Tåliga växter att ha i köket långt ifrån fönster?

Miraculus

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha lite gröna växter i köket på en köksbänk som är långt ifrån fönstret. Så har ni tips på bra tåliga grönväxter som klarar sig utan att få direkt solljus/ljus? :)

Sv: Tåliga växter att ha i köket långt ifrån fönster?

Svärmorstungor!
Enda sättet att döda dem verkar vara övervattning :D

Svärmorstungor!
Enda sättet att döda dem verkar vara övervattning :D

Jag har försökt med det oxå, inte fasen dog den... fick vattna krukan full o ställa ut den på vintern så den frös ihjäl :angel: Kan inte slänga levande blommor, så jag var tvungen att avliva det fula kräket innan. :rofl:

Jag har försökt med det oxå, inte fasen dog den... fick vattna krukan full o ställa ut den på vintern så den frös ihjäl :angel: Kan inte slänga levande blommor, så jag var tvungen att avliva det fula kräket innan. :rofl:

:mad:

svärmorstungor är ytterst användbara i buketter. Det ser väldigt proffsigt ut med ett eller två blad tillsammans med vackra sommarblommor.

...fast då måste man ju gilla att plocka in blommor förstås

Jag har ett antal örter på köksbänken. Basilika, timjan, citronmeliss och något mer. Det är en bra bit ifrån fönstret och de klarar sig alldeles utmärkt. Vattnas ofta bara! Går ju dessutom att äta om man vill det, men jag har bara mina för att de är jättefina mot den knallröda diskmedelspumpen och det vita kaklet ;)

Är garderobsblommor giftiga? :eek:

Zamiakalla

Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifolia
Växten innehåller starkt irriterande växtsaft.

Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg, svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter samt magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.

Åtgärd: Ge genast lite dryck.
Ögon: Skölj omedelbart med vatten under minst 5 minuter.
Hud: Tvätta med tvål och vatten.
Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Källa: http://giftinformationscentralen.se

Jag har också en, men jag tycker den ser så äcklig ut att jag faktiskt låtit bli att frestas att tugga på den. Kanske när nöden är större? :D

Förresten... påminner mig pm den tid när deetfanns en populär kaktusvariant som kallades high chaparall. Fin som liten men ohyggligt ful när den blivit stor. Taggig och jävlig dessutom. Måste hanteras med svetshandskar...

Min växte och växte och blev allt anskrämligare. Jag blev tvungen att ställa ut den på balkongen i januari.....

Jag tänker att växter som trivs i skugga skulle gilla att stå där. Murgröna, kanske?
Om inte annat brukar jag tycka att växer faktiskt kan få vara förbrukningsvaror.

Förresten... påminner mig pm den tid när deetfanns en populär kaktusvariant som kallades high chaparall. Fin som liten men ohyggligt ful när den blivit stor. Taggig och jävlig dessutom. Måste hanteras med svetshandskar...

Min växte och växte och blev allt anskrämligare. Jag blev tvungen att ställa ut den på balkongen i januari.....

En sån ärvde jag från svärmor när hon gick bort. Otroligt ful skapelse. Jättehög och ranglig, då den stått i samma "jord" sen 1800-talet... eller, det var ju ingen jord kvar... den hade midja på mitten på alla grenar, där såg man att någon hade varit snäll o gett den gödning, då den breddat sig. Jag skar faktiskt ner hela växten o lät den börja om. Men det tar ju sååååån tid :crazy: Tyvärr åkte den i golvet för nåt år sen, o jag orkade inte börja om med den igen... så den åkte ut. Den vätskade så det rann om den, o jag ville inte riskera att min kisse fick i sig. Giftigt skit..

Lite roligt med såna. När jag var i Dominikanska Republiken hade de såna som häckar runt trädgårdarna. Beskar dem med motorsåg :rofl:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 308
Senast: sthu
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 058
Senast: hundtant
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?