Takhöjd i stall?

Marita73

Trådstartare
Hej alla!

Nu har jag varit inne på Länsstyrelsens hemsida och kammat hem noll. Därför bollar jag vidare frågan till er.

Nästa år kommer jag med största säkerhet köpa en mindre gård i Småland pga nytt jobb :D :bump:
Mitt problem är att jag inte kan köpa någon fin anläggning utan lär få bygga om en lada till ett fungerande stall. Nu till frågan:

Hur hög måste takhöjden vara för att stalla in en häst på 1.70 i mankhöjd?

Tacksam för svar, Marita

Sv: Takhöjd i stall?

Tack så mycket!!!!

Självklart hoppas jag på att kunna ha riktigt högt i tak men det känns som att med minimimått i huvudet kan jag räkna bort vissa gårdar på en gång. Det är ju en liten bit bort ;)

När du kollar på gårdar så stirra dej inte såååå blind på nuvarande "takhöjd" kolla hur bjälkar å sånt sitter... Man måste ju inte ha "lofttaket" kvar utan kan ju antingen bygga boxar i "vagnslider" eller som sagt ta bort "taket" i stallet så det blir luftigare =) Kan vara "billigare" än att hitta ett "färdigt" stall...
Beroende på hur händiga ni är så kan ju vissa tak dessutom "hyfsat enkelt" gå att höja ;) (jag säger "hyfsat" men allt beror ju på takstomme och hur takbjälkar sitter ;) ) Varmstall i all ära men så länge vatten inte fryser så klarar ju hästar kyla :)

Tänk på att du ska mäta höjden från hästens bädd till undersidan på en ev takbjälke.

Många mäter från stallgången till högsta punkten i taket men det gäller inte utan det är det minsta måttet du ska gå efter.

Tänkte precis skapa en likadan tråd när jag fick se den här!

Tycker det är helt galet med minst 220cm i tak oavsett hur stor häst man har?:crazy: Min kuse kan stå med huvudet sträckt uppåt utan att vara i närheten av att ta i med huvudet i balkarna.:crazy:

Anledning till att jag letar efter höjderna var för att jag ska bygga stall på gården där vi flyttat in. Min häst går bra eftersom jag har c-ponny men min kompis som jag ska bygga ihop med har en kuse på ca 155cm, alltså måste vi ha takhöjd på 232cm, här är det väl ca 210:crazy: Tråkigt!

Tycker det är helt galet med minst 220cm i tak oavsett hur stor häst man har?:crazy:

Å jag tycker det är helt galet att man inte har 1 standardhöjd som är tex 280 så passar det alla hästar.

För man kan ju aldrig ha för högt i tak...
Å då hade man sluppit en massa diskussioner och det hade varit mkt enklare att köpa/sälja gårdar och det fanns EN standard.

Å jag tycker det är helt galet att man inte har 1 standardhöjd som är tex 280 så passar det alla hästar.

För man kan ju aldrig ha för högt i tak...
Å då hade man sluppit en massa diskussioner och det hade varit mkt enklare att köpa/sälja gårdar och det fanns EN standard.

Nu är det väl kanske så att majoriteten av gårdarna som finns är byggda på 17-18 eller borjan av 1900 talet, det finns inte en ekonomisk chans att idag bygga något likvärdigt med dessa gårdar om du inte är mångmiljonär. Det går ju knappast att jämföra de så kallade gårdarna som byggs idag med en riktig gård finns inte ett utrymme till någonting på dessa för då kostar de x antal miljoner till utöver de ca 4 miljoner de kostar att bygga för en villa och ett fyrkantigt stall utan något biutrymme alls, att sen överhuvudtaget få tag på mer än 1 hektar mark till ett sådant bygge då får du kämpa länge tex här nere i skåne där bönderna inte vill släppa ifrån sig mark. Nej skall du ha en bra hästgård så är det de gamla gårdarna som redan har mark som gäller och vist fanns det en standard förr också på takhöjd tyvärr verkar den väldigt ofta vara 220 under bjälkarna. Lägg där till att de väldigt ofta är byggda i kalksten här nere alltså har väggar som INTE tål att byggas på med en förhöjning det är öppna upp i nock eller gräva ur som gäller. Har varit och kollat på massor av gårdar genom åren bla flera stora pampiga gårdar sen sätter man tumstocken i stallet som är väl tilltaget och luftigt då det är jättelängor och jag skall säga det är inte ofta det händer att de ens är över 230 i höjd.
Vår egen gård är högre tack vare att den gamla stalldelen brann ner och byggdes upp igen på femtiotalet och därav inte av gammal stil men så "nya" gårdar är ovanliga här nere. Så inte konstigt om det är mkt diskussioner om takhöjden kan gissa att det är samma läge i stora delar av Sverige att det just handlar om gamla gårdar och därmed låga takhöjder, det finns liksom även en gräns på hur mkt mer höjd det är möjligt att få utan att riva och bygga helt nya stallar. Hela kulturarvet skulle gå åt pipan om alla skulle börja jämna de gamla kringbyggda gårdarna med marken för att de skulle bygga nya stallar med 2.80 i takhöjd. Det får liksom vara lite rim och reson i resonemanget speciellt när hästarna har levt och mått hur bra som helst i århundrande innan med lägre takhöjd. Att det tex måste vara över 220 för att ha shettisar är inget annat än rent trams och en ren skrivbordsprodukt som inte är förankrad i verkligheten någonstans.

Onödigt högt tak resulterar dessutom bara i att det blir kallare på vintern... Varmare med ett "lagom lågt" tak.
Vad händer om man har hästarna där det är lågare än det får vara men att hästarna inte lider av det, alltså att dom inte når taket? Säger dom bara att man får bygga om/flytta hästen och sen kommer dom tillbaka och kontrollerar eller är det böter och sånt?

Onödigt högt tak resulterar dessutom bara i att det blir kallare på vintern... Varmare med ett "lagom lågt" tak.
Vad händer om man har hästarna där det är lågare än det får vara men att hästarna inte lider av det, alltså att dom inte når taket? Säger dom bara att man får bygga om/flytta hästen och sen kommer dom tillbaka och kontrollerar eller är det böter och sånt?
Helt strikt efter boken så är det så att man får lov att bygga om eller flytta hästen. Det vanliga scenariot är att man får komma in med en plan för hur man tänkt att göra. T ex. att man planerar att höja taket och arbetet beräknas vara klart den och den månaden. Höjning av tak är ofta en ganska dyr och inte helt enkel sak att göra, så i de allra flesta fall får man en god stund på sig att lösa det.

Njae, jag skulle säga lättare att få bättre luft med "onödigt" högt till tak och svårare med lågt till tak. Takhöjdsreglerna gäller även för att det ska gå att få hyfsad luftkvalitet i stallet och inte enbart för att hästarna kan slå i huvudet.

Jag hade nog ändå föredragit ett lagom högt tak(det vill säga 220-230cm, har c-ponny)i ett välventilerat stall. Än ett stall med 300+cm där värmen är svårare att hålla.

Tack för alla svar!!! Detta är klart något att fundera på nu när jag börjar titta på gårdar...
Bygga nytt finns det inget ekonomiskt utrymme till plus att jag kan tycka det är rätt mysigt i det rustika som blir i ett ny-gammalt stall :)

Vi hade 260cm på lägsta stället, ej i boxarna, och runt 4 m på högsta stället, snedtak
Hade aldrig problem med värmen så sett. Bra luft, var det kyligt fick man ha vantar när man ryktade.

Vi hade 260cm på lägsta stället, ej i boxarna, och runt 4 m på högsta stället, snedtak
Hade aldrig problem med värmen så sett. Bra luft, var det kyligt fick man ha vantar när man ryktade.
Just det! Vi får snällt anpassa oss till hästarnas behov.

Tycker det är helt galet med minst 220cm i tak oavsett hur stor häst man har?

Har väldigt mycket med luftvolymer att göra. Inget konstigt alls, och inte alls bara byråkrati. Det handlar om hästarnas välfärd. Det går inte få tillräckligt bra luft om rummet är för litet. Hästar är känsliga djur, de tål inte dålig luft.
Givetvis är en stor luftvolym inte en garanti för god luft, men förutsättningarna är bättre.

Läs föreskriftsmotiven. Finns på jordbruksverkets hemsida och ger en mycket bättre förståelse för varför föreskrifterna är utformade som de är.

2,55 m för en häst på 170 cm. (mankhöjden x1,5) Sen får du lägga på 1 dm för ströbädd också.

kallare på vintern lider ju inte hästen av. Det är enbart ryttaren/ägarens bekvämlighet som berörs av det. Hästar har inget emot kyla.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 581
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 489
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar