takt och balans

sommarminne

Trådstartare
vad finns det för bra övningar som övar upp just takten och balansen hos hästen? och vad kan jag göra för att hjälpa honom med takten?
har vissat film på min polle innan och han blir gärna väldigt hög i nacken och glömmer komma fram till bettet. har sedan några veckor utgått ifrån att det är just balansen som är problemet (har inte alls trott detta innan) och efter det tycker jag att han utvecklats enormt. har ridit supermycke övergångar och försökt att ha honom så lång och låg så möjligt och i heldre för långsam takt än för snabb. har haft en tränre som varit inne på att hålla honom i ett högre tempo för att på så sätt få fram honom till bettet och visst det funkar för stunden men jag får inte honom ärligt lösgjord och han blir bara springit. ska träna för ny på onsdag och känner att jag vill ha lite köt på benen om fler som har hästar med detta problem.
kom med så mycke övningar så möjligt och gärna lite kluriga och mycket att tänka på så att det inte bara är att rulla runt.

Sv: takt och balans

rida framåt och sätta takt i honom. Men jag menar inte forsera runt honom. har själv en som blir springig så jag vet.
I denna ridning göra lösgörande jobb. få loss hästen i bogen.
balansen kommer med bjudningen och bjudningen kommer med lösgjordhet, takt och stödet...

1. Rid en stor framdelsvändning, så frambenen går på en sexmetersvolt och bakbenen trampar på runt. Variera med att ställa åt båda hållen, utåtställd blir det dessutom en bra förberedelse för sluta.

2. Öka och minska volten, finns en bra förklaring i senast "Ridsport"

3. Öka och minska fast i samma gångart, se till att hästen verkligen svara dirket på gas och broms. Glöm inte att skritt också är en gångart.

Det är så olika vad som fungerar bäst på olika hästar (och ryttare).
Jag föredrar att ta ner tempot för att ge hästen en chans att hitta sin egen takt och balans.
Sen är väl övergångar positivt för det mesta :)

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men för att du som ryttare ska hitta känsla och takt i din egna ridning (som krävs för att hästen ska kunna ha takt och balans) så bör du rida mycket utan stigbyglar :)

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men för att du som ryttare ska hitta känsla och takt i din egna ridning (som krävs för att hästen ska kunna ha takt och balans) så bör du rida mycket utan stigbyglar :)

aaa... fast en häst som inte går på tygeln, dvs. inte jobbar med bjudning/takt/stöd osv osv är kanske den lämpligaste att sitta utan stigbyglar på. bättre tips tycker jag är att just rida lätt och sätta takten i hästen.

jag är jätteglad över att du svarar eftersom du gett mig detta tipset i en tidigare tråd och jag bojkottade då de helt och det va helfel av mig:o

jag har tränat nu för en och samma tränare och hon va inne på samma spår som jag också trodde va rätt och det va att rida på mer framåt men jag kände nu för en månad sedan att detta fungerar ju verkligen inte alls. hästen ser jättefin ut om man ser honom från backen men från ryggen känns de som att han försöker springa ifrån mig hela tiden och jag hinner inte fånga upp honom och han är inte lösgjord för fem öre för så fort jag ber honom om något så åker huvudet upp och han springer iväg från mig innan han gör de jag ber om med då sänkt rygg och jobbar mot handen. (men han är fin när han bara får rulla på runt runt runt)
slutade träna för tränare och kom på att :idea: line_n gav mig faktiskt tipset om att jag skulle stanna upp och få honom att gå i ett långsammare tempo! i början tyckte han att jag va världens dummaste som höll på att bromsa upp och "tvingade" honom bli lång och låg och smyga iväg men efter att han kom på att de va rätt härligt att stå still och hinna med sig själv fick jag till ett redigt kanonpass i måndags där jag kände att jag för första gången sedan jag köpte honom fick honom ordentligt lösgjord och redigt stadig! ör ur det långsammare tempot kunde jag rida på framåt senare i passet utan springet.
så trots att jag sa emot dig till en början så måste jag erkänna att du hade rätt! och jag gick till och med i tankarna att sälja för jag har inte rett ut honom nu i vinter känner jag och det har varit så svårt att fatta vad som varit fel eftersom alla tycker han ser så fin ut och trott att han inte haft styrkan i övergångarna bara så tack för ditt tips och ge mig gärna mer för uppenbarligen fungerade ditt sätt på mn häst i slutändan:bow:

i morgon blir det träning för ny tränare så det ska bli sännande om vi kan få till de igen!

jag tycker det är bra att jogga under lättridning och lång tygel, lite serpentiner och 8volter, "the quiet zone" kallar jag det. en häst som är spänd och inte vill gå fram brukar bara bli än mer spänd om man driver den kraftigt. så börja med att jogga lugnt och fint och rid sen lite öppnor och skänkelvikningar. forfarande på ganska lös tygel.

sen när han är lösgjord så kommer han nästan säkert att ta stöd och bjuda bättre fram av sig själv, utan att du behöver driva eller plocka. och då kan ni börja jobbet.:)

Jag är enig med line_n om att det är olika på olika hästar och på vissa är det inte alls det rätta att rida på mer framåt som annars är "standardtipset" och som har varit rätt även på mina tidigare hästar men inte den här. Här är det dra ner på tempot, för att hitta en takt och balans där hästen kan börja bära och jobba igenom kroppen mera och spänna av. Därfirån sen rider man mera framåt igen men i samma takt och med samma bärighet.

MEN jag tycker nog man ska ha en tränare till hjälp att se vad man gör och visa vägen för att annars kan det vara stor risk att bara rida i nåt lustempo och bekvämlighetszon, och tro att det är bra, när det inte är det. Det ska bli mera vila på steget, balans, och mera ihopkoppling av hästen, annars är det inte en bra ide att bara dra ner tempot. Ville bara lägga till det.

ja jag måste verkligen hitta en tränare för det bli som du säger lätt att man blir bekväm! men ack va svårt de är att hitta någon och som dessutom passar med mina dumma jobbtider. men hon som jag ska träna för i morgon har jag hopp om till viss del iallafall men jag står på kö hos en och ska ev testa en till

Balans får den av att växla tempo lite men ofta. Den blir oxå alert framåt o tillbaka. Det gäller givetvis att du behåller din position o inte faller framåt mm.

Du kan inte forcera om du inte stämmer av emellanåt o då bara korta bitar

början är alltid massa övergångar, rid inte i samma tempo varv på varv utan variera, det kan vara enklare att göra om man inte rider bara runt på spåret utan försöker använda banan/ridhuset på nya olika sätt, gör olika bågar längs långsidor, små volter, större volter etc etc.
så här års är det ju enkelt att själv få in känslan om man rider lite i djupsnö då och då, det är alltid enklare om man kännt på det en gång innan! det är ju så med allt i ridningen, när man gjort det ordentligt och rätt och bra en gång är det lättare att hitta dit igen!
öka minska volten och tempot tycker jag är väldigt bra, det är lätt att få snurr på det då.

Så roligt att jag kunde vara till hjälp :laugh:

Flashlight kommer med bra synpunkter, jätteviktigt att man inte bara "segar ihop" utan att resultatet blir en "längre" häst. Alltså en längre överlinje och ett längre steg.
Man får aldrig rida med bromsen i utan du ska bara lugnt och stilla ta tillbaka när han rinner ifrån dig. Ju mer du kan komma bort från handen och ta förhållningarna i sätet desto lättare blir det för dig att länga ut tygeln lite och därmed öppna upp för en längre överlinje.
Sen kan du börja variera tempot lite, känna efter hur mycket ni klarar av utan att han går ifrån.
Var väldigt konsekvent med att han ska vänta så lär han sig snabbt.

Hoppas det funkar bra med den nya tränaren!

Haha jag kan inte mer än skratta när jag läser ditt inlägg för man kan nästa tro att de va dig jag tränade för. Vi tränade på snabba övergångar och mycket smygande in i traven för att sätta takten direkt och sen länga framåt och sen tillbaka igen. Massor flyttning av bakdelen och ur de fattningar från skritt till galopp och tydliga signaler både framåt och bakåt för att jag ska få honom på sätet och på slutet fattade han poängen och va så himla fin och stadig! Ska tilläggas att han alltid brukar kännas som en slingrig ål. Vi pratade under lektionens gång om hur jag ska tänka och hjälpa honom och på måndag blir de träning igen. Är så glad över att vi båda äntligen kommit in på rätt spår och tack och lov för att man inte är dummare än att man kan ändra sig;)

Man får aldrig rida med bromsen i

Precis, jag tänker också att man måste skriva det, för det blir lätt missförstånd om att rida i lägre tempo "istället för" framåt, egentligen så rider man ju framåt ändå, men man kräver annan aktivitet, vila på steget, vänta, lite mera tryck i steget istället. Men hästen ska tänka lika mycket framåt. Absolut inte mindre jobb s a s. Jag fick/får väldigt strängt enbart bromsa med magen o sätta takten med sätet absolut inte öht bromsa i handen. Det är viktigt, precis som du säger (vi har ju som vi konstaterat förrut fått jobba lite lika där:laugh:)

ja jag förstår vad ni menar.
för tränaren fick jag till en början rida lätt och sitta ner lite längre än vad som känns bra för att få honom att vänta lite och sen mycke klappa på halsen just för att delvis berömma och delvis checka att inte handbromsen som sagt låg i:D det va jättebra just med klappen för det va ett bra sätt för mig att avgöra om han är ärligt med mig och att han inte bara går med bromsen i som ni sa. jag är faktiskt förvånad över hur snabbt han har "kommit tillbaka" med tanke på hur mycke mer vi ridit framåt innan och nya tränaren va inte helt glad över de upplägget på träningen på min häst då hon tyckte de kändes som att börja i helt fel ände men men nu hoppas jag vi kan ändra på de:D
likadant har den gamla velat att när jag ber honom om tex övergång från galopp till trav så vill hon att jag ska be om att sakta av och svarar han inte på de så är det bättre att jag väntar ut honom och att han behåller formen.
medans den nya vill h en reaktion direkt. ber jag om en avsakning så jag gör en och lyssnar han inte så ber jag honom fort igen men mer bestämt och kräver att han lýssnar och bryr mig inte om formen alls utan det kommer sen som hon sa.
kommer nog bli helt nya grejer som gäller nu!

Senast ändrad:

Bommar och cavaletti i olika kombinationer är mina favoritredskap.
Sånt orkar inte jag släpa fram. Passar på när det har kommit bra med snö:angel::banana:

Jag har bra takt o balans utan ngt redskap.

däremot har jag blivit rek. att hoppa studs- för att få hästen kvickare i bak.

Bommar och cavaletti i olika kombinationer är mina favoritredskap.

Jag tycker inte det är någon hjälp för takten och balansen, däremot många andra fördelar som att komma igenom och lyfta i ryggen osv. Så absolut.:laugh:

Men för taktmässighet dvs balans så måste man hålla den hela tiden, oavsett bommar och annat, det måste man sätta från första travsteget till det sista oavsett vad som ligger under hästens fötter, om du förstår hur jag menar. Det gör man inte med "redskap" av något slag utan är helt och hållet ryttarinverkan.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka