Takvagga/sovgunga...?

Q

qrumelur

Nån här som använt någon typ av tak-vagga eller typ leandervagga, sovgunga osv?

Jag har någon bild av att det skulle vara helt fantastiskt av någon anledning.
Är det fantastiskt?

Tycker det känns så "hårt" att ligga i en spjälsäng när "man" är nyfödd och pluttig. :crazy:

Sv: Takvagga/sovgunga...?

vaggor är i regel väldigt små och de kan inte ligga i dem så länge. i mitt huvud ser en takvagga ut att ha grymt irriterade upphängen som är i vägen när man ska lägga ner bebisen.

Hm.. poäng där med upphägningen faktiskt. Det hade jag inte tänkt på.
Vad jag förstår så är det de första 4-5 månaderna som är aktuella för takvagga...

Fast hur blir det då när man plötsligt ska vänja bebis vid satt sova i en spjälsäng? Det kanske blir värsta chocken, från en liten mysig gunga till en jättesäng alldeles ensam? :crazy:

Hihi! Hur får man lilla bäbis att vilja sova i sin vagga då???
Jag hade inte min bäbis i spjälsängen förrän jag slutat amma. Då valde hon helt själv att hon ville sova där. Hon somnade som en sten så fort jag la i henne.
Medans jag ammade sov hon alltid i vår säng. Hon bara skrek o skrek om man försökte något annat...
DÄRFÖR är jag glad att jag inte la pengar på en vagga. Fast jag tycker det är kul att shoppa ;)
Jag hade först provat om hn vill sova själv, då hade jag funderat på det.Såklart kan man ju göra värsta fyndet på nätet innan och då kan det ju bära eller brista ;)

För att jag skulle få en "mysigare" liten säng i spjälsängen hade jag bullat upp med filt i sängen så att det var lite trångt och mysigt ;)

:D Å vad naiv jag är!!!
Men jag tänker att vaggan är lite så .. ja, ombonad liksom. :)

Fast jag tror inte jag skulle våga ha bebis i sängen... tänk om man lägger sig på den?? fast det kanske kräver att man är enormt stor och ganska korkad (förlåt, förlåt) :o

Men som sagt.. vad naiv jag är. ;) Men jag tror ändå att det är bra.. maken däremot är jättetveksam och ser inte alls min idé. ;)

du kommer ha mer koll än du tror - jag var rädd för samma sak, det är nog de flesta:D jag vaknade när Moa hade några sekunder längre uppehåll mellan andetagen så man har koll!

Däremot är det supersuper viktigt att man inte ligger i samma säng som bebis när man har druckit eller äter starka mediciner.

Många föräldrar tänker så innan, jag tipsar dig om att läsa på om samsovning =)

Ang takvagga. Min yngsta brorsdotter har sovit i en sådan dag/tid, perfekt att kunna hissa upp sovande barn från en busig 3 åring som bara mååååååste pilla på syster när hon sover. Annars finner jag ingen fördel med dom som man inte kan skapa för billigare pengar ( dom är ju rätt dyra ).

Bebisar är olika och man vet först hur dom vill ha det efter att dom anlänt. Min dotter sov dagtid i vagnen sina första 8 månader enbart. Perfekt för den drog man med sig vart man än gick. Andra barn hatar att vara i vagnen ..

Som Cala säger, som skydd för syskon är den jättebra! Min kompis har 17 mån mellan sina barn och de hade en leandervagga hängande i köket när den minsta var nyfödd så att det skulle finnas en fredad plats att lägga i från sig henne. Men att ungen skulle sova så mycket bättre där än i en spjälsäng (eller bredvid mamma - vilket de flesta bäbisar helst vill) har jag svårt att tro. Man har ju en madrass i sängen så inte är den hård inte, och känns den stor kan man ju bona om den med t ex hoprullade handdukar under lakandet så blir den mindre.

Min är det barnet iaf ;) Vi har använt liggdelen till vår vagn 3ggr. Då var den ena som packgrej på Liseberg- För Ebba satt i selen ;)

Precis, småttingarna är ju olika.

Nu är jag skälaglad för att min tös älskar vagnen. Min rygg hade aldrig klarat av att bära jämt ( då bär jag ändå rätt ofta tycker jag ).

Ja- fast det vände så fort jag bytte till sittdelen på vagnen. I bilstolen har hon också alltid varit lugn o glad. Så jag ÄLSKAR istället travelsystem.

du kommer ha mer koll än du tror - jag var rädd för samma sak, det är nog de flesta:D jag vaknade när Moa hade några sekunder längre uppehåll mellan andetagen så man har koll!

Däremot är det supersuper viktigt att man inte ligger i samma säng som bebis när man har druckit eller äter starka mediciner.

:D
Hoppas du har rätt..
Dricker alkohol och medeciner är inga problem. Pratade med en vän som var väldigt stor förespråkare av att ha barnet i sängen om det känns ok och barnet gillar det. Får väl se hur det blir...

Bebisar är olika och man vet först hur dom vill ha det efter att dom anlänt. Min dotter sov dagtid i vagnen sina första 8 månader enbart. Perfekt för den drog man med sig vart man än gick. Andra barn hatar att vara i vagnen ..

Ja, de är nog individer förståss.. :laugh:
Fiffigt av henne att sova i vagnen. Det hoppas jag att bebis vill göra. Det skulle underlätta massor. Fast man kan ju bära också som sagt... funderar mycket på det här med sjal/sele... men jag är extremt framtung som det är (70 H ..) och har ofta ont mellan skuldrorna så det kanske inte är någon bra idé....

Nån här som använt någon typ av tak-vagga eller typ leandervagga, sovgunga osv?

Jag har någon bild av att det skulle vara helt fantastiskt av någon anledning.
Är det fantastiskt?

Tycker det känns så "hårt" att ligga i en spjälsäng när "man" är nyfödd och pluttig. :crazy:

Jag tycker också att det ser väldigt mysigt ut men vi har aldrig haft en sådan. Däremot har vi använt en "släktvagga" till alla barnen som stått alldeles bredvid sidan av sängen så att man lätt når barnet. Nu börjar dock Vidar vara för stor för vaggan så nu blir det spjälsäng fasthakad vid sängen med ena sidan borta så jag kan skjuta honom fram och tillbaka vid amning.

Det är dock mkt lättare att ligga tillsammans i sängen med en normalstor bebis än två prematurer, de var så pluttiga att vi var livrädda för att tappa bort dem i det stora sänghavet!;)

Sjal eller ergonomisk sele, när bebis är stadig bär man på ryggen och det är så mycket mer bekvämt om man går länge...

Jag bär min dotter ( 19 månader ) långa stunder i skogen på ryggen och då har jag kass rygg egentligen.

Fast jag är ändå glad över att hon alltid älskat och funnit tryggheten i vagnen..

Det finns babyhängmattor som man knyter fast i spjälsängen, det blir billigare för som sagt rör det sig om en otroligt kort period. Mitt äldsta barn satt utan stöd vid 4 mån ålder och då är det inte tal om att ha dem i något med låga kanter utan uppsikt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 553
Senast: Exile
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 675
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022