Tamråttor

Minni-Borg

Trådstartare
Som ni kanske vet så funderar jag på att skaffa tamråtta.
(observera, jag sa funderar så hoppa inte på mig för att jag inte vet så mycket.
Innan jag ens kollar på någon vill jag ha en massa information om er som äger en tamråtta eller känner sig kunnig inom det området.
Tex, hur stora dom blir (ca cm), vad dom äter, hur stor bur de behöver osv.

Och så ni vet, om om min dröm nu blir verklighet så ska jag skaffa två :smirk:

Sv: Tamråttor

Oh, läste dåligt och missade mat och bur :o

De ska ha fri tillgång på en torrfoderblandning som innehåller alla 4 sädeslagen (havre, vete, korn, råg). Finns blandningar på djuraffärer men det är bara att betala extremt mycket pengar för ren skit iom att det innehåller färgämnen, konserveringsmedel, insektsmedel som man tom måste ha skyddskläder för att få hantera enligt lag, en massa fett och dåligt med näring osv. Istället kan man blanda eget eller helt enkelt ge de müsli. Här hemma får de Euroshoppers fruktmüsli med torrfoder för hund nerblandat, fungerar finfint.

Och så ska de ha matrester. Det är bara att följa tallriksmodellen fast ge kött mer sällan, typ 1-2 ggr/vecka brukar vara lagom.

Buren ska vara minst 50 cm åt alla håll brukar man säga, men gärna större - den kan aldrig bli för stor! Skaffa gärna en bur som passar fler än två råttor för tro inte att du kommer vara nöjd med två utan jag kan nästan garantera att du vill skaffa fler sen ;)
Kan rekommendera bland annat en laura Super (från Gabber, är ca 95*50*75 cm), den har sina nackdelar men är en väldigt bra bur ändå och går att få tag på för runt 500 bara om man köper begagnat - ny kostar den runt tusenlappen. Den får plats med max 6 råttor.
Fast voljär är oslagbart dock, helt klart :D

www.ratpower.se finns en burräknare där du kan kontrollera utrymmet i burar som kan vara av intresse :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 525
Senast: MML
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar