Sv: Tåkappor

hovis skrev:
Att som hovslagare leva i den tron om att alla balanseringsproblem går att åtgärda genom "korrekt" verkning är väl att se sanningen som lite väl enkel.

Vi hovisar är inga "gudar" som vare sig skoning eller barfotaverkning i alla lägen kan balansera en obalanserad Häst.

Bara en liten tanke från en hovis. ;)

Eftersom du svarade detta på mitt inlägg måste jag undra var jag hävdat detta......
Om du kan tolka det jag skrev som att jag inbillar mig att sanningen är enkel kan jag bara gratulera till en väl fungerande fantasi!!!
Att skriva som du gör uppfattar jag som rent ut sagt ohövligt :mad:
Du är säkert väldiot duktig men det finns fler än du som är det.

Rude skrev:
Lånar knappen...
Bägge tillstånden är att betrakta som ett övergående fenomen, dvs försvinner med rätt verkning,

Tänk först innan du skriver utifrån att du tydligen är en utbildad hovslagare.
Ingen Hovis kan få en häst i balans så vida den besitter ngn obalans utifrån fysiks skada,övrig obalans.

E` du Me.

Alla utbildade Hovisar som genom sin förståelse i utbildningarna har den grundläggande kunskapen om att helhetsbilden är avgörande utifrån vårat resultat.

Du kan gärna här påstå att med rätt verkning så "trollar" man bort både ditt o datt. Några kommer säkert att "gå på det" men inför dagens seriösa hästägare så finner dom ditt påstående som "något vagt" och ogrundat.

Geee - du verkar läsa mellan raderna bara för att få gnälla. Rude sa ingenting om att "trolla bort ditt eller datt" utan nämnde TVÅ balanseringsproblem. Jag tycker dessutom att man i den här diskussionen (du verkar inte ens ha läst den) kan förutsätta att vi pratar om i övrigt friska hästar.

En hovslagare som så lättvindigt försöker få andra att framstå som inkompetenta skulle jag aldrig anlita - usch.

Jag köpte mitt sto för ett år sedan. Då hade hon sidokappor i bak. Jag frågade säljaren varför- och fick till svar att skorna sitter bättre.
När jag väl fått hem hästen och haft henne ett tag visade det sig att hennes hovkvalitet inte var den bästa! Antagligen därför som hon hade dessa sidokappor, men det ville förstås säljaren inte tillstå.. :mad:
Min hovslagare ville ta bort dessa skor pga att dom just hämmar hovens tillväxt. Dessa skor använder man bara i nödfall, menar han, och inte någon längre period i taget. Det är hans ord.
Jag började ge hästen linfrökaka som är super för dåliga hovar. Efter en skada i somras på vb (hovbensfraktur) började hon tappa bakskorna med två veckors mellanrum. Inte kul, varken för mig eller hovslagaren. Då tog jag beslutet att ta bort skorna i bak. Hon har gått så sedan i okt och har suveräna hovar i bak nu, dock just lite strykjärnsformade, som någon beskrev som något dåligt här tidigare. Men jag är jättenöjd med hennes bakhovar idag, det är superkvalitet och hon ömmar inte ens på grus med stora stenar. Och eftersom dom har fått växa fritt så kan det ju inte vara något dåligt med formen heller?? :confused: Rätta mig om jag har fel... :smirk:

*lånar knapp*

Jag har fått lära mig att hoven är som en stor, lite hårdare, "trampdyna/stötdämpare", dvs. varje gång hästen sätter ned den så "vidgas/flyter den ut" lite (om ni förstår vad jag menar). Inget som är synligt för blotta ögat dock. Men om man sätter på skor med dubbla tåkappor så hindras denna "vidgning", varför man bör undvika dessa, om det inte är nödvändigt av någon speciell anledning. Har för mig att det för inte allt för länge sedan var en artikel i tidningen Ridsport om detta.

Det är ju skönt att det finns en i vår yrkeskår som är så nyancerad och balanserad att han/hon inser att obalanser som finns i hästen ALDRIG kan avhjälpas mha gott hovslageri utan att alla hästägare skall tillkalla veterinärer o kiropraktorer, vad skönt att höra detta, nu slipper jag ju verka ordentligt, dom får ringa på hjälp ifrån någon annan!! :bow: :bow: :bow: :bow:

Elektron! :bow: Trevligt att föra diskusioner på ditt plan, man kan bara buga o bocka, det är inte alla som är lika insatta i normal diskusion som du, trevligt att se dig här :)

Liknande trådar

Utrustning Någon som lyckats fastna i stigbygel med tåkappa eller i korgstigbygel? Har fastnat 4 gånger i olika varianter (gummiband, vanliga...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 623
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 836
Senast: Capybara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka