Takt i piaff

Sv: Takt i piaff

Jag är inte intresserad av hur TR definierar piaff eftersom jag inte tycker det hör till diskussionen på ett forum som heter "klassisk ridkonst".
Det är som att diskutera biodling på ett forum för motorcykelentusiaster.

Det vore iofs trevligt om piaffidealet vore det samma, men det är ju inte det man ser om man för en gång skull tittar på "jättesvår" dressyr på nån tävling på TV. I alla fall ser inte jag det.

Ja, ok då, men det var du som började skriva om tävlingsdressyren:

Citat:
Ursprungligen postat av CillaW
En tävlingsdressyrpiaff är trav på stället och kan inte övergå i levad. Det kan en (idealisk) akademisk.

Och då måste man ha rätt att bemöta. Du är ju naturvetenskapligt utbildad, och då vet du att man måste pröva sina teorier!

OCH

Chapter II Dressage Events
Article 419 OBJECT OF INTERNATIONAL DRESSAGE EVENTS
The FEI instituted an International Dressage Event in 1929 in order to preserve
the Equestrian Art from the abuses to which it can be exposed and to preserve
it in the purity of its principles, so that it could be handed on intact to
generations of riders to come.

Dressyrtävlingen skapades för att utveckla ridkonsten. Tyvärr har den lett till tävlingsdressyren. Svårt dilemma. Jag vill inte :devil:-las - bara ge ett till perspektiv i debatten. Viss kan vi stänga ute världen, men den finns kvar där ändå. mvh/:cool:

Jag är inte intresserad av hur TR definierar piaff eftersom jag inte tycker det hör till diskussionen på ett forum som heter "klassisk ridkonst".
Det är som att diskutera biodling på ett forum för motorcykelentusiaster.

Det vore iofs trevligt om piaffidealet vore det samma, men det är ju inte det man ser om man för en gång skull tittar på "jättesvår" dressyr på nån tävling på TV. I alla fall ser inte jag det.

Men det är nog för att du inte inser hur mycket som skiljer AR och Klassisk Dressyr.

TR beskriver den klassiska Dressyrens ideal.

Både Carde och Kottas är ju anlitade Grand Prix dommare.....

Nu iväg.....

Intressant Agrundvig :bump:

Den perfekta piaffen har jag inte ridit än vad jag vet. Den ideala, kanske. För man kan ju diskutera vad som är ett ideal. Det korrekta som vi strävar efter eller det som är idealiskt för just den häst jag sitter på. För många år sedan red jag högt utbildade hästar en del och visst blev det bra piaffer, men helt perfekta jag jag inte säga att de var.

Men en IDEALISK tävlingspiaff (vilket ju beskrivs i TR) kan väl också fortsätta till levad? Om det nu är ideal som diskuteras! En del otaktmässigt trampande som ibland setts på AR-uppvisningar skulle varken kunna fortsätta till levad eller trav - i rättvisans namn får man väl beakta dessa också om man jämför med det som kan ses på tävlingsbanor..?

Den elegantaste övergången piaff-pesad jag sett var f.ö. på en video med Philippe Karl!

Tycker nog iofs att många av de piaffer som sedan övergår i levad INTE är "ideala" för att de kan bli överilade och för snabba. Hästarna laddar för levaden. Ska se om jag hittar filmsnutten..

Håller med om P. Karl!!

Men det är nog för att du inte inser hur mycket som skiljer AR och Klassisk Dressyr.

TR beskriver den klassiska Dressyrens ideal.

Jag tror problemet är semantiskt här. Definierar man "klassisk dressyr" som tävlingsdressyr så är skillnaden naturligtvis stor.
Begreppsförvirringen ställer till mycket.

T-B: den trav-på-stället-piaff som jag sett, brukar belönas med höga poäng, så i praktiken är det ju ett slags ideal.

Jag tror problemet är semantiskt här. .
On the contrary
Definierar man "klassisk dressyr" som tävlingsdressyr så är skillnaden naturligtvis stor.
Begreppsförvirringen ställer till mycket.
.

Jo begreppsförvirring Ja.

Klassiskt är för mig det som _anses_ klassiskt i ett större sammanhang.

Självutnämnda klassiker går därför fetbort.

Medan andra "Klassiker" har respekt i alla läger.

Carde borde ju kallas Klassisk då han varit chef för den Klassiska Ridksolan i Samur eller :confused:

Det samma borde ju anses om Kottas och Podhajsky....:confused: att det representerar det klassiska... Spanska ridskolan i Wien anses ju som Klassisk:angel:

Sedan har vi Zettl - anses som Klassisk Ingår i serien "masters of hoirsemanship"....

De Kunffy anses som Klassisk.

Belasik anses som klassisk - i teorin - i alla fall.

Sylvia Loch anses väl som KLassisk....

von Neindorff... eller va...

Ingen av dessa fördömmer TävlingsDressyr per se, däremot är de skeptiska till de moderna bryska metoderna som anammas av vissa - där hästens väl och ve sätts i andra rummet.

Det som all Klassisk Dressyr har gemensamt är ju att hästen alltid är CALM - LOSGELASSEN. De sätter ju hästen i det första rummet...

Och då går ju en överilad AR - piaff bort, eftersom den blir överilad pga spänning i hästens rygg... Och om hästen spänenr sig så är den ju inte - lugn

Jag tycker att det tyder på stor okunskap att såga ALL tävlingsDressyr, då "outar" man bara att man inte ser skillnad på det ena och det andra...

Pinsammast är det när tränare gör det - de borde ju se...

Jag sågar inte.

Jag är bara ointresserad av att diskutera det. Lika ointresserad som jag är att diskutera distansridning som jag inte heller håller på med.

Men om jag menar en sak med klassisk ridning och du menar en annan, då har vi ett semantiskt problem.

Men det är inte intressant vad du och jag menar med specifika ord...:angel:

Det som är intressant är vad en större och _kunnigare_ massa menar. :idea:

Men det är klart jag kan ju kalla en volvo en saab - om jag vill. Eller varför inte FORD...

KL
Hej hopp!
Kan nog hålla med om att det förekommer en hel del spända ryggar i AR-träningen. (obs: inte bara där såklart!) Har iaf bevittnat lite sådan piaff där hästarna inte haft tillstymmelse till tendens att söka sig till bettet eller lossa i ryggen då de gick ur piaffen.
Snarare har ryttaren kunnat laborera med "överenergi" inom ramen som hästens kropp klarat att röra sig inom. Och den ramen sträckte sig inte så långt att de kunde lossa i ryggen och göra övergångar med takt och se starka ut.
tex hästar som inte haft bjudning i rörelser som kräver lösgjordhet, men laddat till tusen och gjort terre-a-terre och skolgalopp där de tillåtits korta av sig och låsa sig.

Men jag kanske inte såg saker som tränaren valde att prioritera utifrån. Fast med de problem som bevisligen fanns i hästarna (vid palpation)kanske inte piaff vore prio ett på träningslistan, snarare lossande i överlinjen. Som ett spontant önskemål i magtrakten då hästarna reds.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 211
Senast: super
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar