Sv: Takt i piaff
Ja, ok då, men det var du som började skriva om tävlingsdressyren:
Citat:
Ursprungligen postat av CillaW
En tävlingsdressyrpiaff är trav på stället och kan inte övergå i levad. Det kan en (idealisk) akademisk.
Och då måste man ha rätt att bemöta. Du är ju naturvetenskapligt utbildad, och då vet du att man måste pröva sina teorier!
OCH
Chapter II Dressage Events
Article 419 OBJECT OF INTERNATIONAL DRESSAGE EVENTS
The FEI instituted an International Dressage Event in 1929 in order to preserve
the Equestrian Art from the abuses to which it can be exposed and to preserve
it in the purity of its principles, so that it could be handed on intact to
generations of riders to come.
Dressyrtävlingen skapades för att utveckla ridkonsten. Tyvärr har den lett till tävlingsdressyren. Svårt dilemma. Jag vill inte -las - bara ge ett till perspektiv i debatten. Viss kan vi stänga ute världen, men den finns kvar där ändå. mvh/
Jag är inte intresserad av hur TR definierar piaff eftersom jag inte tycker det hör till diskussionen på ett forum som heter "klassisk ridkonst".
Det är som att diskutera biodling på ett forum för motorcykelentusiaster.
Det vore iofs trevligt om piaffidealet vore det samma, men det är ju inte det man ser om man för en gång skull tittar på "jättesvår" dressyr på nån tävling på TV. I alla fall ser inte jag det.
Ja, ok då, men det var du som började skriva om tävlingsdressyren:
Citat:
Ursprungligen postat av CillaW
En tävlingsdressyrpiaff är trav på stället och kan inte övergå i levad. Det kan en (idealisk) akademisk.
Och då måste man ha rätt att bemöta. Du är ju naturvetenskapligt utbildad, och då vet du att man måste pröva sina teorier!
OCH
Chapter II Dressage Events
Article 419 OBJECT OF INTERNATIONAL DRESSAGE EVENTS
The FEI instituted an International Dressage Event in 1929 in order to preserve
the Equestrian Art from the abuses to which it can be exposed and to preserve
it in the purity of its principles, so that it could be handed on intact to
generations of riders to come.
Dressyrtävlingen skapades för att utveckla ridkonsten. Tyvärr har den lett till tävlingsdressyren. Svårt dilemma. Jag vill inte -las - bara ge ett till perspektiv i debatten. Viss kan vi stänga ute världen, men den finns kvar där ändå. mvh/