Tåla havre?

pannis

Trådstartare
Hur fort märker man om en häst inte "tål" havre?
Jag har börjat introducera lika delar havre/korn/rågvetekross till min unghäst, han fick två nävar av detta igår och jag kommer öka långsamt tills han får 1kg eller så. Hur lång tid tar det innan han "reagerar" på det, om han nu gör det?

Han har tidigare fått krafft grund utan problem och det innehåller ju havre.

Sv: Tåla havre?

min erfarenhet är att det är först vid ridning som man märker om de funkar med havre eller inte, såvida det inte handlar om ren allergi - och då hade du märkt det för länge sedan

min erfarenhet är också att det är väldigt ovanligt med hästar som inte funkar på havre - jag har haft EN sådan genom åren.

Håller med Ameo, det förekommer men det är mycket ovanligt. Du kan nog med gott samvete öka långsamt och sedan när han ska ridas fundera över om det fungerar eller ej.

Min erfarenhet är att de som blir "havreknarkade" blir det redan vid ganska små mängder, så du bör märka ganska snart om det funkar eller inte.

Men som de innan sagt, det är inte måga hästar som är sådana egetligen. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka