täcker försäkringen? I*

O

orolig

Om man har en häst som blivit halt på grund av lösa benbitar i ett ben, täcker försäkringsbolaget operationen? Vad kostar en operation av lös benbit i ett ben? Hästen är försäkrad i I* och hästen har haft försäkringen i snart ett och ett halvt år utan avbrott, innan det fanns ingen försäkring. Det finns inga reservationer, och hästen är ett svenskfött halvblod på 3 år. Har läst nånstans att det finns nån slags karenstid när det gäller lösa benbitar, stämmer det?

Sv: täcker försäkringen? I*

Mest troligt täcker den inte, tyvärr. Lösa benbitar av OCD-typ kommer tidigt i livet, i regel innan 1½ års ålder, då hästen var oförsäkrad.

Så risken är tyvärr stor att de inte kommer betala då skadan förelåg när försäkringen tecknades. Den enda som kan ge dig ett säkert svar är dock IF, så ring dem istället.

Om jag inte kommer ihåg fel så täcker bara försäkringen lösa benbitar om hästen haft den sedan den var föl. Det är ju så med allt som rör försäkringar att de bara täcker sådant som uppkommer efter det att den tecknas. Så den skulle möjligen kunna ta benbitar om hästen varit friröntgad när försäkringen tecknades inte annars.

Tyvärr är nog risken stor att du får betala operationen själv eftersom hästen inte varit införsäkrad från födsel. Men ring och kolla!

Vi har fått en benbitsoperation betald av Agria. Den hästen var egen uppfödning, försäkrad från dag 1 (och stoet var också försäkrad i Agria). Där upptäcktes benbiten "tidigt". Hur mkt operationen kostar beror nog på var benbiten sitter... Vår operation kostade runt 10-12´, men det är en del år sedan.

Nej vad synd. Vad kostar operationen då? På ett ungefär?

Du hann före min fråga=) Runt 15000kr får man alltså räkna med då?

15 000 kr är en rimlig slutsumma utan komplikationer ja, men inkl återbesök. Själva op kostade strax under 8000 kr här, men sen tillkommer ju en hel del runtikring (uppstallning, bandagebyten inkl material etc). Så räknar du med 15 och inga komplikationer tillstöter så lär du iaf drabbas av några större obehagliga överraskningar. Det är en rutinop för kliniken, så de borde kunna ge dig en hyfsat exakt prisbild innan op, naturligtvis då under förutsättning att inget tillstöter.

Ja då är det väl bara att betala.
Men undrar vart har jag hört nåt om att hästen ska varit försäkrad i bolaget i 2 år och sen tar de såna skador? Har jag bara drömt det eller...

Det har du kanske inte drömt, men det finns inget stöd alls i villkoren för det. Vissa bolag tillämpar lite mer goodwill än andra dock, och frångår sina egna regler.

Min valack betalade bolaget för operationen för, han hade varit försäkrad i 5 år i det bolaget, sedan han var 4 år gammal, han opererades nio år gammal. Det var ren goodwill, de hade ALL rätt att tvärneka, då ALLA bolags villkor friskriver sig från sådant som förelåg innan försäkringen tecknades (förutom i vissa fall när man har en dolda fel försäkring då).

Så det finns inget stöd i villkoren för 2-årsreglen, men möjligt vissa bolag i vissa fall tillämpar det som goodwillrutin. Därför den enda som kan svara säkert på din fråga är och förblir IF =) De är de enda som kan säga om de tänker betala eller ej. Dock så de behöver inte betala om de inte har lust, då de har stöd i villkoren att neka.

Har precis opererat min 4 åring för lösa benbitar i knäleden. Var inte halt men hade en rörelsestörning och kändes inte hundra fräsch vid ridning. Han visade inget på böjprov utan det vet kunde se var att vänster bak inte hängde med riktigt vid longering. Blev mer tydligt vid ridning i övergång mellan vänster-höger varv på 8-volt. Rörelsestörningen försvann när vi släkte knäleden. Blev röntgen och ett fynd i knäleden som vet tror är orsaken.

Mitt bolag (A***a) meddelade att dom inte täcker operationen då han var införsäkrad efter 1 års ålder. Men detta tyckte jag lät väldigt lustigt då jag övertog uppfödarens försäkring när jag köpte han. Efter snack med As jurister och med hjälp av uppfödaren fick vi fram att han varit försäkrad inkl dolda fel sen 2 dagars ålder. Så efter många turer ersatte dom operationen :D

Den exakta prisuppgiften för själva operationen på det sjukhuset jag använde mig av var 11 400 kr. Så med utredning har det kostat ca 18 000 kr. Allt har (peppar peppar) gått problemfritt. Ev. kan behandling med tuppkam bli aktuellt men han ska inte kollas förrän om ca 5 månader igen om allt går som planerat. Då ska konva tiden vara över och han ska gradvis komma in i arbete igen.

Men ring och kolla med I* jurister. Ett alternativ jag hade haft om han inte varit försäkrad som föl var att spara benbiten och fått den daterad. Ska på nåt sätt gå att se när den uppkommit. Har det då skett efter din häst försäkrades kan det finnas en liten möjlighet att du får ut det på försäkringen. Annars ser det tyvärr mörkt ut i ditt fall :(

jag ringer dom och frågar helt enkelt. inte alls roligt det här...

Det har du kanske inte drömt, men det finns inget stöd alls i villkoren för det. Vissa bolag tillämpar lite mer goodwill än andra dock, och frångår sina egna regler.

Min valack betalade bolaget för operationen för, han hade varit försäkrad i 5 år i det bolaget, sedan han var 4 år gammal, han opererades nio år gammal. Det var ren goodwill, de hade ALL rätt att tvärneka, då ALLA bolags villkor friskriver sig från sådant som förelåg innan försäkringen tecknades (förutom i vissa fall när man har en dolda fel försäkring då).

Så det finns inget stöd i villkoren för 2-årsreglen, men möjligt vissa bolag i vissa fall tillämpar det som goodwillrutin. Därför den enda som kan svara säkert på din fråga är och förblir IF =) De är de enda som kan säga om de tänker betala eller ej. Dock så de behöver inte betala om de inte har lust, då de har stöd i villkoren att neka.

Jo Folksam har detta inskrivet i sina villkor att de täcker även ocd och andra medfödda fel om hästen varit försäkrad minst 2 år i bolaget innan symtom uppstod.

Jo Folksam har detta inskrivet i sina villkor att de täcker även ocd och andra medfödda fel om hästen varit försäkrad minst 2 år i bolaget innan symtom uppstod.

Var i villkoren står det? Hittar inte ett ord om 2-årsregeln.

Detta är ur de villkor de har på hemsidan nu, från 1 november 2008:

9. Gemensamma begränsningar
Begränsning av ansvarighet
Vi ansvarar inte för skadefall

som förelegat (påbörjats) vid försäkringens
ikraftträdande, det vill
säga även för dolda fel, oavsett när felet först kunnat iakttagas

• som förelegat (påbörjats) vid höjning av försäkringsbeloppet beträffande
den förhöjda delen av försäkringsbeloppet

• som förelegat vid försäkringens återupptagande efter försummad premiebetalning eller som inträffat (påbörjats) efter det att vår ansvarighet
upphört

• som uppstår till följd av behandling av nämnda skadefall. Skadefall anses ha inträffat vid den tidpunkt skadan eller sjukdomen enligt veterinärmedicinsk erfarenhet påbörjats, oavsett när skadan eller sjukdomen först kunnat iakttagas. Vi ansvarar inte heller för komplikationer till följd av skada eller behandling som försäkringen inte ersätter.

Såg vid en snabbkoll i villkoren att det tom är 12 månader bara som gäller. Det står specificerat inne i specifikationerna på varje försäkringsform.

På A1 så är det enbart osteosendros på travhästar (varm o kallbl) de inte ersätter. Övriga hästar ersätter de. (Därav att det står specifikt att de inte ersätter på just hästar av rasen varm och kallblodstravare i villkoren).
På A1an står ju inte så specificerat vad den gäller för då de anser den som fullständig och ersätter i princip allt som inte är undantaget.
Går du däremot ner och läser på tävlingextra som är en extraförsäkring att komplettera A2 med för att få den mer lik A1, så kan du läsa raden. *ersätter medfödda defekter om hästen varit försäkrad i Folksam minst 12 månader.

Jag vet att de tidigare hade en uttalad 2 års gräns, men som jag ser det nu finns inte denna inskriven utan endast den 1 åriga ang medfödda defekter.

Och jag vet faktiskt flera fall där de har ersatt benbitsoperationer utan några som hellst diskutioner. Jag tror faktiskt att det som gällde förr gäller fortfarande (speciellt iom att de friskriver sig specifikt hästar av travras) att har hästen problem av sina bitar så ersätter de, men har de inte det så ersätter de inte att plocka bort dem. Så har det varit i många år tidigare, vill man plocka bort ett röntgenfynd som inte skapar kliniska problem så har man fått stå för kalaset själv.

Inga problem = betala själv har de andra bolagen med.

Du får om du har lust gärna tala om under vilken punkt i villkoren. Jag säger inte att du har fel, men om de har den där 12/24 månadersgränsen ger det dem en unik fördel gentemot andra försäkringar, och det är isf bra att veta. Det som gör mig skeptisk är att de i villkoren generellt friskriver sig mot detsamma, i det jag klippte in..

Eftersom jag har min häst försäkrad i samma bolag som Gylle så ringde jag upp dom och frågade hur dom hade gjort. Har man en häst A1 förs i detta bolag i 1 1/2 års tid och TS problem uppstår så ersätter dom allt (inkl op) fullt ut. Förusatt att hästen inte har visat symptom på problemen tidigare. Alla våra hästar har varit försäkrade där och det är aldrig några problem med dom.

Som jag sa läs under resp försäkring i villkoren som går att ladda ner i pdf. Tyvärr går det ju inte att kopiera därifrån.

Under A1 står det jag skrev innan att den inte gällde för OCD på varm och kallblodig travhäst (alltså gäller den för övriga) För övrigt står det inte särskilt mkt specificerat på A1 då de anser den gäller det mesta.

Under tilläggsförsäkringen Tävling extra som nästintill är samma som en A1 tillsammans med A2 försäkring (förutom att den inte gäller för förslitningsskador och tex kotledsinfektioner odyl) står det jag skrev om att de täcker medfödda defekter om hästen varit försäkrad minst 12 månader innan den visar symtom.

I de vanliga pappersvillkoren man får hem står samma rad även under A1 försäkringen då dessa "pappersvillkor" är lite utförligare än det som finns på nätet som verkar vara en kort variant.

För övrigt så diskuterade jag saken med dem själv också kom jag på för ett antal år sedan när vi på besiktningen på en häst vi skulle köpa hittade en benbit, säljarens bolag täckte inte operation. Hade vi inte röntgat och funnit benbiten då så hade Folksam täckt om den senare efter 2 år fått problem, men iom att vi viste om benbiten när vi köpte så gällde inte detta. Så där har man faktiskt en fara med att röntga när de inte har symtom.

Frågade även dem vad som gäller om man bekostar en sådan operation själv och hästen dör i narkosen eller bryter benet i uppvaket, det var inga problem då ersatte de livförsäkringen för då klassades det som olycka trots att det skedde under en behandling de inte ersatte. Just denna biten har jag också sett att andra haft problem med i andra bolag. Så även det är i sammanhanget en klar fördel med Folksam.

(Går kopiera från pdf om man väjer verktyg däruppe, men sak samma). Det jag kikat på är det dokument som innefattar villkoren för samtliga försäkringar. Jag hittar det inte där. Har du länk till det där det står då, iom att jag inte hittar det själv? Så kan jag kolla själv =)

Frågan är ju då VARFÖR har de villkorsformuleringar som är i strid med varandra? (Dvs varför har de punkt nio som jag klippte in?). Det är där jag blir skeptisk.

T ex så ett annat bolag, Sveland, har som inoficiell policy att ersätta om hästen varit försäkrad X tid. MEN, det står ingenstans, och de är i sin fulla rätt att neka, och hänvisa till villkoren. Ringer man dem uppger de policyn, men när man är i tvist med dem så kan de bevisa vad som står i villkoren, men du kan inte bevisa vad en reglerare sa. Därför jag är nyfiken att se det med 'egna ögon' i villkorsform, och är skeptisk till om de har villkor i strid med varandra.

Senast ändrad:

För övrigt så diskuterade jag saken med dem själv också kom jag på för ett antal år sedan när vi på besiktningen på en häst vi skulle köpa hittade en benbit, säljarens bolag täckte inte operation. Hade vi inte röntgat och funnit benbiten då så hade Folksam täckt om den senare efter 2 år fått problem, men iom att vi viste om benbiten när vi köpte så gällde inte detta. Så där har man faktiskt en fara med att röntga när de inte har symtom.

Huvudet på spiken. Vis av erfarenhet kommer jag ALDRIG mer att röntga en hästn om jag inte har anledning i form av problem! :grin: När man letar problem som inte finns kommer dom o biter en i arslet big time. :cool:

Huvudet på spiken. Vis av erfarenhet kommer jag ALDRIG mer att röntga en hästn om jag inte har anledning i form av problem! :grin: När man letar problem som inte finns kommer dom o biter en i arslet big time. :cool:

Det där är baksidan med att röntga ja. Vi kallar det 'gråzonslandet' i bekantskapskretsen. Dvs de fynd som upptäcks men som inte bedöms påverka, men som kommer ge otäcka reservationer i försäkringen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 542
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar