täcken vid stora temperaturskillnader

em76

Trådstartare
Hur gör ni med täcken på hästarna nu när det är flera minusgrader på morgonen och 15 plusgrader på eftermiddagen?

Mina hästar går utan täcke så jag slipper problemet. Men jag skulle välja ett täcke som är "för tunnt" på morgonen hellre än ett som blir för varmt under dagen.
Jag var ute och åkte lite igår och såg hästar med tjocka vintertäcken. :crazy:

Sv: täcken vid stora temperaturskillnader

Problemet är att det fortfarande är minus på nätterna.

Lösningen är väl snarare att ta av ett täcke på dagen istället för att lägga på ett.

Hej!

Jag lägger på mina hästar täcke över natten och sen så åker jag hem på lunchen och tar av dem..
Men om man inte har den möjligheten så tycker jag att hästarna ska vara utan täcken, om dom givetvis inte svettas under täckerna och tycker att det är skönt att ha täcke på sig, då kan jag tänka mig att man kan ha dem kvar.. men när det är typ 20 grader i solen så brukar det bli lite för varmt för hästarna att ha täcke på sig...

//Carro

Jag tog av mina hästar sina täcken i helgen. Visserligen är det nollgradit när jag släpper ut dom, men med massor av hö att äta i hagen så anser jag att dom klarar det tills det blir varmare under dagen.

jag har min häst han har en liten plätt på ryggen bara å resten är klippt :crazy: samtidigt måste han ha lite skydd för att han har ett litet bekymmer med ryggen han e tät mellan 2 tornutskott under sadelläge inte själv kotorna lite längre ner i vinklen om ni förstår vad jag menar ;) hur gör jag med min häst han kan inte gå utan täcke hela dagarna ifall det skulle blåsa lite kallt eller vädret ändrade sig? tycker att regntäcket är för tunt om han ska ha det övernatten man jobbar oxå å vill inte kräva av dom andra i stallet att byta täcke hela tiden kan visserligen vissa dagar fixa det själv ev. han flyttar snart :( ...............

min häst har täcke på sig på morgonen, sen tar jag av det vid lunchhöet och sätter på det igen när solen går ner.

Jag skippar täcket om det ska bli så varmt som fem-tio-femton grader på dagarna.
Tror knappast att de lite kyliga nollgradiga mornarna är något större problem, dessutom får de ju frukosthöet i hagen och när solen väl kommer fram så värmer den ju.

Har en halvklippt häst som är täckad ute, ej natt.

hästarna klarar sig utan täcke( om dom är oklippta) ner till -20 grader om dom får hö och om det är någorlunda vindstilla så du kan LUNGT ta av alla täcken på din häst nu. det är vi som fryser åt hästarna...:banana:

jag har min häst han har en liten plätt på ryggen bara å resten är klippt :crazy: samtidigt måste han ha lite skydd för att han har ett litet bekymmer med ryggen han e tät mellan 2 tornutskott under sadelläge inte själv kotorna lite längre ner i vinklen om ni förstår vad jag menar ;) hur gör jag med min häst han kan inte gå utan täcke hela dagarna ifall det skulle blåsa lite kallt eller vädret ändrade sig? tycker att regntäcket är för tunt om han ska ha det övernatten man jobbar oxå å vill inte kräva av dom andra i stallet att byta täcke hela tiden kan visserligen vissa dagar fixa det själv ev. han flyttar snart :( ...............

Men VARFÖR helklipper du en häst med såna bekymmer? :crazy: Kan du SNÄLLA förklara den logiken för mig? Att spara rygg och länd och klippa resten är OERHÖRD skillnad i hur hästen håller värme och blir utsatt för kyla, vind osv, mot när man tar bort pälsen över länd och kors! jag vill verkligen förstå hur du och tusen andra som gör som du tänker när de står i en sån här sits - och ändå HEL klipper?
står du i ett tempererat stall med + 15 grader varmt inne alla tider på vintern?
tävlingsrider du hårda tävlingar var och varannan helg och tränar därefter, inomhus i tempererade ridhus? och har en häst som dessutom svettas EXTREMT? (inklusive länden)

det är väl typ den enda skälet jag skulle se till att då helklippa en sån häst med ryggbesvär. så jag vill gärna få motivet förklarat för mig.

i övrigt för att svara på TS fråga så har jag samma förhållanden som Magnum redan redovisat.

Det där är det eviga abret. Jag låter de ha fleecefodrat regn inne (kallstall) och släpper ut med det på morgonen, och plockar av det vid lunch när tempen stigit, och lägger på kvällstid.

Om jag inte kan skifta täcke för jag sitter på jobbet t ex så resonerar jag olika beroende på häst:

Valacken - frusen, känslig rygg, far väldigt illa av att bli kall. Han får ha det fleecefodrade regntäcket på sig. Hellre lite för varm än för kall om jag måste välja mellan pest eller kolera. Han är täckesklippt, hela halsen och magen är klippt, men sparat över ryggen och halvvägs ner på sidorna, hela bakdelen oklippt.

Arabstoet - i överhull, klippt som ovan men klippt en 'rand' på låren med, dvs mer omfattande klipptning än valacken. Hennes päls har dock växt ut mer än hans. Är en tämligen ofrusen individ. Hon går otäckad och får vara lite för kall del av dag för att inte vara för varm sen. Så hellre för kall eller för varm om jag måste välja mellan pest eller kolera där.

Fblstoet - inte så himla frusen, klippt på samma sätt som valacken, men VÄLDIGT kortklippt, ingen utväxt alls utan 'renrakad' på det klippta. Blir dock spänd i rygg och bakdelsmusklerna och blir öm om hon är för kall (TROTS att hon inte visar minsta tecken på att frysa). Har samtidigt lätt att bli för varm när hon leker och busar i hagen (dvs skulle idealiskt ha EN sorts täckning för rörelse, och en för stillastående.. ). Där är det lite knepigare, då hon helt varken bör vara undertäckad eller övertäckad. Där försöker jag bedöma vad hon kommer behöva vara minst tid. Är det minus 2 på morgonen och mulet etc, så man kan anta att det inte kommer bli en sån där supervarm dag, och kanske kan tänkas regna med, så får hon ha fleecefodrade regntäcket. Om det däremot är minus 5 på morgonen men helt klart och man kan anta att det kommer bli en strålande dag, då får hon vara för kall på morgonen och gå naken.

Ofodrade regntäcken har jag bara vid regn elelr kraftig blåst, de ger NADA värme i sig ju utan blir bara ett yttre skydd. Så lika gärna naken i minus fem och klart och vindstilla som med ett ofodrat regntäcke..

Sopm tur är tar stallägaren av min häst täcket på dagen när det börjar bli varmare, så han sover med täcket på.

Om hon inte hade gjort det vet jag inte hur jag hade löst det...Tror att jag hellre hade låtit honom gå utan det på morgonen, det känns värre om han skall vara för varm hela dagen än att vara lite kall en stund på morgonen- det blir ju trots allt varmare rätt snabbt.

hästarna klarar sig utan täcke( om dom är oklippta) ner till -20 grader om dom får hö och om det är någorlunda vindstilla så du kan LUNGT ta av alla täcken på din häst nu. det är vi som fryser åt hästarna...:banana:

Jo visst men min häst är oklippt men inte så lång päls. Tror INTE hon är varm när det är -20 ute.
Men jag har iallafall inget täcke nu på morgonen..

Jag tycker det är fruktansvärt löjligt med dessa täcken, folket i vårt stall hade nästan panik igår eftermiddag eftersom jag (som hade utsläpp) inte hade lagt täcke på deras hästar (hängde inga täcken framme heller) när det var hela 2 minusgrader när klockan var sex på morgonen. Täckena plockades fram och jag blev tillsagd att sätta på dem idag.

Idag när jag var i stallet (kl 6.00) för att släppa ut var det +2 grader ute och en timme senare strålande sol. Nu står dessa två hästar som dessutom är svarta, mitt i solen med tjocka thermotäcken på.

Tre av stallets hästar står med fleecetäcke på inne :crazy: vet inte hur många gånger jag fått gått in i boxarna och knäppa upp bensnören som spänner så hårt att hästarna inte kunnat resa sig upp.

En av stallets hästar, som gillar att rulla & skita ner sig, står just nu i en sjukhage, inte större än en box MED täcke, för att inte kunna rulla samt för att benen ska hållas rena. :eek: Helsjukt!

Min islänning är en riktig lortgris och ser inte klok ut varje dag jag kommer, men aldrig att jag skulle lägga ett täcke på honom, då skulle han nog dö, med tanke på pälsen. Enda gångerna jag lagt täcke på honom är blåsiga, ruggiga & regniga höst/vinterdagar, då ett tunnt regntäcke.

Ibland blir det överdrivet med dessa täcken! /Linda

Men du svarar ju själv på anledningen. Att täcka en välpälsad islänning gör ju ingen i bra väder.Däremot klippta eller väderkänsliga tävlingshästar är väl en annan sak.

Jag tycker det är fruktansvärt löjligt med dessa täcken, folket i vårt stall hade nästan panik igår eftermiddag eftersom jag (som hade utsläpp) inte hade lagt täcke på deras hästar (hängde inga täcken framme heller) när det var hela 2 minusgrader när klockan var sex på morgonen. Täckena plockades fram och jag blev tillsagd att sätta på dem idag.

Och jag skulle bli väldigt irriterad på dig om jag lagt fram täcken och du tyckte jag var löjlig. Nu finns det ägare som täckar för att DE fryser, men det finns ägare som täckar för att deras häst fryser annars. Och slängde du ut min/a utan täcke för att du tyckte det var varmt nog fast jag ansåg de skulle ha täcke skulle jag bli ganska less.

Sen ser jag ingen som helst anledning till thermotäcken i det väder du beskriver, det är övertäckning.

Tre av stallets hästar står med fleecetäcke på inne :crazy: vet inte hur många gånger jag fått gått in i boxarna och knäppa upp bensnören som spänner så hårt att hästarna inte kunnat resa sig upp.

Felanpassade täcken är ett problem ja (jag har aldrig bensnören på innetäcken btw), men hur kallt/varmt är det på nätterna?

En av stallets hästar, som gillar att rulla & skita ner sig, står just nu i en sjukhage, inte större än en box MED täcke, för att inte kunna rulla samt för att benen ska hållas rena. :eek: Helsjukt!

Helsjukt.. tja min valack går täckad (tunt Bucas Sunshower) även när flickorna går nakna. Anledningen? Han gillar att rulla, och jag har varken tid eller möjlighet att stå i ett par timmar vid insläpp eller ridning och försöka få honom såpass ren att man kan lägga på täcke/utrustning, och det blir skav om man inte får bort det.

Min islänning är en riktig lortgris och ser inte klok ut varje dag jag kommer, men aldrig att jag skulle lägga ett täcke på honom, då skulle han nog dö, med tanke på pälsen. Enda gångerna jag lagt täcke på honom är blåsiga, ruggiga & regniga höst/vinterdagar, då ett tunnt regntäcke.

En fullpälsad islänning skulle jag inte heller täcka om den inte frös. Däremot så min fullpälsade valack täckas när han fryser (vilket är väldigt lätt)

Och visst övertäckas det ganska ordentligt därute i landet. Men glöm inte att det finns de som faktiskt behöver täcke, och är korrekt täckade och inte lider av sina täcken.

Nu skrev jag om täckes-hysterin i vårt stall och där gäller "hänger inga täcken framme" ska hästen gå naken, vilket de fått gjort de senaste dagarna (eftersom inga täcken fanns framme) sedan blir folket hysteriska för att hästen varit ute i 2 minusgrader utan täcke.

Hos oss är det strålande sol och 15+ i solen, jag har bara svårt att tro att hästarna står och fryser.

Att ställa en häst i en liten sjukhage för att den inte ska ha möjlighet att rulla och bli smutsig, tycker jag är fjantigt av ägaren.

Självklart skulle även jag täcka en korthårig/klippt tävlingshäst eller ett "tunnhårigt" fullblod.

Hästen har sju gånger så mycket kropp som en människa men bara 2,5 gånger så mycket yta, dvs hud. Och det är genom ytan - huden – som värmen försvinner. Människan har svårt att hålla värmen. vi måste klä på oss ordentligt. Hästen däremot har ett utmärkt ”värmesystem” i kroppen som kan ställa om sig så att hästen klarar både stark värme och sträng kyla förvånansvärt bra.

Hästen tål alltså kyla mycket bra, väldigt mycket bättre än vi människor. Hästen har en bred klimatzon som forskarna säger. Så därför – tänk på att hästen är en häst! Lägg inte reflexmässigt på hästen ett täcke när du själv fryser, utan försök förstå hur hästen fungerar och känner.

Hästen har normalt en kroppstemperatur på ca 37,5 – 38,2 grader. Men om hästen jobbas och kör ett ordentligt arbetspass stiger temperaturen så att hästen får ”feber”, vilket är helt normalt. För att hålla temperaturen på en bra nivå, läs sänka temperaturen, börja hästen svettas vid ansträngning. Den svettas under ridpasset, men kan också fortsätta efter arbetspasset. Hästen eftersvettas för att så snabbt som möjligt få ner temperaturen i kroppen till normalläge.

Skritta av hästen tills den slutar att eftersvettas
Skritta av hästen efter ridpasset eller led den tills den har slutat svettas. Då förhindrar du att hästen börjar frysa och att musklerna blir stela. Lägg inte på täcke förrän hästen har slutat eftersvettas. Använd svettäcke eller täcken som släpper igenom fuktigheten om hästen är fuktig.

Så här klarar hästen kylan. Hästen kan skaka av köld, det är nämligen ett sätt att öka värmen om det plötsligt blir kallare. När hästen skakar producerar musklerna värme utan att hästen förflyttar sig. Det kan inträffa mitt i vintern när det är ordentligt kallt, men märkligt nog också mitt i sommaren om vädret plötsligt slår om och temperaturen går ner flera grader, men inte är i närheten ens av nollstrecket.

Nu skrev jag om täckes-hysterin i vårt stall och där gäller "hänger inga täcken framme" ska hästen gå naken, vilket de fått gjort de senaste dagarna (eftersom inga täcken fanns framme) sedan blir folket hysteriska för att hästen varit ute i 2 minusgrader utan täcke.

Hos oss är det strålande sol och 15+ i solen, jag har bara svårt att tro att hästarna står och fryser.

Att ställa en häst i en liten sjukhage för att den inte ska ha möjlighet att rulla och bli smutsig, tycker jag är fjantigt av ägaren.

Självklart skulle även jag täcka en korthårig/klippt tävlingshäst eller ett "tunnhårigt" fullblod.

Jo, jag vände mig inte emot det, utan att du ansåg ägarna var löjliga. Min valack utan täcke nu i minus två blir en valack med ryggont. Flickorna klarar sig fint dock. Dvs det behöver inte vara löjligt, men kan vara det.

Sen, ang den i boxhage, jag trodde den stod där för den var konvalescent, står den är bara för att inte bli lerig anser jag det vara lika förkastligt som du gör!

Helrakad shettis som fortfarande lider av att ha blivit av med vinterpälsen har täcke på sig, fodrat regntäcke. (för tjock päls - exemliknande utslag) Frusen av sig dessutom..
Stora kanske e.g inte behöver det på dan då det är varmt, men iom att jag har svårt att åka från jobbet får han regntäcket på sig tills det är plusgrader även på morgonkvisten. Jag är rädd om hans rygg då det är hans "svaga länk" så hellre lite varm än KALL. Dock vill jag inte att han ska bli för varm.. det är svårt just nu denna årstid

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV