Talibanmamma...?

Mimsan

Trådstartare
Är man en alltför krävande förälder om man tycker att ens snart 18-åriga dotter kan cykla till och från sitt extrajobb som ligger knappt en mil hemifrån?

Moppen är såld och vi tycker att vi inte alltid skall behöva ställa upp som chaufförer när det finns ett alternativ - dessutom ett som ger kondition och frisk luft. Hyfsat bra cykelväg, med lite trafik. I sammanhanget skall tilläggas att jobbet är ganska tungt. Slamrigt och blött.
 
Sv: Talibanmamma...?

Är man en alltför krävande förälder om man tycker att ens snart 18-åriga dotter kan cykla till och från sitt extrajobb som ligger knappt en mil hemifrån?

Moppen är såld och vi tycker att vi inte alltid skall behöva ställa upp som chaufförer när det finns ett alternativ - dessutom ett som ger kondition och frisk luft. Hyfsat bra cykelväg, med lite trafik. I sammanhanget skall tilläggas att jobbet är ganska tungt. Slamrigt och blött.

Näe, det beror väl på hur ofta hon jobbar? Men inte ska ni behöva skjutsa henne varje gång hon jobbar! Finns det inte buss hon kan ta om hon inte vill cykla varje gång?

Fast cykla är fint, bra motion och mycket trevligare än att trängas i en varm buss :)
 
Sv: Talibanmamma...?

Regn och stark blåst kan väl möjligtvis ge tillgång till bil.
Varför såldes moppen om den behövdes?
 
Sv: Talibanmamma...?

Nja det beror på hur ofta hon jobbar och vilka tider.

Hade jag haft ett tungt jobb 8-9 timmar om dan, så vette tusan om jag rent fysiskt hade mäktat med att cykla två mil om dan ovanpå det. Jag had gjort det om jag var tvungen men då hade jag inte troligen klarat av att göra något annat förutom jobbet.
 
Sv: Talibanmamma...?

Är man en alltför krävande förälder om man tycker att ens snart 18-åriga dotter kan cykla till och från sitt extrajobb som ligger knappt en mil hemifrån?
Nej, jag hade åtminstone strävat i den riktningen. I skitväder är det klart att det blir skjuts, men inte som grundregel oavsett väder. Kan hon inte köpa en riktigt billig 30-moped?
 
Sv: Talibanmamma...?

Hon måste inte cykla blöt hem från jobbet sen va?

Nä jag tycker inte alls det är krävande. Hon kan väl dessutom köpa en ny moppe för sina pengar om hon skulle vilja ha en? Och som de andra säger, skjuts om ni har tid och det är allt för jävligt väder typ.
 
Sv: Talibanmamma...?

Är man en alltför krävande förälder om man tycker att ens snart 18-åriga dotter kan cykla till och från sitt extrajobb som ligger knappt en mil hemifrån?

Neejdå. Sånt ger både hår på bröstet och en förnämlig kondis. Det daltas alldeles för mycket med 18 + åringar nuförtiden. :angel: Klart hon ska cykla, det är ett privilegium att äga en egen cykel och ha ett extraknäck. Det handlar väl inte ens om varje dag? Blir finfint att skriva i CV't sen...plus att hon kan ställa upp Vättern Runt nästa år. Gissa hur många hon kommer att imponera på då? :idea:
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag cyklade 7 km till stallet när jag var 12-15 år.
Ibland red jag 3-4 timmar där under dagen och var väl lite mör i benen på kvällen men nog kan man cykla en mil enkel resa som vuxen.
 
Sv: Talibanmamma...?

Moppen såldes innan hon fick jobbet, tyvärr. Vi räknade just ut att det kommer att ta cirka 50 minuter för henne att cykla sträckan. Börjar hon klockan 8 på morgonen får hon cykla hemifrån ungefär en timme tidigare. Hon får då gå upp kl 7 för att hinna äta frukost.

I morgon börjar hon 9.30, så det är ju ingen oskälig uppstigning, men sen är det alltså 8 som gäller. Som mest jobbar hon mellan åtta och nio timmar. Jobbet är på ett mejeri. Tungt, slamrigt och blött.

Vi får kanske fixa nån begagnad moppe. Svårt att hitta balansen mellan att låta ungarna möta den bistra verkligheten, och samtidigt inte lägga så mycket börda på henne att hon inte orkar med. Tycker att det är bra att hon vill jobba och tjäna egna pengar.
 
Sv: Talibanmamma...?

Men hur trött är hon när hon kommer hem?

När jag jobbade extra/sommarjobbade med ett tungt jobb (dessutom på hårda golv) var jag helt färdig när jag kom hem, kunde knappt stå upp, jag hade inte orkat cykla på det, trots att det inte var så långt. Så beror väl på hur trött hon är efter jobbet också.
 
Sv: Talibanmamma...?

tja jag har cyklat till och från hela min ungdom. Men jag vet i tusan om jag skulle velat cyckla om det tog mig 50 min att ta mig till jobbet. dety är ju nästan två timmar/ dag och det är rätt mycket tid till bara transportering. Nä jag röstar för ett åter införskaffande av moped!
 
Sv: Talibanmamma...?

Har hon provcyklat? Mindre än en mil ska väl inte ta nästan en timme?

Nä jag röstar nog för moppe på avbetalning. En vanlig Ciao eller nåt.
 
Sv: Talibanmamma...?

Ni kan väl se hur det funkar. Hon kan väl få skjuts när det är dåligt väder. Kanske kan ni skjutsa dit henne på morgonen så kan hon cykla hem på em eller tvärtom beroende på vad som passar just den dagen. Cykla hem kan man väl göra i vilket väder som helst nästan. Värre att komma till jobbet genomblöt och skittrött.

Sen kan det väl knappast ta 50 min att cykla en mil? Hur ser vägen ut egentligen? Man kan ju springa en mil på mindre än en timme om man är hyffsat vältränad.
 
Sv: Talibanmamma...?

Alltså det tar mig, otränad, 45min att cykla nästan en och en halv mil.

Så knappt en mil ska inte ta mer än en halvtimme, max.

:)
 
Sv: Talibanmamma...?

Nej, det är inte oskäligt. En knapp mil cyklar man dessutom på under en halvtimme, om man håller någorlunda fart.
 
Sv: Talibanmamma...?

Hon ska cykla i morgon, jag kör henne på söndag då hon börjar 8 - så får vi se hur vi gör sen.
 
Sv: Talibanmamma...?

Ja ni är alltför krävande föräldrar. Minns när jag var 18, 1 mil är tungt att cykla. Även om jag förstår att man inte alltid vill vara chauför.
 
Sv: Talibanmamma...?

Är man en alltför krävande förälder om man tycker att ens snart 18-åriga dotter kan cykla till och från sitt extrajobb som ligger knappt en mil hemifrån?

Moppen är såld och vi tycker att vi inte alltid skall behöva ställa upp som chaufförer när det finns ett alternativ - dessutom ett som ger kondition och frisk luft. Hyfsat bra cykelväg, med lite trafik. I sammanhanget skall tilläggas att jobbet är ganska tungt. Slamrigt och blött.

Klart du är. När hon sätter sig i bilen på morgonen så SKA det finnas en färsk ostfralla och gott kaffe. Alltså vad trodde du?? :p
 
Sv: Talibanmamma...?

Vi räknade just ut att det kommer att ta cirka 50 minuter för henne att cykla sträckan.

Jag går 6 km på 45 minuter.

Och bor i en cyckelstad, vet inte hur många jag ser på E4an på morgonen som cyklar mer än 1 mil in till Uppsala och sen på em. hem från jobbet.

Jag tycker hon kan cykla om de är så här fint väder, och jag tror inte ni säger nej om hon ringer å e skittrött eller de är skitväder?

Jag vet i alla fall hur lat jag är :angel: Och skulle mina föräldrar skjutsa mig jämt hade jag inte haft körkort idag.
 

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 745
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 604
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp