Täcker Försäkringen medicinen?

Lillsillen

Trådstartare
Efter kontakt med vet ang muggbesvär beslutades att prova behandla mot fotskabb. Vet ringde in recept som jag löste ut för 377:-. Efter vissa komplikationer som hälta, svullen sena och inflammerade sår fick vet komma ut. Denna gång fick jag hämta ut medicin på apoteket för 450:-. Och därefter yyterligare komplikationer så vet ringde in nytt recept som jag löste ut för 890:-. Nu är jag uppe i drygt 1700:- för medicin som jag hämtat ut på apoteket och har ännu inte fått veterinärräkningen.

hur är det med försäkringen (Folksam).
Har en självrisk på 2000:- därefter 100% ersättning.
Men den täcker väl bara mediciner som veterinär lämnar ut?
Inte receptbelagda, eller???
Nån som vet??

Nej, det täcker ej medicin.

Får man fråga vad vet. skrev ut till dig?

Fotskabb behandlas effektivt med Sebacil, men jag antar att du fick Frontline utskrivet, det är mildare men väldigt mycket dyrare!

Det finns en väldigt bra folder att ladda ner på Svenska tinkersällskapets hemsida om fotskabb om du vill läsa mer. Vet inte om vetr. sa det, men tänk på att ALLA hästar i samma stall ska behandlas, stallet och alla grejor ska även rengöras.

Joorå, den rapporten har jag. Jag fick sebacil (250 ml tror jag det var för 377:-)och har behandlat "alla" två hästar 3 ggr nu. Utrustning/borstar är sanerade och spånet i boxen utbytt efter varje behandling. Hoppas bara det räcker så man inte måste SKURA stallet också....

Men muggen blev väldigt infekterad av alla flugor o skit som flyger. Hon blev tjock i benet o halt, så det blev att ställa henne på hippotrim i 5 dagar.
På den fjärde dagen var det dags för den tredje sebacilbehandlingen som enligt vet, skulle göras trots allt.
med resultatet att såren blev kraftigt irriterande och variga så då fick det bli hippotrim 5 dgr till och dessutom streptosillin och butta..........boxvila hela tiden förståss med 2 x 30 min promenad, pga flugor mm tills såren är någorlunda läkta...snart får jag inte in henne i boxen längre efter våra promenader.......stackarn.....bara vägrar gå in och såren är ännu ej läkta....första dagarna var det uppskattad att få vara inne, men INTE nu....

Usch, lider med dig!

Det värsta är ju att trots att man skurar allt o alla i stallet så säger parasitexperten att fotskabb i teorin kan smitta med flugor.... :crazy: vad gör man då....

Det låter lite otäckt att applicera sebacilet på så pass sårig hud, det är ju ett väldigt starkt preparat.

Får hoppas att din häst inte drabbas av lymfangit, det gjorde min, troligtvis pga småsår från fotskabben.

Vad är det för ras du har?

Jag har ett halvblod. Och visserligen svällde hon upp rejält ända upp till knä, men detta har gått ner nu. Så lymfangiten slapp jag åtminstone.....

"Det låter lite otäckt att applicera sebacilet på så pass sårig hud, det är ju ett väldigt starkt preparat."
Precis vad jag också tyckte, men detta skulle inte vara nån fara enligt vet.....

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·
O
Hästvård Dvs vad gör man när man får medicinutskrivet sent en eftermiddag före helgdag och kommer till apoketet och medicinen inte finns...
Svar
13
· Visningar
1 355
Senast: Alexandra_W
·
K
Hästmänniskan :confused: gör en lång historia lite kort, ursäkta om den blir lite rörig, har lite brottom iväg också :smirk: Hoppas ja lägger trpden...
2
Svar
24
· Visningar
2 028
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar