Tål inte pellets, vad ge???

tinafinis

Trådstartare
Min ena häst tål inte pellets.
Jag vet inte om det är bindningsmedlet eller vad det kan vara i det. Det var nån som sa att de kunde vara de alla fall.
Hon blir full av regnskolleliknande knutor överallt på kroppen om hon får pellets. Detta är något hon utvecklat inom dom senare åren.

När jag väl kom på att de var pellets hon inte tålde så fick hon bara havre och lucern (pellets dock men det tålde hon???).

Tyckte hon tappa en del i form.
Jag undrar vad jag kan ge i stället, något som kan vara ett bra basfoder till ett analyserat hö.
Kom på detta nu för jag fick en broschyr om fibergi. Det innehåller inget pelletrerat va?

Hej hopp

Sv: Tål inte pellets, vad ge???

med bra grovfoder behöver du inte ge något mer :) Någon näve lusern eller havre som "skrammel i krubban" när de andra hästarna får, om mineraler och kvot är rätt på silaget :)
Behövs lite mer protein hade jag gett lusernhack. Behövs det mkt mer protein är det ju lite krångligare (soja?)

Hö/silage är ett basfoder för en häst, skulle den behöva mer smrp så är Lusern ett bra alternativ (räknas oxå som grovfoder). Tappar hästen mkt i hull kan man lägga till olja oxå
Kraftfoder är ofta överskattat.

Det är få pelletsorter som använder sig av bindemedel. De flesta bara pressar ihop dom.

Det kan inte vara förvarningen, för snabb invänjning, eller bara en slump som ställer till det?

Mvh

Tora

Jag undrar vad jag kan ge i stället, något som kan vara ett bra basfoder till ett analyserat hö.

Det är ju höet som ÄR basfodret, allt annat är bara tillskott!

Iom att du har analys så vet du ju också vilka näringsämnen som saknas, skriv ut det här så är det lättare att ge förslag.

Handlar det bara om att du vill ge något litet i krubban när de andra får så kanske en näven havre, ditt vanliga mineralfoder, någon morot etc duger?

Det är få pelletsorter som använder sig av bindemedel. De flesta bara pressar ihop dom.

Det kan inte vara förvarningen, för snabb invänjning, eller bara en slump som ställer till det?

Mvh

Tora
nej, förvaringen är bra och jag vänjer in långsamt.

med bra grovfoder behöver du inte ge något mer :) Någon näve lusern eller havre som "skrammel i krubban" när de andra hästarna får, om mineraler och kvot är rätt på silaget :)
Behövs lite mer protein hade jag gett lusernhack. Behövs det mkt mer protein är det ju lite krångligare (soja?)
Men det är inte det lättaste att få tag på här i trakten där det är olika smååkrar precis överallt.

Det är ju höet som ÄR basfodret, allt annat är bara tillskott!

Iom att du har analys så vet du ju också vilka näringsämnen som saknas, skriv ut det här så är det lättare att ge förslag.

Handlar det bara om att du vill ge något litet i krubban när de andra får så kanske en näven havre, ditt vanliga mineralfoder, någon morot etc duger?
Jag vet inte analysen från detta året. Men förra årets räckte det inte på långa vägar med bara hö. Behövde ge mycket kraftfoder i form av grov 90 o kvarnbyns lucern. Ett antal kilon om dagen. Det var inte förens i slutet jag kom på att det var kraftfodret hon reagera på (såg lika dan ut på kroppen av hippos året där på).
Tog bort krafften helt och utslagen försvann rätt fort.

Hon behöver bygga lite muskler. Men om havre och lucern skulle kunna vara en bra grund så kan jag ju fortsätta på det och sedan kolla värderna på höet och se om det behövs nåt mer.

Det finns mängder av olika müslifoder. Men havre funkar väl bra då hon verkar tåla det? Färdigfoder i pelletsform eller müsliform är oftast onödigt dyra.

Har en häst med samma problem och som kräver en del.
På honom fungerar det utmärkt med;
hösilage/hö
hel havre (typ Kraffts matildahavre alt. svarthavre) och
linfrökaka samt ev. tillskott.

Min häst tål inte soja (som finns i de flesta blandfodersorter). Hon får klåda av det.

Hennes foderstat består av hö, Krafft lucern, betfor och vetekli. Hon får mineraler som inte är pelletterade för att undvika ev. soja.
Sojaolja används tyvärr av de flesta som gör pellets för att få rätt konsistens tror jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar