täckeshängare

panzy

Trådstartare
vad finns det för modeller??

har röjt i stallet och fått en hel del "nytt" utrymme... framför allt ska hängarna vara lättanvända (så de används :angel:) , visa gärna bilder, egna lösningar osv.

spelar ingen roll om de tar STOR plats, inte tänkta att torka täcken på utan bara enkel förvarning av täcken som används ofta...

Sv: täckeshängare

Vi har köpt hängare av den typen som de har i hästbutikerna. Man har alltså en väggmonterad "platta" som man sedan sticker ner galgarna i. Har dock inte monterat den ännu. Vi har också galgar som man hänger över stång, som vi funderar på att ha ute i stallet.

Har du sett dom på Strömsholms vet.mott? Dom gillar jag. Tar ingen plats när dom inte används och jag upplever dom som "mjukare" på nåt vis....

Det är en rundstav i trä som är i bågge ändar har en läderrem som lagts runt trästolpen och sen blivit fastsatt i boxväggen.

Jag har gjort en egen modell. Ser ungefär ut som en väggfast stege. Två reglar 160cm höga med 110cm mellanrum. På dessa sitter 12cm regelbitar rakt ut med hål i ändarna på höjderna 40, 80,120 o 160cm. I hålen har vi trätt rostfria rör som blir som stegpinnar. Hoppas du fattar vad jag menar. Har satt konstruktionen på väggen i sadelkammaren och den sväljer bra med täcken. I o med att pinnarna kommer ut en bra bit från väggen får man plats med tjocka vintertäcken oxå. Anledningen till att jag har rostfria rör är att vi hade det som galler i gamla stallet som nu är rivet. Går säkert lika bra med rundstav eller liknande.

RIMG0274.jpg

Såhär ser vår hängare ut. Rymmer minst 5 täcken. Den fungerar toppen!

Jag har en modell som jag har sett på en del ridskolor också som knappt tar nån plats alls när den inte används.
Ta nåt ihåligt, t-ex en bit vattenslang eller ett lite smalare plaströr och trä genom ett rep (så pass långt att det sticker ut några dm på varje sida av "röret") sätt fast båda ändar av repet i t.ex ett par skruvar e.t.c

Kanske ungefär samma typ av hängare som MånFare beskrev?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar