Roheryn

Trådstartare
Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och där fått tre valpkullar ganska tätt, senaste 2023. Vi har ju en hanhund sedan tidigare och de trivs väldigt bra ihop. Under ett par veckors tid så ökade hanens intresse för tikens bakdel, om vi säger så :D Han var också extremt intresserad av var hon kissade och kunde stå och slicka på en sådan fläck länge och väl. Under samma veckor märkte vi också vid ett enda tillfälle en liten blodfläck där tiken legat och sovit. Nu har hanens intresse avtagit en hel del och han är "normalt" intresserad igen. Kan detta ha varit ett löp? Vi lämnade dem inte ensamma tillsammans under den tiden som detta pågick, så jag är inte orolig för tjuvparning, undrar mest om ett löp kan märkas så lite? Jag hade tänkt mig att det skulle vara svårare under löpet med intakt hane och tik som dessutom båda "vet hur man gör" och har valpar efter sig sedan tidigare. Vad säger ni med större erfarenhet?

Det finns något som kallas tyst löp. Det är inte vanligt men händer att en del tikar får ett sådant.
Man kan beskriva det som ett löp utan blod och tydliga löptecken.

En del hanar kan reagera på infektioner som om det vore ett löp.

Mina hanar varav den ena har parat bryr sej inte speciellt mycket, dom vill nosa lite mer o framförallt när tjejerna varit ute o ena hanen kan ibland bli lite gapig någon/några dagar under höglöp om jag tar ut tjejerna så dom e utom synhåll o de löser jag enkelt genom att han får följa med ut men inte mer än så. Majoriteten av hanar jag känner både egna jag har haft o vänners e ganska enkla men sen finns de som inte e de med o om de beror på avel, individ eller träning/fostran låter jag va osagt. Mina hanar har jag samma krav på som i vanliga fall, dom ska kunna jobba, bete sej o löp e ingen ursäkt för att få fastna i fläckar, pipa osv.

Mina hanar o enstaka blodfläckar e de ända som visar att mina tikar löper, dom e som vanligt hela löpet, ingen skendräktighet som märks av efteråt heller.

Jag har haft tikar med varierande löp allt från enstaka droppar (hade jag inte haft hanhund hade jag inte märkt att hon löpte) till 3 veckors blodbad.
Hanhundar har jag om det gått tränat på löptikar, jag tillhör alltså inte den skara som skriker vilt om en löptik är på appellplan.

Tack alla som svarat! Med era kommentarer och egna observationer så drar jag nog slutsatsen att det verkligen var ett löp. Tänker att det är bra att veta för att ha ungefärlig koll på när nästa löp kommer - vi har ju trots allt en intakt hane också och även om han är rätt "försiktig" med löptikar och verkligen inte jobbig alls, så skulle han ju heller inte avstå om tillfälle bjöds :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 557
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Funderar på det här med löp. Humla har löp tre gånger (hon är 2,5 år), senaste gången jag är säker på att hon löpte var i januari iår...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 434
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hur ser era erfarenheter ut vad gäller könsmognad hos framför allt hanhundar? Vid vilken ålder kan de anses vuxna, när drar könsdriften...
Svar
17
· Visningar
1 965
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama