Snacka om chockhöjning!!! (Försäkring, lååångt avreagerande...)

Sv: Snacka om chockhöjning!!! (Försäkring, lååångt avreagerande...)

Hur kan du komma upp i självrisk för några stygn? Jag har den lägsta självrisken till mina hästar och den är på 2300 kronor, det tar ändå en liten stund innan man är över den...

//E

Samma som jag tänkt då, att man skippar livvärdet & behåller vet.vård, fast personligen skulle jag inte göra det på några av mina nuvarande hästar men hade jag haft billigare hästar hade det varit en idé.
Det jag ville skriva till ts var att byta bolag eller se över om man måste ha hästen försäkrad för samma summor.
Mne har aldrig varit med om ngn som kommit upp i självrisken & har de det så har bolagen bortförklarat sig för ngt som inte gäller.

Det är inte så svårt? Jourtillägg, restid, milersättning och sen material och jobb på det. Har hittills aldrig varit med om ett veterinärbesök som varit akut som kostat under 2000 kr!

Tja jag var rätt glad över min veterinärvård när räkningen hamnade på över 10 000kr för en hältutredning. Och det var bara en räkning av flera den våren eftersom det var svårt hitta felet.

Tom mina katter har utnyttjat sina vet försäkringar ofta (och då är det innekatter). Vet vården kommer jag aldrig vara utan.

Har bara blivit ifrågasatt en gång om behandling och det var för en scint. Annars betalar dom snällt ut pengar för det mesta även upprepade hältutredningar.

Den ena hästen fick jag dessutom t-märka utan större problem med försäkringsbolaget.

Fick mig också en chockhöjning, från 3100kr till 4700kr/år. Ringde för att kolla för säkerhets skull. Jag hade ju mina aningar varför och mycket riktigt. Den raskategori hon är försäkrad som hade flyttats upp en rasgrupp + generella årliga höjningen + åldershöjningen. Känns ju inte jättekul direkt men det senaste 1.5 åren har de utan ett knyst betalat ut närmare 15000kr till mig så det är väl bara att börja betala tillbaks.

Hon jag pratade med försökte dock "hjälpa" mig genom att föreslå att lägga livförsäkringen som en A6 istället för A1 som jag har nu, det skulle göra en sänkning med ungefär lika mycket som de nu höjt med. Det skulle innebära att jag inte kan triangelmärka och få ut delbelopp men fortfarande få ut liv om hon avlivas. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Nej vissa har ju otur med sina hästars hälsa märker jag:smirk:

Om inga behandlingar hjälper är det ju troligare billigare för bolaget att betala ut för t-märkning.

Tja den ena råkar ha strålbenshälta men i övrigt frisk och lever som 20 årig promenadhäst. Har haft diagnosen i 10 år och efter diagnosen har vi aldrig utnyttjaf försäkringen men den är bra att ha ifall han skulle få ett större sår eller nått.

Den andra är en olycksfågel som fått sytt ett par gånger för att hon är så jäkla le på andra hästar och när hon jagar dom så slår hon sig själv. Sen har hon haft knäledsinflammation en gång, pga fall i hagen när hon busade. Inte vet jag om det kan kallas hälsoproblem? Olyckor kan hända.

Lika med katterna. En klo i ettöga under lek = många tusenlappar på jourtid (för så klart händer det ju ALLTID på en helg).

Men hellre det en ensamma hästar i småhagar och katter som inte får busa fritt......:angel:

Din erfarenhet skiljer sig då ganska kraftigt från de flesta andras.
Jag har själv använt min försäkring och känner fler som gjort det.

Agria tex betalar ut 80kr i ersättningar på varje 100lapp de får in.
(summa jag hört).

6400 var för både liv + vet.
vetvården kostar säkerligen minst 3-4000.
kvar blir 2-3000.

Det blir iaf en 10 år.

*kl*

Har lusläst det gamla försäkringsbrevet nu, och det står ingenstans något om avdragen rabatt!:mad:

Jaja, ska ringa och lägga om till månadsbetalning ändå, trots att det blir dyrare, då blir höjningarna inte så plötsliga och stora...

Ska även göra en ordentlig genomgång på andra försäkringsbolag.:angel:

kostnaden för månadsbet är typ 3%, en försvinnande liten summa.
och byta bolag är nog ingen idé, alla de tre största bolagen har gjort ordentliga höjningar/försämringar i år.

Jo, jag vet att det förmodligen inte är så stor skillnad prismässigt, men jag vet inte om jag vill vara kund hos detta bolag längre mest av principskäl, sas.:devil:

Men det är ju en risk att byta bolag också, såklart...
Ska fundera lite på det.

jag betalar ca 20.000:-/år för mina tre hästar... har en fast självrisk på 2300:-...det är på tok för mycket tycker jag men vad gör man?? :confused: Jag kanske ska säga att det är Agria jag har!!

Man ser till att folk runt omkring sig inte använder försäkringar i onödan. Benägenheten att behandla hästar för det mesta lilla har ökat och därmed premierna.

:bow: :bow: :bow: exakt. Jag blir mörkrädd när man tex läser här på Buke om hur mkt folk behandlar sina hästar för och sen sättet de har dem på konvalecens på eller hur de sätter igång dem sen...:crazy:
De ber ju om att få hästarna ombehandlade och ombehandlade och....

Försäkringsbolagen hade tjänat på att utbilda hästägare.

De tjänar genom att höjja premierna ;)

Men jag är smått förundrad över att folk skriker över en premie på 7 000 när de använt fs för 70 000. Vad tror de liksom??

Mjae en hältutredning kostar sisådär runt 6000kr om det ska böjas, linlöpas och röntgas. Och så kansken en liten bedövning. Eller två. Eller fem.

Jag ligger plus för många många år framåt "tack" vare min förra ponny.

Jag tycker att försäkring är lite lurigt i sig. Söker du en billig försäkring med billig självrisk kan man råka ut för att få en bunt med smygavgifter. Vet ett försäkringsbolag där självrisken är på ca. 1600 men då betalar man ca 40% av kostnaderna när hästen blir dålig! Och folk som tar den försäkringen vet inte om det oftast heller utan tar den för att den just är billig. Själv betalar jag ca 1600 för min lilla och då är liv 10 och vet 50. Funderar på att höja vet till 100 om det går...
Men jag väljer då hellre betala dyrt nu än om jag måste senare betala en viss del av summan när hästen blir sjuk..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka