Taggtrådsstängsel nästa år

Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Jo, det kan man. Håller du djur i sverige så ska du följa de lagar och regler som finns här. Det är inte tillåtet att hålla häst i hagar med taggtrådsstängsel från och med 1 januari 2010 enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning 5 kapitlet, 8 §. Alla föreskrifter om djurhållning finns här: http://www.jordbruksverket.se/amnes.../ldjurskydd.4.6beab0f111fb74e78a78000821.html

och vem har bestamt det?? har inte hastar gatt i traggtrad lika lange som det har funnits (mitten pa 1800talet)? Visst det har sakert varit skador (har inte stats pa det) men hur manga hastar har nte sprungit igenom electric trad/tape och rakt ut pa en vag och krockat??

OK sa jag har taggtrad, men satter electric tape innanfor, da ar inte hasten i taggtrad ar den?? Jag hade lillhasten springa rakt igenom traden just i kvall (temp hage), Tack och lov bor jag langt fran allman vag..

Jag forstar att folk varnar om djuren (alla sorter) men ibland kan de faktiskt ga till overdrift.. Kom nu ihag att jag ser alla dessa regler fran "utsidan".. och tycker de flesta ar helt lojliga..

Ett annat example ar att man numer far inte bygga ett stall narmare an 50 meter fran ett bonings hus.. Det ar om man till example river en gammal ladugard och planerar stall dar. Men nej det far man inte.. Det luktar ju.....som om hastmanniskor skulle bry sig om det?? OT men jag var tvungen att skriva det.

Efter 1/1 2010 är det olagligt att ha hästar bakom taggtrådstängsel.

Annars är det ju så att det är ytterst oansvarigt att lämna uppe taggtrådstängsel som inte används - så i det fall det inte betas regelbundet av nötdjur så ska taggtråden ovillkorligen tas bort ...

Enligt TS anvander bonden marken till notdjur under annan tid. Sa sag hon har hastar dar 2 manader pa bete och kossor ar dar 10, det kallar jag regelbundet i alla fall.

Men sedan de som vet allt om taggtrad (de som gjorde lagen alltsa) har bestamt sig ar det val bast vi lindar in vara hastar i ett tjockt lager av bomull och stanger in dem i en box dar de inte kommer i kontakt med ngt som kan skada dem... (det var sarkastiskt menat)

Alltså Sverige är fullt av knäppa regler.
Men man måste följa dem ändå.
Det går inte att bryta mot dem bara för att de är knäppa.

Din mark är t.ex. andras fritidsområde att i allemansrättens namn utnyttja när de vill.
Det är bara att gilla läget liksom.

Men man måste följa dem ändå.
Det går inte att bryta mot dem bara för att de är knäppa.

Din mark är t.ex. andras fritidsområde att i allemansrättens namn utnyttja när de vill.

Inte ung: jag vet och jag vet men jag kan protestera sa mkt som jag kan.. Har en skylt uppe pa garden som sager, "trespassers will be shot!!!" jag vet om allemansratten men efter jag hittade folk i mitt tradgardsland (fran ngnstans i europa) plocka min sallad, da blev det for mkt.. Och nej det ar inte Sveriges fel att allemansratten finns. MEN den misbrukas sa mkt jag ar forvanad att de som bestammer inte har gjort ngt at det.. Inte nog med klagomal kanske?? Sen nar idioterna bestammer sig for att ha en picknick mitt i tjurhagen och blir skadade, de kan stamma (sue) markagaren?? vad ar fel med den bilden??? Och allt detta som ett litet OT mitt i allt....Svara garna privat om du har lust att forstsatta diskutera allemansratten... jag ar helt game for det..

Allemansrätten diskuterar jag helst öppet.
Det finns massor av trådar om allemansrätt där jag är med.

Den är en del av vårt kulturarv och varken skall eller får ruckas på.
Däremot är den (numera) ganska så noga reglerad.
Problemet med att veta reglerna beror på att de står på väldigt många ställen och är där i form av olika förbud.

visst jag ville bara inte "ta over" traden fran TS.

Du namnde att min hage ar andra folks fritidsomrade (ej quote), men ar det inte nog med sana allraredan i orter? parker, skidomraden etc? varfor skall de sitta i min tjurhage och ha picknick? Visst om ngn kom och fragade om de kunde anvanda sig av hagen for en picknick och photo op, det ar en sak men bara ga in och formodligen inte stanga grinden efter sig, det ar inte ratt tycker jag.
OK sa jag har ingen hage med tjurar i men jag anvander det som example...

Kulturarv ok, men vad ar det med det har att FRAGA FORST?? Det ar som folk tar for givet att man far gora som man vill i detta fallet, spelar ingen roll om djur kommer losa eller man trampar ner en skord.
och ocksa hur fok fran andra lander har "hort" om allemansratten men egentligen inte forstar och sen klampar in i folks tradgardar.. hur kan man lara dem att med formaner kommer ocksa 'responsibility'?

Jag ar allt for alla manniskor skall ha mojlighet att njuta av naturen, men om man inte har egen natur, ta hansyn till de som har och FRAGA innan man gor .

Senast ändrad:

Det menar du inte :o Sverige måste ha ett av världens sämsta regelverk och politiker, men var äe VÅRAN revolution:confused::confused:

Hägna in så har ingen rätt att gå in där:angel: alltså inte med staket utan stängsel samt sätt upp skyltar som att överträdelse beivras så har man löst det rätt så enkelt :)

Angående taggtråd så är det förbjudet och borde vara så o avsätt djur som går där.:cool:

Men ingen får gå in i din hage utan att stänga efter sig, då bryter de mot allemansrätten.
Den absolut viktigaste punkten i allemansrätten är just du får inte störa och inte förstöra det innebär att går du in i hagen och inte stänger grinden så kan du aldrig säga att du har rätt till det och hänvisa till allemansrätten, stör du djuren så har du också brutit mot allemansrätten.

Det största problemet som jag ser är inte allemasnrätten i sig, den är verkligen jättebra, utan att folk tror att de kan göra vad de vill och hänvisa till allemanrätten.

Allemansrätten kom till i en tid då det var livsviktigt att kunna övernatta på någon annans mark när man var på resa och att övernatta innebär inte att man stannar där utan det är en natt, det innebär inte att man får gå in i folks trädgårdar eller slå upp ett tält i havreåkern.
Det innebär att det inte ens ska synas att någon har övernattat i gläntan förutom att gräset lagt sig ner.

Allemansrätten är ett skydd för alla, det är inte bara rättigheter som många tycker utan det är just att man måste inse sina skyldigheter också.

Jag är väldigt glad över att jag får rida i någon annans skog men skulle aldrig komma på tanken att rida där så att jag på något sätt förstör.
Det innebär att jag inte rider någon annanstans än på vägar och stigar som redan finns och jag rider inte där när marken är mjuk av regn.
Oavsett om ägaren kör med sina skogsmaskiner och förstör mer på fem minuter än vad jag hade kunnat göra på en livstid så har jag ingen rätt att ens lämna ett djupt hovspår i leran.

Folk i allmänhet bör läsa på vad som verkligen är allemansrätten för då hade den aldrig blivit något problem.

Hägna in så har ingen rätt att gå in där:angel: alltså inte med staket utan stängsel samt sätt upp skyltar som att överträdelse beivras så har man löst det rätt så enkelt :)
Fel. I Sverige har vem som helst rätt att beträda och passera genom hagar, man har däremot inte rätt att förbjuda ngn göra det. Som TinyWiny skriver så får man inte störa betande djur eller lämna grindar och led öppna efter sig, men passera och även plocka bär och svamp får vem som helst göra oavsEtt vem som äger hagen. :idea:

Fel. I Sverige har vem som helst rätt att beträda och passera genom hagar, man har däremot inte rätt att förbjuda ngn göra det. Som TinyWiny skriver så får man inte störa betande djur eller lämna grindar och led öppna efter sig, men passera och även plocka bär och svamp får vem som helst göra oavsEtt vem som äger hagen. :idea:

Inte om du har stället som en arbets plats. :laugh:

Kulturarv ok, men vad ar det med det har att FRAGA FORST?? Det ar som folk tar for givet att man far gora som man vill i detta fallet, spelar ingen roll om djur kommer losa eller man trampar ner en skord.

En rättighet betyder att man inte skall behöva fråga först.
Inte behöva planera så eller tigga på det viset.

Grindarna måste man stänga och skräpet måste plockas upp.
Har man en ilsken tjur så sätter man upp en skylt om det så går man fri från ansvar.
Det finns färdiga att köpa.

Din skylt däremot är olaga hot.
Och den kan du få rättsliga problem med.

Det får man inte alls göra hur som helst.
Utan man kan bli både tvingad att riva stängslet och bötfälld.

Vet ni vad det roligaste med att diskutera allemansrätten på Bukefalos är?

Jo att de rid-tjejjer som för ett antal är sedan ondgjorde sig över snåla och griniga markägare som skällde på dem när de var ute och red.
Nu har de själva blivit griniga markägare som blir arga när andra gör saker på deras mark.

:D Precis. jag löser det som så att jag sätter en extra tråd i grinden som man måste stänga av strömmen och knyta upp för att kunna öppna.På så sätt vet jag att inte grindarna kan lämnas öppna. Jag har sett fasansfulla skador av taggtåd.. Skulle aldrig falla mig in att använda det och jag välkomnar den lag som förbjuder det from 1 januari. Skador jag sett från elband är inte i närheten av dessa skador.Själv använder jag lite tunnare band som är hårt spända, då brister dom lätt vid tryck. Hellre går jag och byter ut varje år.man måste ha elstängsel hårt spända,annars blir dom också farliga. Att kombinera taggtråd och eltråd är vansinne.Även att sätta elrep innanför taggtråden är galet.Tänk dig en häst som går igenom eltråden och in i taggtråden:crazy:,fastnar och blir strömmad..huuvvva..Allemansrätten ska vi vara glada för. Då kan vi rida och promenera i skogen vilket är en fantastisk frihet. Endast om man har RID verksamhet kan man bli förhindrad att rida på vissa ställen, dvs läger, ridskola eller turridning. Eller om man förstör marken. men då ska det bevisas att man gör.

När taggtråden dök upp på 1800-talet så fanns det inte så många alternativ att stängsla med annat än möjligen gärdsgårdar/pens av olika slag.

Numera finns det bättre alternativ för att stängsla med, 4-6 eltrådar har dessutom god effekt på rovdjur som tex varg, björn och lo vilket är av betydelse o man vill ha lamm på marken.

I dina hemtrakter var det dessutom vanligt förekommande med de som drev omkring stora boskapshjordar som fick livnära sig på andras betesmarker... snacka om allemansrätt :D

Det är ju välbekannt vilka konflikter detta tidvis ledde till då det tom utbröt regelrätta eldstrider mellan boskapsfösarna och bofasta bönder som hägnade in sin mark med taggtråd - boskapsfösarna tyckte inte om taggtråd !

Det du talar om att skjuta inkräktare handlar endast om att skjuta de som inkräktar på tomten eller i bostaden, finns ju de som får det juridiska rådet att vänta med att skjuta tills inkräktaren är ordentligt inne på tomten för att inte riskera att vederbörande ramlar utanför tomtgränsen efter att ha blivit skjuten.

I Sverige så är det automatiskt en nödvärnsitation om någon efter tillsägelse inte lämnar tomten eller bostaden, skillnaden mellan sverige och staterna är att här måste man försöka prata med en inkräktare innan man tillgriper våld.

Så jag tycker inte att du ska ondgöra dig över vare sig allemansrätt eller taggtrådsförbud och försöka hänvisa till kapitalistlandet på andra sidan atlanten...

Var och provred en häst för ett antal år sedan, som fick avlivas på plats just pga taggtråd. Token skenade och hoppade IN i en taggtrådshage, slet upp hela bringan in till benen. Var en söndag, tog timmar in vet kom o ännu längre innan nödslakt var framme. Givetvis hade resultatet varit detsamma om hästen hoppat ur en hage. Förövrigt var det en arab, så det förklarar kanske en del :angel:
Så JA, ett förbud mot taggtråd har vi önskat oss i många år. Faktiskt helt fantastiskt att folk faktiskt skulle föredra detta, framför mer moderna alternativ. Vi lever ju faktiskt inte på 1800-talet längre - tack o lov :bow:

Hallå varför skulle araber vara mer benägna att hoppa in i taggtråd :/ ?
Dom är inte tokigare än några andra hästar, men dock finns det många som inte har kunskap nog att hantera eller rida känsliga hästar och görna skyller ifrån sig på hästarna, men det är ju en annan sak.

Ang. taggtråd tycker jag den nya lagen är jättebra och jag skulle inte våga ha det till mina djur.

Med djurskyddet i Sverige får du med största sannolikhet bara en varning som ska rättas till och kanske en bestämd tid du har på dig. Vet att grannen i alla fall har fått återbesök för att de ska följa upp åtgärder.

Angående taggtråd och eltråd: Mina har gått på taggtråd i alla år utan större bekymmer. Det enda i skadeväg de har råkat ut för är något ytligt rivsår men nu handlar det ju om tjockhudade hästar så det är kanske en viss skillnad där. Nu har vi dock börjat byta ut skiten mot slät järntråd. Bara sommarhagarna kvar. Mina hagar gränsar till grannens kor och järntråden är han helnöjd med och använder själv så på så sätt löste vi det utan extratrådar. Kanske är detta ett alternativ om du inte vill ta riskerna med djurskyddet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 809
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 077
Senast: Solstig
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 165
Senast: Görel
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 402
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar