Takt i piaff

Sv: Takt i piaff

Det är ju bara att konstatera att olika stilar har olika åsikter om vad som är korrekt.

Utbildnindgskalan är väl förankrad i hästens fysiologiska förutsättningar för arbete.

Att ge avkalla på att hästen är avspänd och arbetar ergonomiskt och dynamiskt med sin kropp synes mig inte så bra.
En för stilla rygg syresätts inte, slaggprodukter kan heller inte transporteras bort

Du kallar det lek - jag kallar det spända hästar

och vi lär nog aldrig mötas där....

AR tycker alla andra har fel, - och alla andra tycker att AR har fel :p

Peace i alla fall :)

Försökte leta rätt på 10-piaffen på Horse-gate, men hittade den inte....:cry: - Kommer du ihåg adressen?

GP special finns på YouTube. En del bra - många missar - det sades om honom att han pendlade mellan geni och galenskap...

Böjer väldigt olika åt hö o vänster. Vingligt i flera lägen.

Sista piaffen tycker jag ser trevlig ut vi snabb-tittning, men där går han inte fram i passage efter...Ska titta mer, så kan vi hjälpas åt att se bra o dåligt - eller mindre jättebra, med tanke på nivån. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=x4t1uW5IWV4

mvh/:cool:

Nu blir jag nyfiken, men hajjar inte riktigt måste jag erkänna :o

Jag har ju den där fuxen ( farbenfroh ? ) på näthinna som fick 10 tror jag på piaffen - den sätter sig, men inte så mycket men går ur piaffen klanderfritt.

Den har väckt mycket funderingar om vad piaff är - är det trav på stället - och då är det ju korrekt... eller

är det det - du menar??? Att hästen sätter sig för lite?

Jag är helt enig på vad din compadre säger :)

Så här ser det ut på min dator.

http://www.dressageworld.de/

Det är nummer 31, men min dator verkar inte få upp den :crazy:

Vågar inte säga halv sju om din film, men den på horsegate var bättre.
Visserligen såg man den från sidan och ser då inte om den svajjar

En tävlingsdressyrpiaff är trav på stället och kan inte övergå i levad. Det kan en (idealisk) akademisk.

Jippiiii

Du har sparat länken! Jag letade efter dressurwelt... :D
OK, så jag får upp den. Inte lika bra som jag kom ihåg den. Han är inte på stället.
Tyskan är jag inte 100 på, men det verkar som om det är nära 10an?

Diese Piaffe von Nadine Capellmann mit Farbenfroh kommt der Höchstnote 10 (vorzüglich) nahe. Sie strahlt, ohne hektisch zu werden, große Dynamik aus. Der diagonale Zweitakt wird vom ersten bis zum letzten Tritt lupenrein durchgehalten. Die spielerische Leichtigkeit ist kaum noch zu überbieten.

Ren tvåtakt, dynamisk... men inte riktigt fulländad lätthet??

Det jag kom ihåg från denna - förut - är att hon sitter och hackar in sporren. Inte bra.:cool:

Så här ser det ut på min dator.

http://www.dressageworld.de/

Det är nummer 31, men min dator verkar inte få upp den :crazy:

Vågar inte säga halv sju om din film, men den på horsegate var bättre.
Visserligen såg man den från sidan och ser då inte om den svajjar

En tävlingsdressyrpiaff är trav på stället och kan inte övergå i levad. Det kan en (idealisk) akademisk.

Jag tycker att du har fel enligt TR. I praktiken kan du mycket väl ha rätt. :cool:

Article 415 THE PIAFFE
1. Piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving
the impression of being in one place. The horse’s back is supple and elastic.
The hindquarters are lowered; the haunches with active hocks are well
engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and
forehand. Each diagonal pair of legs is raised and returned to the ground
alternately, with spring and an even cadence.
17
1.1. In principle, the height of the toe of the raised forefoot should be level
with the middle of the cannon bone of the other supporting foreleg. The toe of
the raised hind foot leg should reach just above the fetlock joint of the other
supporting hind leg.
1.2. The neck should be raised and gracefully arched, with the poll as the
highest point. The horse should remain “on the bit” with a supple poll,
maintaining a light and soft contact. The body of the horse should move in a
supple, cadenced and harmonious movement.
1.3. Piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by
perfect balance. While giving the impression of being in place, there may be a
visible inclination to advance, this being displayed by the horse’s eager
acceptance to move forward as soon as it is asked.
1.4. Moving even slightly backwards, irregular or jerky steps with the hind or
front legs, no clear diagonal steps, crossing either the fore or hind legs, or
swinging either the forehand or the hindquarters from one side to the other,
getting wide behind or in front, moving too much forward or double beat
rhythm are serious faults.
A movement with hurried, unlevel or irregular steps, without cadence or spring
cannot be called a true piaffe.

.

Rent generellt tycker jag att man inom AR är väldigt fokuserad på hur mycket hästen sätter sig när man tittar på bilder här i alla fall. Och var hästens ben befinner sig.

Medan man inom den klassiska Dressyren prioriterar att hästen behåller sin regelbundenhet - så den klarar övergången till passage - eller trav

Att man fokuserar mycket på vart hästens ben befinner sig beror på att piaffen ska vara en rörelse där hästen bär mycket på bakdelen, eller hur? Om hästen har sina bakben bakom sig kan den omöjligt bära upp vikt och piaffen blir ett trampande på stället med häst som sätter sina framben under magen och bär upp vikten där istället. (inte helt ovanligt att se på tävling) Lite likt en cirkuselefant. Då har hela vitsen med rörelsen gått bort.

Jo det har du rätt i

å andra sidan om hästen tappar rörelsen i ryggen så har den träninsgmässiga effekten gått förlorad.

Det är lika mycket cirkus med benlyft och en stel rygg.

En bra piaff innehåller väl alla ingredienser i lagom dos.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du har fel enligt TR. I praktiken kan du mycket väl ha rätt. :cool:

Article 415 THE PIAFFE
1. Piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving
the impression of being in one place. The horse’s back is supple and elastic.
The hindquarters are lowered; the haunches with active hocks are well
engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and
forehand. Each diagonal pair of legs is raised and returned to the ground
alternately, with spring and an even cadence.
17
1.1. In principle, the height of the toe of the raised forefoot should be level
with the middle of the cannon bone of the other supporting foreleg. The toe of
the raised hind foot leg should reach just above the fetlock joint of the other
supporting hind leg.
1.2. The neck should be raised and gracefully arched, with the poll as the
highest point. The horse should remain “on the bit” with a supple poll,
maintaining a light and soft contact. The body of the horse should move in a
supple, cadenced and harmonious movement.
1.3. Piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by
perfect balance. While giving the impression of being in place, there may be a
visible inclination to advance, this being displayed by the horse’s eager
acceptance to move forward as soon as it is asked.
1.4. Moving even slightly backwards, irregular or jerky steps with the hind or
front legs, no clear diagonal steps, crossing either the fore or hind legs, or
swinging either the forehand or the hindquarters from one side to the other,
getting wide behind or in front, moving too much forward or double beat
rhythm are serious faults.
A movement with hurried, unlevel or irregular steps, without cadence or spring
cannot be called a true piaffe.

eller nåt :D

Och då gör ju den överilade piaffen bort - som enligt TR inte är en riktig piaff

och ryggen SKA vara elastisk och swingande

och det blir ingen kadens ( tydligt markerad takt) om inte rörelsen går genom hela ryggen

Men en IDEALISK tävlingspiaff (vilket ju beskrivs i TR) kan väl också fortsätta till levad? Om det nu är ideal som diskuteras! En del otaktmässigt trampande som ibland setts på AR-uppvisningar skulle varken kunna fortsätta till levad eller trav - i rättvisans namn får man väl beakta dessa också om man jämför med det som kan ses på tävlingsbanor..?

Den elegantaste övergången piaff-pesad jag sett var f.ö. på en video med Philippe Karl!

Jo det har du rätt i

å andra sidan om hästen tappar rörelsen i ryggen så har den träninsgmässiga effekten gått förlorad.

Det är lika mycket cirkus med benlyft och en stel rygg.

En bra piaff innehåller väl alla ingredienser i lagom dos.

Ja det lilla ordet "lagom" är inte alltid så lätt att hitta till, men visst är det så att alla ingredienser måste vara med. Skillnaden mot tävlingsdressyren är väl att vi fokuserar på olika saker/ tycker att olika saker är grundläggande när det gäller tex piaff.
Däremot tror jag inte det går att få till en riktig piaff öht med stel rygg.

Men en IDEALISK tävlingspiaff (vilket ju beskrivs i TR) kan väl också fortsätta till levad? Om det nu är ideal som diskuteras! En del otaktmässigt trampande som ibland setts på AR-uppvisningar skulle varken kunna fortsätta till levad eller trav - i rättvisans namn får man väl beakta dessa också om man jämför med det som kan ses på tävlingsbanor..?

Den elegantaste övergången piaff-pesad jag sett var f.ö. på en video med Philippe Karl!

Ingen aning om den kan det... tävlingsdressyr är inget jag lägger energi på :)

Jag ska piaffera en dag med min häst. Drömmen är levad. Det kanske händer om tio år...

KL
Är det någon som HAR RIDIT sitt ideal av piaff?

låter som om det är lika lätt som att fatta galopp eller nå´t.

Jag måste väl säga att jag ridit min ideal-piaff.;)
Varje dag nästan. När kombinationen av minimal hjälpgivning, maximal kommunikation och optimalt arbete hos hästen infinner sig.
"... ridkonsten är inte plastisk..." Känns det igen?;)
En rörelse uppstår för att oåterkalleligen försvinna igen.

Att jag svarade som jag gjorde var för att du påstod att tävlings-dressyr-piaff inte leder till levad.
Nu säger du att du inte är intresserad. Det är ok, men nu vet du iallafall att väldigt många inte lever upp till idealet enligt tr, trots att de tävlar.

mvh/T_B

(som suttit i oräkneliga "levader och andra hiskligheter" under hästens vilda ungdomsår - och kanske någon gång kommer att göra det med avsikt....han är grymt stadig stående på bakbenen...:rofl:)

Ingen aning om den kan det... tävlingsdressyr är inget jag lägger energi på :)

Jag ska piaffera en dag med min häst. Drömmen är levad. Det kanske händer om tio år...

Jag har bara ridit courbetter på en galen häst för 20 år sen.

hästen blev skiträdd när det var blött på vägen o det lät om bilarna o hoppade på bakbenen.

Ägaren visste om det, men sa inget för att jag inte skulle spänna mig o då kanske påverka hästen negativt:mad:

den fick sen ha bomull i öronen vid regn.

Interessant diskusjon.

Overganger er testen på gjennomsluppenhet, og en overgang er det mest ekstreme en hest kan gjøre med kroppen sin. Mer krevende enn alle andre "øvelser". Derfor er det helt sant at man kan dømme dressuren på overgangene. Skrittet er den gangarten som forteller best hvor godt balansert hesten er. Så det er nok korrekt at man kan dømme mye gjennom å vurdere kvaliteten på disse to.

Når det gjelder rytmen i piaff - passage overgangene, så vil jeg aldri glemme en diagonal jeg så under trening på den Spanske Rideskolen i Wien. Hesten kom i trav gjennom hjørnet, overgang til passage, vendte inn på diagonalen, ved "X" overgang til piaff, 20 steg i piaff, overgang til passage, overgang til trav før hjørnet. Alt i en og samme langsomme rytme, med høye steg. Piaffen var "sittende", og, og alt var i nøyaktig samme rytme - travet, overgangene, piaffen, passagen. Perfekt.

Som sagt, jeg vil aldri glemme det.

For meg er det ingen tvil om at rytmen skal være den samme. Men det skal uendelig mye til for å klare å "lage" en hest som er i stand til å utføre det. Dette er kvaliteter man utvikler over tid, og for meg er det godt nok at rytmen er regelmessig, og at hesten arbeider "over ryggen".

Andre kan ha helt andre preferanser, men jeg må ha mitt klare mål oppe i hodet for at jeg skal vite hvilken retning jeg skal gå.

Anne

Att jag svarade som jag gjorde var för att du påstod att tävlings-dressyr-piaff inte leder till levad.
Nu säger du att du inte är intresserad.

Jag är inte intresserad av hur TR definierar piaff eftersom jag inte tycker det hör till diskussionen på ett forum som heter "klassisk ridkonst".
Det är som att diskutera biodling på ett forum för motorcykelentusiaster.

Det vore iofs trevligt om piaffidealet vore det samma, men det är ju inte det man ser om man för en gång skull tittar på "jättesvår" dressyr på nån tävling på TV. I alla fall ser inte jag det.

Men det är ju inga ideal som visas upp på AR-uppvisningar heller. En del "AR-piaffer" jag sett har varit stressat trampande i nån töltaktig trav med hängmatterygg, men inte dömer jag hela AR-konceptet för det... Det är väl få som uppnår det där ideala.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 211
Senast: super
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar