borsta tänderna -får kväljningar av bara det!
Märkligt det där!
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Jag har också jättesvårt för tandborstningen ibland, har haft problem med kväljningar sedan jag var liten.

Mitt problem är när jag borstar allra längst bak, och det triggas av extra löddriga tandkrämer bl.a. Har dock märkt att det blir bättre om jag lutar huvudet framåt istället för bakåt, samt ser till att hålla munnen stängd istället för öppen. Inbillar mig att stängd mun gör att det inte rinner bak lika lätt, men vet inte om det stämmer eller bara handlar om tankens kraft.
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Du är inte ensam (som du ser av antalet svar redan)

Jag kan till och med få kväljningar av att höra andra människor borsta tänderna. Det är extremt obehagligt att dela rum på hotell tex med kollegor eller dylikt, som går omkring och borstar tänderna och jag kan inte fly nånstans. Det är vidrigt.
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Har du provat borsta med barntandborste? De är ju mindre, kanske triggar kräkreflexen mindre.
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

De som har problem med detta har ofta en väldigt ytligt liggande kräkreflex. Precis som Linda8142 skriver så kan det hjälpa med t.ex. en barntandborste för då kommer man inte åt kräkreflexen på samma sätt. Om du klarar av det så kan du också skölja med ett fluorskölj som komplement och vara noga med tandtråden om du inte kommer åt att borsta på andra ställen. Det finns också små mellanrumstandborstar på apoteket som kan vara ett bra komplement för att komma åt mellan tänderna om du inte kan borsta tänderna på vanligt sätt.

mellanrumsb_150.jpg
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Jag kan heller inte borsta tänderna på morgonen efter frukost, men på kvällen är det oftast inga problem.
Har löst det genom att inte äta frukost. :D
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

*kl*

Barntandborste har jag inte testat, det kan ju vara idé att göra det. Eltandborste har jag funderat på, då behöver jag ju inte "röra runt" så mycket i munnen:)
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Jag har samma problem.
Sedan många år köper jag tandborstar, TE-PE Liten, på apoteket. De är mindre än en normal barntandborste och underlättar tandborstningen betydligt.
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Och inte använda lågpristandborstar där det lossnar "sprön". Då är det katastrofläge. :yuck:
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Oj! Här var man inte ensam. (Och jag som trodde att jag hade något konstigt för mig :p)
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Mina problem försvann i princip när jag bytte till eltandborste! Så prova det :)
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

kl
Exakt samma problem här! Värst på morgonen men kan även uppstå på kvällen.

Alltså jag får kväljningar av det mesta!! Dofter, som jag egentligen borde klara av, för att de inte är sååå jätteäckliga men det går inte om det luktar mycket. Tröjor mot halsen ursch! Suck!
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Jag kör med tandkräm som inte skummar så mycket (Zendium), liten tandborste och så lutar jag huvudet uppåt när jag borstar de bakersta tänderna. Det funkar hyfsat tycker jag. Men att använda tandtråd långt bak i munnen är en pina :(
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Hej!

Jag har so far bara 2 tandkrämer jag inte mår dåligt av. Apotekets "vanliga" och apotekets "mot ilningar". Alla andra ger mig kväljningar och illamående.

/Lavinia
 
Sv: Tandborstning=kväljningar????

Som flera andra skrivit: barntandborste!

Börja med att borsta längst bak och ha då pyttelite, eller i värsta fall inget alls (och fluorskölj sen) tandkräm. Jag har jättesvårt med visdomständerna, men detta funkar okej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp