Tall och tistel älskare vad är det hon behöver?

TinyWiny

Trådstartare
Min häst är fullkomligt galen i tistlar och tall:d vad innehåller det?
Vad är det hon kan behöva?
Innehåller tall C-vitamin som de kan tillgodogöra sig?
Hon kan emellanåt äta lite bränn nässlor också, men inte på samma vis som tistlar.
Nån som vet:confused:

Sv: Tall och tistel älskare vad är det hon behöver?

Tistlar är blodrenande och påverkar levern. Min förra häst var likadan den gav jag leverstimulerande örter och då blev begäret mycket mindre.

Hon äter det för att hon kan ;) :D
Skämt åsido, inte förrän jag läste detta kom jag på att vår ponny gör likadant. Inte bara nässlor och tistlar utan ALLT som de andra hästarna ratar, inklusive gran och torra löv :eek:
För det kan ju inte bara vara smaken som lockar tycker jag? :crazy: eller?

Läste att fång hästar och hästar med magproblem gillar tistlar.

nässlor är - urindrivande, sammandragande, blodstillande och stimulerar blodcirkulationen. mkt. rika på vitamin C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer.

mariatistel är - leverskyddande, lenande, stimulerar produktion av galla. innehåller en hög halt av gammalinolensyra - upp till 60%. syran har visat sig vara väldigt bra för att reglera den kvinnliga hormonbalansen. gammalinolensyra (GLA) är förmodligen mest känd som den aktiva ingridiensen i jättenattljusolja.

Min dam äter hallonbuskar.. Vad vill hon då?

Gran är så vitt jag förstår bara bra, det är ju lätt avmaskande.

Till Unica, Åke och hillevie
Ok tack för era svar:bow: Hon har problem med magen och varit allmänt trött:cry:
Blev diagnostiserad som gaskolik...
Har också tagit borelia/elichia och vita blodkroppar, lever, njur och muskel blodprov, har dock inte fått svar på dessa än, hoppas att jag får dem senare idag.
Hon har "alltid" haft hormon problem, kunde inte bli dräktig och förra ägaren utredde henne för detta, de hittade dock ingen avgörande, men det märks aldrig när hon brunstar:confused: vet inte ens OM hon gör det i såfall väldigt tyst...

Ja då kan jag förstå varför hon vräkte i sig gran när hon kom innan jag hade avmaskat henne! Det var lite si och så med avmaskningen hos förra ägaren...

Min häst käkar tistlar, vanlig gran, nedfallna löv från lite olika träd,
eklöv (ej ekollon, utan enbart löven), hallonbuskar, boklöv+grenar, bark från bokträd.
Tror det är asklöv hon brukar stoppa i sig också.

Sen brukar hon äta en viss växt som växer vid stallet, vet inte vad den heter men inget giftigt i alla fall.
Har lite rosa/lila klockliknande blommor, finns en liknande blomma som heter Fingerborgsblomma, den ÄR dock giftig och den rör hon inte.

Den jag menar växer också som höga stänglar, med små gröna blad och blomma i toppen.

Så är hon ju en nordis, dom äter väl det mesta som finns i naturen :D

Tallbarr och grenar gillar hon dock inte.

Hon har så vitt jag vet ingen brist, är frisk som en nötkärna och pigg och glad.
Ingen mask har hon heller.

Senast ändrad av en moderator:

hallon är - sammandragande, stärkande, lär underlätta vid fölning.

hallonblad används traditionellt för att stärka livmodermuskelaturen och ge den ökad spänst, både hos djur och människor. detta ska underlätta värkarbete, när livmodern dras samman kraftigt, minska blödningarna och bidra till att efterbörden kommer ut utan problem.

hallonblad kan även användas som avkok vid inflammation och inflamerade sår i munhålan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 388
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar