Tallrikar smakråd

Jag gillar Mateus tallrikar, skulle gärna köpa om jag hade möjlighet.

De från Rörstrand ser exakt ut som de vi hade i skolan, så deppigt.

Jag tycker Mateus är otroligt klumpiga att hantera i diskmaskin, för mig är det skäl nog att avstå dem:D

Mm det är klart, de tar väl upp ganska mycket plats.

Ingen som har Bordallo tallrikarna? Tänkte knalla förbi cervera och klämma lite på de imorgon.

Jag vill ha fina tallrikar till vardags, ska de användas till mer festligt blir de typ aldrig haha ;) men dottern på 3,5 vill ju gärna hjälpa till och plocka in i diskmaskin och duka osv. Kanske inte superbra idé med tunga tallrikar då tänker jag.
Med tanke på att stora tallriken kostar närmare 380-400 pickadollar styck skulle inte jag sätta sån tallrik i handen på en 3,5-åring på språng iallafall oavsett hur god ekonomi jag hade. :)

Jag gillar de första och sista. Jag har pillat lite på de första på cervera men då jag inte behövt tallrikar så har jag fått låta bli att köpa dem, tyvärr :(

Har Swedish grace och är nöjd med de, tyckte nog att de var mer ömtåliga i början, men innan dess hade jag Höganäs vars tallrikar är tyngre.
Matteus Bubble är skitsnygga, men jag kommer nog köpa uppläggningsfat och hade nog inte köpt det om dottern ska hjälpa till eftersom de dels är tunga och så tänker jag mig att med bubblorna ska man vara försiktig så att det inte blir kantstött.
Annars håller jag med dig, fintallrik var dag!

Jag tycker Matteus är jättesnygga, men tycker som andra att de är lite tunga för vardagsporslin och blir för lätt kantstötta till det pris de har. Uppläggningsfat absolut, vardagstallrikar känns mer tveksamt.

Den första tallriken har jag inte hört om. Jag gillar Rörstrand grace, men har bara skålar i den serien så kan inte uttala mig om repighet och tålighet på tallrikarna

Okej har kommit fram till att köpa antingen Bordallo eller grace och några stora Mateus bubble som uppläggningsfat, men hur mycket använder en det egentligen?

Okej har kommit fram till att köpa antingen Bordallo eller grace och några stora Mateus bubble som uppläggningsfat, men hur mycket använder en det egentligen?

Min syster har Bordallo, fina och ett bra pris tycker jag :)
Jag har ett uppläggningsfat från Mateus, ett lite större. Använder det som fruktfat till vardags och uppläggning iaf minst 1gång/måndad. Tycker det är trevligt att lägga upp maten om det kommer kompisar över på middag tex

Tänkte unna mig (eller ja oss då) nya tallrikar osv och står mellan de här fyra.
Någon som har de och kan uttala sig om kvalité? Värt priset? Bordallo är billigast, 149kr st. Blir de repiga? Hatar repiga tallrikar.

Bordallo pinheiro
Visa bifogad fil 25319
Dessa gillade jag.
För mig kändes Mateus lite för plottriga som vardags tallrikar. Som upplägningsfat blir dom nog helgrymma däremot.

Jag lägger i princip alltid upp maten i något annat än grytorna som jag har lagat den i. Sen är det ju lite olika om fat eller skålar passar bäst för det ändamålet.

Har haft Swedish grace som vardagstallrikar några år. De är lite repiga. Vi har dock den gröna, om det händelsevis skulle göra skillnad på (hur man upplever) reptåligheten. Försökte fota men lyckas dåligt, får försöka i dagsljus.

Har Mateus bubble i olika färger. Använder de dagligen, har två barn. Diskar de i diskmaskin och två har krakelerat i färgen. Annars älskar jag dem. Så härligt med färg!

Jag har ett par skålar från mateus, trots att jag har varit försiktig så är de kantstötta. Upplever dom som väldigt känsliga.

Gällande repor på tallrikar så har jag också förstått att det ofta beror på besticken. Man ska ha bestick av god kvalité. Själv har jag bestick från ikea, men funderarpå att köpa nya av den anledningen. Vet inte om det hjälper. Men skulle aldrig köpa dyra tallrikar och sedan använda bestick med oklart kvalite.

Jag har läst någonstans att man kan få bort repor/ränder på tallrikar med hjälp av tandkräm. Har dock inte provat själv. Antar att man får gnida/borsta med tandkräm.

Jag har Swedish grace. Har haft den som vardagsporslin de senaste 20 åren. Trivs mycket bra med den!

Inte felfri efter ca 20 års användning (varav 5 år i diskmaskin), men fullständigt acceptabelt.

Bifogade filer

• CB320DD9-2E25-498F-8D52-3D7F6FF8263D.webp
    CB320DD9-2E25-498F-8D52-3D7F6FF8263D.webp
    64,9 KB · Visningar: 72

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 588
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 780
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka