Sv: täcken vid stora temperaturskillnader
Jag tycker det är fruktansvärt löjligt med dessa täcken, folket i vårt stall hade nästan panik igår eftermiddag eftersom jag (som hade utsläpp) inte hade lagt täcke på deras hästar (hängde inga täcken framme heller) när det var hela 2 minusgrader när klockan var sex på morgonen. Täckena plockades fram och jag blev tillsagd att sätta på dem idag.
Idag när jag var i stallet (kl 6.00) för att släppa ut var det +2 grader ute och en timme senare strålande sol. Nu står dessa två hästar som dessutom är svarta, mitt i solen med tjocka thermotäcken på.
Tre av stallets hästar står med fleecetäcke på inne
vet inte hur många gånger jag fått gått in i boxarna och knäppa upp bensnören som spänner så hårt att hästarna inte kunnat resa sig upp.
En av stallets hästar, som gillar att rulla & skita ner sig, står just nu i en sjukhage, inte större än en box MED täcke, för att inte kunna rulla samt för att benen ska hållas rena.
Helsjukt!
Min islänning är en riktig lortgris och ser inte klok ut varje dag jag kommer, men aldrig att jag skulle lägga ett täcke på honom, då skulle han nog dö, med tanke på pälsen. Enda gångerna jag lagt täcke på honom är blåsiga, ruggiga & regniga höst/vinterdagar, då ett tunnt regntäcke.
Ibland blir det överdrivet med dessa täcken! /Linda