Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helsts samma takt som den har över lag.
Det är därför som övergångarna mellan P o P bedöms separat o ofta med koeff X2. Att du kan gå ur o in med bibehållen takt- rytmiskt.
Varför diskuterar du akademisk ridkonst genom att beskriva tävlingsdressyr?
Det är som att... döma tennis enligt fotbollsregler.
Varför diskuterar du akademisk ridkonst genom att beskriva tävlingsdressyr?
Det är som att... döma tennis enligt fotbollsregler.
Ren takt - trav = tvåtakt, yes
men...
Takt = beats per minute, dvs frekvens
Tempo= meter per minute, dvs steglängd
Takten skall vara densamma hela tiden ( och ren ) medan tempot ändras piaff---trav ----ökad trav.
termerna takt och tempo används väldigt olika av olika tränare, men ovan beskrivning är så glasklar och kan inte missförstås, så jag håller mig till den.
Så till takten igen, takten skall vara regelbunden - hästen skall gå som en metronom, blir den oregelbunden i övergångar - så är den inte i balans....
Och tappar den takten så den blir snabbare - överilad - så har den tappat arbetet över ryggen - eller varför inte .... aldrig kommit till något arbete över ryggen....
Inte alls.
för att visa att det inte finns ngn skillnad- på resultatet.
Vad menar DU med arbete ÖVER ryggen???
Ryggen/bålen är ju det som sammanlänkar fram och bakdel. Vilket arbete är korrekt i dina ögon?
Ser fram emot en förklaring, med spänning
Inte alls.
för att visa att det inte finns ngn skillnad- på resultatet.
Får väl se om detta blir ett crescendo - eller ett västgötaklimax - för dig
Korrekt arbete är när alla hästens naturliga ryggrörelser bibehålls.
Det är det för mig -utbildningsskalan - och den klassiska Dressyren.
När de naturliga rörelserna uppnås och bibehålls så blir takten ren och bibehåller regelbundenheten = takten
Tappar du swinget eller den axiala rotationen ( sök på dessa ord) så börjar hästen trampa vatten = det går fortare.
se även mitt svar till axel....
Varifrån föredrar ni att börja med piaffen? Ur samlad skritt som ni sen byter takt i eller samla traven till halv steg som sen blir piaff?