Täckesmani-är det bra hästhållning?

Ela66

Trådstartare
Detta är inte hantering utan hästhållning så jag vet inte om tråden ligger rätt, men jag vet inte riktigt vart den passar bäst.

Hur som helst. Vad säger ni om detta exempel? Är det verkligen bra hästhållning? Jag tycker täckesmanin som råder på många håll går ut över hästarna. (eller överdriver jag?)

Ett par hästar, två ston, som tävlas i dressyr. De helklipps under vintrarna. De har då täcke i hagen, täcke i stallet (såklart eftersom de är helklippta) De har täcke när de rids i skogen, när de dressyrtränas och när de longeras. De är alltså bara utan täcke när de borstas och sadlas/sadlas av. Nåväl. Det är vintern det. Nu är det vår. Det har varit plusgrader ett bra tag nu. Dessa hästar är fortfarande täckta inne i stallet, vid både uteritter, dressyrträning och longering. (ja till och med vid longering. Det har jag inte ens sett förut) Det har varit 10 plus de senaste dagarna och hästarna står ändå i hagen med täcke och den ena har två täcken. Har det då inte gått för långt? Att inte ens få slippa täcken vid ridning/longering är för mycket tycker jag. Att stå i vårsolen med dubbla täcken känns inte alls hästvänligt. Hästarna är i tävlingskondition så de avger mycket värme i sig själva. Hästarna är endast utan täcke på sommaren om det är sol. När det är molning på sommaren har de täcken på. De är inte känsliga på något sätt och friska och som sagt i full tävlingskondition. Det hela är så avigt. Vad lär tränarna sina elever? Borde inte de ta ansvar och hjälpa hästägare att få kunskap även om den biten? (även om det inte har med ridningen att göra) Vart är bristerna när detta bara ökar hela tiden? Hur för man ut kunskaper bättre?
Jag ser dessa hästar hela tiden och jag tycker inte om vad jag ser, men vet inte hur jag ska kunna påverka. (eller om jag ska) Hästarna har väldigt engagerade ägare, men de är unga och gör mer "som alla andra" istället för att tänka på varför. Ska jag bara strunta i det? De har eget stall och plockar ändå in hästarna tidigt så att de får stå i box istället. De har så bra att de har en hage intill själva stallet så de skulle bara behöva öppna skjutdörrarna till boxarna och öppna stalldörren ut till hagen så kan hästarna gå in eller ut precis som de vill. Jag önskar att jag hade haft det samma.
Nej, jag kanske överreagerar men detta känns så fel.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Mina hästar har åxå två täcken på sej nu...

Igår va de RIKTIGT varmt å skönt och den ena åkte nog egentligen ut med "fel" täcke under skaltäcket, men han överlever och idag är det inte lika varmt som igår...

Mina har då skal (regn) täcke ofodrat med helhals (Världens bästa uppfinning till hästägare i lerhagar) och under antingen ett termotäcke eller fleece/ylletäcke beroende på hur varmt det är ute.

Det kommer mina ha tills det är så varmt alt torrt att de kan gå med bara skaltäcket (då det har regnat) eller kan gå nakna. Mina gick förvisso nakna mitten av mars då de va så otroligt härligt väder :)

Men näää jag tycker verkligen inte du ska lägga dej i hur andra täckar sina hästar... Skulle nån kommentera mina val så står jag helhjärtat för dem och står då ändå i ett stall med "skogsmulle" till seriöst satsande ryttare ...

Och tro mej det finns lika mkt för som emot täcken och jag är klockrent FÖR !
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Det e en jättesvår fråga att svara tycker jag. Att ha täcke på i en lerig hage tex e inte dålig hästhållning i sig. Man har kanske dåligt med tid och då väljer täcker i stället för att behöva stressa med risk att det går ut över hästen.

Sen kan det vara ett sådant täcke som corzette. Eller att ägaren väljer att köpa ett ofodrat regntäck och lägga ett fleec/ylletäcke under.

Att säga att en häst inte e frysen på håll går inte. Känner en häst som täckades tidigt och togs av sent. Trodde att det var en hönsmamma till ägare. Tills jag en dag hittade hästen en dag frysandes i hagen. Och då var det sol och runt 10 grader.

Så att så länge du inte ser att hästarna mår fysiskt dåligt av att vara för varma ska du inte säga något. Och då endas på ett fint sätt som tex att det e väldigt varmt och skönt i solen eller något liknande.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Tyvärr så är ju folk lite dumma och okunniga.
Och då menar jag inte pga att man har täcke på ute (att man ej har termotäcke på tar jag för givet) för på morgon/kväll kan det faktiskt vara rätt kallt.
Att däremot ha det när man rider i sol och plusgrader finns ju ingen logik i.
Inte heller att man har det "för att de blir smutsiga", så lat tycker jag faktiskt inte att man får vara.
Är hästen frisk och inte onormalt frusen så bör den ju få gå utan så fort det går. Min förra häst fick jag ha täcke på även på sommaren när det regnade pga att de förra ägarna hade ridit sönder ryggen på henne. :crazy: jättekul de dagarna det varvade jättevarmt och kyligt regn, då fick man åka dit flera gånger om dagen.

Ang utevistelsen så är det ju en smaksak. Jag skulle inte ställa in hästen tidigt på dagen om jag hade eget stall, men så har jag tillräcklig kunskap och förståelse för hur hästen fungerar.

Och nej jag tycker inte du ska lägga dig i, för det kommer inte hjälpa.
Däremot kan man ju ifrågasätta dem och ge följdfrågor för att få dem att tänka till, så kanske de förhoppningsvis ändrar på sig nångång.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hästar i full tävlingskondition håller värmen dessutom bättre än lågtränade hästar.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Så länge inte hästarna lider tycker jag att det är okej. Min häst är för första gången helklippt i år pga sjukdom, men jag försöker få igång hennes sommarpäls genom att ha henne utan täcke nu under fina dagar och jag märker att de flesta i stallet hänger på, så det är nog det bästa sättet, motivera varför.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Men jag tycker man ska sätta hästen välmående i första hand.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Det e en jättesvår fråga att svara tycker jag. Att ha täcke på i en lerig hage tex e inte dålig hästhållning i sig. Man har kanske dåligt med tid och då väljer täcker i stället för att behöva stressa med risk att det går ut över hästen.
Vi pratar inte leriga hagar.

Att säga att en häst inte e frysen på håll går inte. Känner en häst som täckades tidigt och togs av sent. Trodde att det var en hönsmamma till ägare. Tills jag en dag hittade hästen en dag frysandes i hagen. Och då var det sol och runt 10 grader.
Känner hästarna väl liksom deras ägare. De täcks för att de tävlas. Deras uppfattning är att tävlingshästar ska ha täcke. Innan de tävlade gick hästarna utan täcke året runt och täcktes bara om det ösregnade.

Så att så länge du inte ser att hästarna mår fysiskt dåligt av att vara för varma ska du inte säga något. Och då endas på ett fint sätt som tex att det e väldigt varmt och skönt i solen eller något liknande.
De är mycket varma under täckena och den ena är ofta svettig under. Den andra har fått utslag över hela kroppen vid ett par tillfällen. Jag tror det hänger ihop med att det hela tiden är så instängt. Om de ändå fick lufta pälsarna vid ridning. Då är musklerna varma.
Den ena försöker ofta klia sig på träden, liksom gnugga bort täcket och när det inte går far hon iväg och bockar som en tokig. Så här uppför hon sig mycket ofta. Hon ser klart besvärad ut. (och hon gör inte så när hon soliga sommardagar få gå utan täcke).
Det är svårt att säga till på ett sätt som inte uppfattas som om man bara lägger sig i. Har frågat några gånger när det varit sommar och varmt, men aningen mulet. De menar då att det kan ju hända att det kommer lite regn och de vill inte att hästarna ska bli blöta. Vatten skadar dem ju inte precis. Jag tror man gör hästarna en björntjänst genom att de inte får använda sig hårrem till att reglera sin egen värme, får den inte genomluftad, blir begränsad i rörelserna av täcket samt får fula (och säkert obehagliga) skav. Hästar ska få vara hästar i så stor utsträkning som möjligt. Det är synd.
Det som upprör mig är när hästar inte får vara hästar utan täcks hela tiden. Jag menar, både vid nästan att hagvistelse och vid all ridning och till och med longering. De är inga porslinsdjur. De har en hårrem som är väldigt bra på att reglera dess temparatur när den går chansen. Hästarna blir ju inte känsligare djur för att de börjar tävla. Tävlingshästar vill också vara just hästar. Det finns ju många exempel på elitryttare vars hästar lever ett väldigt hästvänligt liv. Det går att kombinera och hästarna mår bra.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hej!

Jag har alltid varit en rätt stor täckesmotståndare, oklippta hästar klarar sig oftast utan så länge de inte blir genomblöta och snålblåsta på i timmar och har möjlighet att komma in och torka.

Däremot måste man ju ersätta pälsen med nånting om man klipper (iaf om man helklipper) och då är det svårt just nu. Nätterna är fortfarande kalla, dagarna varma och i många stall ingår inte byte av täcke, bara ett täcke på eller av. Då blir det ofta så att hästarna är lite övertäckade.

Samtidigt kan jag bara titta på min fjolla till häst, när det är 10 grader varmt och regnar så fryser hon. Oavsett vinterpäls eller ej. Så hon är täckad vid regn, men annars inte.

Men jag håller med om täcken vid ridning. Då håller sig ju hästen dessutom varm genom rörelse.

/Lavinia, har helst inte täcke alls, men pållan behöver det så då får jag anpassa mig.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Vår häst har täcke på så här års, men visst går man runt med en klump i magen allt som oftast. I stallet ingår täckesbyte på morgonen så det gäller att försöka förutspå morgondagens väder hela tiden så hästen inte står och fryser eller svettas. Vi försöker ha minimalt med täcke på men självklart blir det fel ibland. Och det dåliga samvetet kryper på direkt. Ingen av oss har möjlighet att åka fram och tillbaka till stallet flera gånger om dagen heller.
Vår häst är i full tävlingskondition samt att den är helklippt på vintern. Nu växer sommarpälsen fram så förhoppningsvis kan vi snart endast ha det allra tunnaste regntäcket på. Våran häst kommer ut väldigt tidigt på morgonen pga att stallägarna jobbar, och då är det oftast flera minus fortfarande. Värst är nog ändå om det regnar och hon blir blöt och står och spänner sig vilket kan medföra att musklerna "far illa". Det här med täcke är ruskigt svårt...
På sommarbetet så händer det att hon får gå med regntäcke på om vädret är sådant. Hagarna har lite dåligt med regnskydd, tyvärr, och vi vill inte ha en häst som får spända muskler. Hon har en tendens att spänna sig om hon blir kall. Får väl uppfinna en klon som kan åka till stallet i tid och otid och fixa det här med täcket. :)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Kl

Det här med täcken e svårt. Alla e saliga i sin tro. Vist kan man tycka att det e onödigt med täcken. Eller så e det synd om dom går utan. Det fins dom som har täcken på sina 1-2-3 åringar bara för att man ska ha. Samtidigt att det finns dom som inte kan tänka sig ha täcken på någon häst.

Samma med hagvisten. Det finns dom som säger att en häst ska gå ute så länge som möjligt. Och dom som säger att hästen bara kan vara ute ett fåtal timmar.

Vissa ger fri tillgång på hö, andra minimum.

Hur folk än vill ha sin hästhållning kan man inte ändra på. Det man kan göra e att ta upp en diskution men personen i fråga. Och sen balett accepterar att alla e olika och har hästen på sitt sätt.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

jag håller med dig i vartenda ord som du skriver.

Det är fascinerande att just ridmänniskor är de som är så säkra på sin sak när det gäller täcken. De flesta hästar tränas normalt, dvs de behöver inte ens klippas egentligen. Men likaförbannat så ska hästarna helklippas, och sen stänger man in huden i täcken. För mig kommer aldrig att vara annat än osunt. Att spårklippa eller klippa bara halsen förstår jag, men att hela hästen ska rakas inklusive korset är i min bok okunnigt.

jag har mina hästar granne med en stor travanläggning och travarna tränas ju ordentligt och det är faktiskt inte många som är klippta. Lite paradoxalt tycker jag.

Där mina hästar bor finns 45 hästar, av dem är det 8 st som varit nakna nu i vinter på de dagar då täcke inte behövts pga nederbörd. Resten har haft täcke, INGEN är någon tävlinghäst på högre nivå.

På ett annat ställe där mina kompisar hade sin häst förra vintern så var det en tvååring som helklipptes, jag undrar varför ?

Jag kan förstå om man lägger ett täcke på en häst som går i lerig hage just för smutsens skull eller om man lägger täcke på hästar då det regnar eller snöar, men annars ...nje
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jo sen tror jag att det är meningslöst att diskutera sånt här för alla är alltid välmotiverade till sina beslut - även om det är helt okunnigt
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Då har man gjort något. Helt meningslöst måste det inte vara. För det kan leda till att personen som man diskuterar med tänker på hästhållningen. Om den sen ändra sig eller inte e en annan sak. Du kan inte tvinga någon att ändra på sig. Men du kan få dom till att fundera över saker och ting.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Vadå "för" täcke? Täcke lägger man på när hästen behöver det. För hästens skull. Orkar inte gå in på exakt när det är, för det kan folk tjafsa om i en evighet och det är olika från häst till häst. Men i fallet TS beskriver står det utom allt tvivel att det har gått till överdrift.

Oavsett vad du tycker, så kommer ett täcke aldrig att vara jättebekvämt för hästen. Det kommer alltid att, mer eller mindre, begränsa hästens rörelser. Överdrivet användande kommer också alltid att medföra ökad risk för hudproblem. Du skriver ju själv att täcken med helhals är "världens bästa uppfinning till hästägare i lerhagar". Ganska uppenbart att det är för din egen skull och inte hästens du täcker den då.

Här är lite bra läsning.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Och här står även:

Många väljer att klippa sin häst på vintern. Hästen känns piggare och problemen med svettning och eftersvettning minskar. Hästen torkar också snabbare efter ridpassen. När hästen blir av med sin päls tappar den också ett naturligt lager isolering. Det måste ersättas med ett täcke. Man har vid SLU visat att ett termotäcke ersätter det förlorade pälslagret. En klippt häst med termotäcke har samma NKT (minus sju grader) som en oklippt häst utan täcke, vid samma träningsintensitet.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp