H

Hæst

Hur många/tjocka tæcken har ni på era hæstar vid hur många grader?
Ær helt ny på detta med tæcken.
Just nu går min hæst med helt ofodrat regntæcke, jag funderar på om hon behøver mer.
Jag har ett fleecetæcke och ett tjockt termoregntæcke också att tillgå.

Sv: Tæcken?

Jag har oklippta hästar. Enda gången dom har täcken är som vädret är nu...regn, blåst och temp kring nollan. Då får dom ha fleecefodrade regntäcken på sig.

Täckar mina väldigt sällan annars. Ibland efter arbete om dom jobbat hårt och det är väldigt kallt, då torkas dom först för hand och sen blir det enkla vintertäcken på (andas). Aldrig annars.

...kanske ska nämna att dom båda tränas regelbundet även om det är lite mindre under vintern, ca 3-4 ggr i veckan.

Jag har bara ett ofodrat regntäcke innan jag ska rida om det regnar. Annars går hästarna utan täcken. De är ute mycket och får chans att sätta ordentlig vinterpäls. Jag vill störa deras förmåga att reglera sin temperatur så lite som möjligt. Hästen som rids är spårklippt för att slippa svettas och ändå gå ute utan täcke. (den andra är bara 2 år)

Jag lägger på tjockare täcke först när jag ser att min häst fryser i det tunna han har nu. Det går inte att säga nån exakt temperaturgräns, det är ju stor skillnad på +5, sol och vindstilla jämfört med +5, ösregn och storm. Gå efter hästen och lägg på ett tjockare först när det är befogat och inte "i förebyggande syfte". Min häst gick med 100 g fodrat regntäcke mycket förra året och fick inte vintertäcke förrän det blev snöstorm.

Är ju individuellt. Min nuvarande, en stor grov ponny som har en del päls, går på lösdrift ute dygnet runt utan täcke i alla väder.
Min förra, med noll päls och kissinge spines hade täcke året om. Kunde gå otäckad på sommaren, mild höst/vår vid sol annars täcken hela tiden. Hade vi det här vädret haft ett tjockt täcke med helhals.

Ungefär 50/50 på min lösdrift har regntäcken resp utan.

Mina hästar går på lösdrift, shettisarna går nakna året om, travaren o araben har ofodrade regntäcken på sig, dom fryser nu när det är regnigt o blåsigt om de går nakna.Araben är en fryslort så hon kommer täckas hela vintern, travaren fryser inte lika lätt men har Kissing Spine o behöver hållas varm, så det blir täcke på där med i vinter.Har inga speciella antal grader för olika täcken, ser hur hästarna mår o täckar där efter

Täcken i all ära, men du ser väl när det behövs ? Täcken lägger man inte på vid si eller så gradantal, utan om hästen verkligen ser ut att behöva det. Skakar din häst av köld vid visst antal grader, ja då kanske du ska överväga täcke. Har sett många hästar med rimfrost över hela sig som absolut inte är påverkad av kylan och tvärtom. Se på hästen är bästa metoden..gå inte efter grader på termometern.

Två av mina (en 18-årig kallblodstravare och en 17-årig nordsvensk) blev klippta i förrgår. Visserligen bara spårklippning, men de går utan täcken eftersom det är vindstilla och ca 12 plusgrader. De andra två, också kallblodshästar, är oklippta och nakna.
Som mest, när det är riktigt kallt på vintern, använder vi fleecefodrade regntäcken.

Jag brukar känna under täcket, är hästen kall, är den varm eller lagom, och sedan avgöra vilken tjocklek på täcke min häst behöver.
Har en häst som är helklippt och han går nu med ett 100g Rambo Duo (c:a 6-9 plusgrader dagtid)
Ponnyn som numera är pensionär anser jag inte behöver klippas, så han har päls och behöver vanligtvis inte ha täcke, bara om det är riktigt busväder som han brukar få på fleecefodrat regntäcke.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 908
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post. Funderar hur jag egentligen ska...
2
Svar
27
· Visningar
1 736
Senast: pepp
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka