Täckestråd

cactuspower

Trådstartare
Söker tips om bra täcken, vill gärna veta vad ni har för täcken osv.
Dels ett bra regntäcke, ofodrat som är slitstarkt med bra passform osv. Maxpris får vara ca 700:- på detta. Funderar på ett Horseware Amigo. Vad har ni för åsikter om detta?

Ett thermotäcke att ha under regntäcke i "mellanperioden" ca 200g foder. Maxpris ca 400-500:-. Ska vara bra passform på detta.

Sedan har jag nyss köpt ett täcke från Hööks med 280 g foder i, när det var rea. Ett TM Outdoor. Ser fint ut i alla fall! :)

Söker även tips på ett lite tjockare utegångstäcke ca 350 g foder.
Helst med halvhals på, bra passform osv. Tips om täcken i div. prisklasser är välkomna! Har lite funderingar på Hööks nya täcke, det bruna - någon som har ett sånt täcke (alltså av samma märke) ??
eller vad säger ni om Källquists Horse Saver utegångstäcke med 360 g foder i, det grå? Andra förslag?

Skriv gärna en lista på vad ni har för täcken till era hästar också och berätta när ni använder resp. täcke (vid vilken temperatur ungefär)
märken, pris och vad ni tycker om era täcken. Lite kortfattat bara.

Tacksam för svar!! :banana: :)

Sv: Täckestråd

cactuspower skrev:
Söker tips om bra täcken, vill gärna veta vad ni har för täcken osv.
Dels ett bra regntäcke, ofodrat som är slitstarkt med bra passform osv. Maxpris får vara ca 700:- på detta. Funderar på ett Horseware Amigo. Vad har ni för åsikter om detta?

Jag tycker att Amigo täcket e bra för dess endamål, inte lika slitstarkt som de andra HW täckena. Men man får vad man betalar frö.. och gämfört med täcken i samma prisklass troir jaga tt detta är betydligt bättre :bow:

cactuspower skrev:
Skriv gärna en lista på vad ni har för täcken till era hästar också och berätta när ni använder resp. täcke (vid vilken temperatur ungefär)
märken, pris och vad ni tycker om era täcken. Lite kortfattat bara.

Jadu..
Vid tempraturer från 15+ till 20+ har han endast ett Horsewear rhino regntäcke (blårutigt) kanon bra täcke! Otroligt bra passform, ligger däre det ska samt är ganska billigt.
Andvänder även detta täcke vid regn.

Från +5 till 15+ har jag ett grått Mark todd bomullstäcke i stallet samt under regntäcket när han går ute. jätte bra täcke, dock ingen super bra passform. Mkt slitstarkt. Dock billigt, ca. 700:-

Från -3 till +5 har han ett Horsewear insulator rug i stallet och ett grönrutigt Horsewear rhino vintertäcke på sig ute.
(med halvhals, 200g)
I.R tycker inte jag e ngt super bra täcke, stoppningen lägger sig rätt fort.. känns sladdringt. Men med tanke på det rellativt billiga priset så e de värt pengarna. (jag andvänder inte täcket såå mkt..)

Men Rhinos vintertäcke e desto bätttre!

Från -10 till -3 har han ett Horsewear stable rug 300g inne samt under regntäcket ute. KANON bra täcke!!! :bow: oslagbar passform, skaver inte.

Kallare än -10 har han H.W stable rug i stallet + Rhino vintertäcket på sig ute. Dvs. c:a 500g täcken.

Shires! Har både höst och vintertäcken och är mycket nöjd! Köpes billigast på EKO:- där ett vintertäcke med halvhals kostade mig 499 kr förra året.

jag har det där bruna täcket, TM Exclusive, fast det blå - förra årets. Tycker det är bra, dock lite tungt, men snabbspännena är jätteenkla att hålla på med, täcket är smidigt att sätta på när man kommer ut tidigt på morgonen i pyjamas :angel: ;).
det är väldigt varmt och andas rätt bra vad jag vet iaf.
hade oftast inte halsen på när det inte var så kallt, för hästen var inte klippt.
nu kommer nya ponnyn vara klippt i vinter så då kommer han ha halsen, men tror inte han kommer ha ett täcke under detta för tror det blir för mkt då.

täcket jag har är 125 men rätt smalt i bogen, spännena går inte att länga särskilt mkt, och på min travare med smal bringa fick de vara utspända på max, och det är precis så min grova ponny kan ha det. halsen är dock rätt lång men den täcker bra, och det jag tycker är bra att den oxå är fodrad, då tex hw;s halsar inte brukar vara det vad jag vet?

shires tycker jag är prisvärda, min ponny har ett sånt vintertäcke (det grå med blå nederkant) med halvhals som har hållt bra från bråk i hagen osv.

han har även ett HW Amigo regntäcke, och själva kantbanden vid de "bakre hörnen" på täcket har släppt, pga av brutala hagkompisar, och ett bogspänne. vet dock inte hur länge han haft det, ägaren som köpte det.

vi har haft hööks TM täcke, det billiga som varit klarblått och plommonfärgat, i några år nu, till några av våra hästar men har fått lov att köpa nya varje år då vi har haft en täckesmarodör i hagen som kaserar allt i täckesväg på hästkompisarna - därför har vi valt dessa billiga. hans täcke har däremot hållt sig helt ;)
Jag tycker TM är bra, men på de andra modellerna kanske de har ett litet för högt pris ibland...

Jag har i stort sett bara Termomaster täcken från Hööks. Dom tycker jag fungerar super. :D

Förra året köpte jag ett Termomaster vinter i blå/ljusblå från hööks med helhals åt gammelhästen. Det är riktigt tjock och tungt att hålla på med, men han frös inte fast det var under -30 så det var perfekt åt honom.

Förutom Termomaster har jag 2hansbo svettäcken och några vanliga fleece täcken, lite blandade täcken som jag fått av andra + mitt favorit täcke: Ett rosa regntäcke från Börjes :love: Harry passar utmärkt i det :crazy:

Macpro täckena från Börjes tkr jag e bra o slitstarka. Mkt bra passform på min häst iaf.
Har oxå ett Event regntäcke som jag förvisso inte använt så mkt men verkar bra o sitter bra på hästen.
Annars har jag mest HW's täcken, dom e super, men dyrare då ju.
Amigo vet jag ej hur dom e, e väl inte så bra som HW's andra, men säkert ok.
Har hört mkt bra om Börjes termotäcke, annars funderar jag ju själv på Events termo. Ska åka o ev köpa det om ett par veckor tänkte jag. Kolla henrikssons, billigt där.

Jag gillar också Shires och Events täcken. Bra passform, tåliga, och inom din prisklass. Kanon täcken!

Orkar inte skriva några större detaljer runt vilka täcken vid vilka temperaturer osv, jag håller inte på och meckar så mycket med detta, håller tjockleken på täckena till ett minimum i princip...

han går med endast regntäcke från det det börjar "ruska" nån gång i oktober tills det börjar bli minusgrader, sen går han med utetäcke fodrat med fleece tills det blir ner mot -7, då kan jag möjligen lägga på ngt lite tjockare. Han går i princip aldrig på tjockare än 300g. Har ett 360 g vintertäcke oxå men det åker inte på om det inte skulle vara ner mot -25 grader eller mer, för vi har kall stall.
Hästen är ett jaktklippt om vintrarna fullblod som inte är över huvud taget frusen av sig, och lätt att hålla i hull.

Jag har min häst ute på lösdrift året om och har hittills bara använt ett fleecefodrat regntäcke även på smällkallaste vintern (bor i Skellefteå) och han har då aldrig frusit! Till vintern har jag tänkt ha ett vintertäcke med ca 300 g fyllning så att han inte ska sätta lika mycket vinterpäls (det blir så varmt för honom att gå i ridhus). Jag har provat event, thermomaster mfl och det är säkert bra täcken men min häst leker med en unghingst i hagen och då håller inte täcken som är 400-600 denier. Nu kör jag bara med Svea Sverigetäcken! Dom är ju lite dyra men begagnat kan man få tag på dom för under 500 kr. Dom är otroligt slitstarka! (vissa modeller finns i 1200 denier) Dom har dessutom väldigt bra passform. På vissa täcken är det oxå elastiska kryssgjordar så då riskerar man inte att dom "spränger" täcket.

Jag rekommenderar varmt Svea Sverigetäcket!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 422
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 997
Senast: Åsa A
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
3 054
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31