Min äldsta hund hade som yngre inga särskilt tydliga beteendeförändringar som gjorde att jag visste att hon löpte, men däremot kunde man se blodfläckar och liknande. Enda gången hon tydligt visade beteendeförändring var när jag åkte och tränade mitt i höglöpet tillsammans med en hanhund som ibland användes i avel - de var då båda aningens intresserade av varandra Veckan innan och veckan efter var det inga problem att träna alls - min tik brydde sig inte och hanhunden visste egentligen om att han skulle fokusera på träningen snarare än löptiken. Efter att jag skaffade en till tik som även hon blivit vuxen, och efter att de har synkat sina löp, så märks det mycket tydligare på båda i beteendet att det är löp på gång. Mamma och systern däremot har också två tikar, och de har riktigt svårt att märka när de löper. Av vad jag förstått är båda renliga och visar inga ändrade beteenden, och de träffar normalt sett inte några hanhundar i vardagen.
Däremot så om det är mitt i höglöpet, med en tik och en hane tillsammans, så tycker jag nog det borde märkas. Kanske om hanen är så ung att den inte varit med om löp innan och det är första gången den reagerar? Eller om den är van att arbeta tillsammans med löptikar?
Däremot så om det är mitt i höglöpet, med en tik och en hane tillsammans, så tycker jag nog det borde märkas. Kanske om hanen är så ung att den inte varit med om löp innan och det är första gången den reagerar? Eller om den är van att arbeta tillsammans med löptikar?