Ni som är kunnigs på försäkringar! Hjäälp mig!

Sv: Ni som är kunnigs på försäkringar! Hjäälp mig!

Men du har ju den "gamla" försäkringen på det då. Skadan påbörjades ju innan den nya försäkringen började gälla o då gäller de villkor du hade då tills benet e friskförklarat, då hävs reservationen i den nya försäkringen. Du har inte varit i kontakt med agria än? Det ska bli intressant att se vad de har att säga.

oj, vi skrev samtidigt. Ja, stå på dig nu när du ringer!! Ge dig inte! O ta namnet på den du pratar med. Kan vara bra att ha.

Har ringt nu... Fick prata med samma person som jag pratade med igår. Jag sa som de va.
Hennes svar var att djurtsjukhuset inte verkar har varit tillräckligt tydliga då och bara skrivit "hälta" osv. så hon tyckte jag skulle ringa veterinären och be om en förtydligande journal där han skrev exakt vad det var och vad som hänt.

Då behöver d nog inte oroa dig för att du inte ska få ersättning!

Det försäkringsbolaget får är fakturan + specen, och där står oftast bara en rad med diagnos. Det är den bolaget går på. Och att då 'hälta' inte ersätts är inte så konstigt iom att du har res för hälta på ett annat ben. hade det stått trauma hade de nog ersatt direkt.

Men bolagen får alltså inte in journalerna om de inte frågar efter dem. Förra året så direktreglerades en faktura för ett ÅB som gällde hälta. Då hästen sedan en lednära sårskada haft febertoppar som inte kunde härledas till benet, så tog vi ett blodprov avseende infektion.

Bolaget fick in fakturan (specad) med diagnosraden där det stod någon form av ledinflammation (minns inte vilken), och ser 'blodprov' som en kostnad på specen. Och ersätter inte det. För varför ta blodprov för en ledinflammation?

Ett samtal till Agria redde ut det hela, jag skickade in en kopia på journalbladet (där det står att hästen haft febertoppar hemma sedan sårskadan, och blodprov därför är taget) och ett litet kort, förklarande brev och sen kom pengarna in på kontot.

Det är ofta som du skriver. Bland de större bekymren för försäkringsbolagen är att veterinärerna inte är tydliga då de skickar in för direktreglering!... Står det då reservation för hälta så blir det lätt såhär.

Hade vet tex. skrivit: kommer in akut pga sparkskada över v.bakknä el. dyl så framgår det ju tydligare.... än om det står häst inkommer med hälta v bakknä.

Hade sjuk fölunge i fjol och dels hade hon blivit sparkad på hasen och var ordentligt svullen (gallig) misstanke fanns om ledskada alt sk fölsjuka. + att hon drabbats av diarre av kraftig art samma dag som vi hämtade hem sto+ föl från hingst. Men det stod bara en diagnos på journalen/direktregleringen.
Fick allt ersatt efter en koll med bolaget.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 471
Senast: fiaskurken
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·
M
Övr. Hund Min vovve är dålig och vet inte va ja ska ta mig till väga.... Vi hämtade honom den 080808 :laugh: och allt kändes jätte bra och han va...
Svar
4
· Visningar
2 911
Senast: max_golden
·
Hästmänniskan Nu är jag både rejält grinig och ganska ledsen...:( Fick försäkringsbrevet igår med tillhörande inbetalningskort, och såg genast att...
2
Svar
38
· Visningar
3 011
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar