Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Muninn

Trådstartare
Efter att ha googlat, och googlat, och googlat, kände jag mig besegrad. Hur mycket man än betalar för ett täcke så är andas-funktionen och vattenpelare c:a 3000, vilket jag tidigare inte tyckt räckt. Efter en hel dag med ihållande regn är täcket fuktigt på insidan....
Plötsligt snubblade jag över KÄLLQVIST av alla märken som har ett som är ÅTTATUSEN i WP och högre andasfunktion är det brukar vara (5000 tror jag?).
Är detta ett undantag som bekräftar regeln eller är jag dålig på att leta?
Har ni fler tips på riktigt bra täcken som VERKLIGEN håller för regnet?
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Jag har ett regntäcke från Bucas och ett från JN Sweden och båda håller hästarna torra och fina efter en hel dag med ösregn.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Jag tycker inte riktigt man kan lita på de där uppgifterna.
Tex har jag 3st amigo ofodrade regntäcken, 2 st läcker inte in en endaste droppe trots många timmar i ösregn (hästen går på lösdrift och det finns inte möjlighet att byta flera ggr om dagen) men det 3e och nyaste täcket håller tätt tíll en viss gräns innan det börjar läcka så sakteliga.
Jag hade även ett bucastäcke som också höll emot vätan sådär men nu har jag flera stycken som inte heller läcker det minsta.
Trots att alla täcken är likadana så är det helt klart skillnad.

Känns mer som att man har otur om man får ett som faktiskt inte håller ordentligt tätt.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

för ett större antal år sedan såldes ett utetäcke i kapellväv, med urtagbart foder. Det var HELT vattentätt, men det lär väl inte ha andats något vidare. Man kunde dock plocka ur fodret och låta det torka.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Har ni fler tips på riktigt bra täcken som VERKLIGEN håller för regnet?

Jag har numera bytt ut samtliga utetäcken utom ett till just Källqvists Protector :)
Det enda som är kvar av övriga märken jag haft är ett Pessoatäcke som också tål vilket rusk som helst.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Bucas smartex täcken o HW Rhino o Rambo har hållt i alla väder.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Kl

Någon som har erfarenhet av Hööks täcken Vintertäcke Outdoor Thermo Master?
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Och mina har gått med höökstäcken och ingen har läckt. De har gått i ur o skur på lösdrift och hållit :)
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Satt just och tittade på ett sånt!

Fråga- ser ut på bilderna att sitta ganska långt upp på halsen...kan de beta obehindrat?
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Nja... Alla mina Typhoon läcker efter ett tag.

Jag tycker allt läcker, vissa läcker direkt men efter något års användade läcker alla täcken. Har impregnerat några och det hjälper ett tag men... Får alltid ha ett täcke under om det regnar mkt, annars blir hästarna blöta. :crazy:

Har inga skittäcken heller, Horseware och Shires för det mesta. De som verkligen läckt som såll från dag ett är Amigo 600 och ett jättedyrt vintertäcke från Premier Equine.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Det bästa täcken jag sett ur vattentäthetssynpunkt var ett ofodrat regntäcke från Börjes, det hade halvhals och var blårutigt. Finns säkert inte kvar, men det täcket läckte ALDRIG, när alla dyra Bucas och HW Rambo var blöta igenom så var det täcket 100% torrt på insidan!
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Det bästa täcken jag sett ur vattentäthetssynpunkt var ett ofodrat regntäcke från Börjes, det hade halvhals och var blårutigt. Finns säkert inte kvar, men det täcket läckte ALDRIG, när alla dyra Bucas och HW Rambo var blöta igenom så var det täcket 100% torrt på insidan!

Jag hade det täcket också från Börjes (är för övrigt Tyfon vilket de fortfarande har dock inte i den färgen eller modellen) men min erfarenhet är tyvärr inte lika bra som din för mitt höll inte alls tätt bra utan jag fick lägga rejäl energi i att impregnera det för att få det att hålla för normalt regn (har för övrigt fortfarande kvar täcket det har nu förvandlats till ett lila rutigt täcke, snacka om solblekt bara i vecket som skapades vid halvhalsen man fortfarande kan se vilken färg det en gång var).

Men det sammanfattar också ganska väl den uppfattningen jag har av täcken, köper ofta flera av samma iom många hästar och ett kan vara skitbra medans ett annat läcker direkt trots att det är exakt samma täcke. Köpte tex för några år sedan två likadana treadstone täcken det ena var kanon det andra blev hästen totalt plaskblöt i höll inte tillstymelse till tätt, kom på orsaken till det när jag använde det som inte höll en dag när det var lite halvruggigt men inte regnigt och hästen som hade det var plaskblöt av svett under täcket ? Den som hade det andra var inte alls det. Hmmm började ana oråd och tog in och testade en sak och jodå tyget var antingen vänt på fel håll alternativt behandlat på fel sida meningen var ju att det skall andas på ett håll och vara tätt på ett håll, detta täcket var tvärtom helt tätt från insidan och ut och andades alltså inte alls men däremot "andades" det fint från utsidan och in varpå regnet gick rakt igenom det.

Tyvärr händer det lika ofta med dyra som med billiga att man får skitexemplar och får man bara bra exemplar så är ofta de billiga lika bra när det kommer till täthet, det är mer på andningen och liknande man kan märka skillnad att de dyra är bättre.

Har faktiskt de sista åren haft en hög med three crowns billigaste heter de tornado summer (normalpris iofs runt 600:-) de har varit till specialpris varje år de sista åren på min ridshops rensningsrea så då bara kostat 300:- vilket passat mig bra som har ett par sto som ser till att det går åt en del täcke som strimlas med hjälp av deras tänder. Nu senast köpte jag även samma i 100gr och peppar peppar trots att det nu nog är uppe i 15 sådana täcken så har jag inte fått ett enda som läckt alls utan de har hållit helt torrt trots riktigt heldags pisseregn, jag är tom förvånad själv att de håller så bra.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Nej, det hette något på M... Macpro eller något sånt. Det är väldigt länge sen, säkert 15 år.
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Nej, det hette något på M... Macpro eller något sånt. Det är väldigt länge sen, säkert 15 år.

Ja de hette först macpro var det väl sedan blev det tyfon macpro och nu heter de tyfon pro och nej jag inte är inte nörd men däremot röjde jag hela arbetsrummet för renovering för ett par månader sedan och där var måååånga års börjes kataloger som kom fram i ljuset och blev genombläddrade.

Mitt är nog också något sånt i ålder vet att jag köpte det när jag bodde på förra gården och har haft denna gården i över 12 år nu, så minst 13 år sedan är det (var sjutton tar tiden vägen :eek: )
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

I "mitt" stall har nästan alla HW och faktiskt så läcker inget av dom igenom?

Säger detsamma, har aldrig haft ett fodrat HW som läckt igenom, och då var det äldsta ändå tio gammalt och aldrig ens omimpregnerat under alla åren.

/Camilla
 
Sv: Täcken som är RIKTIGT vattentäta?

Samma här! Mitt äldsta rambo är nog 6-7 år gammalt. Tål fortfarande en hel dags regnrusk utan minsta antydan till att läcka:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 904
Senast: Darkie
·
Utrustning Jättetacksam om jag får läsa några kommentarer om det täcket! Jag har egentligen bara ett bra regntäcke, men det har inget foder och...
Svar
9
· Visningar
1 054
Senast: Matiz
·
Utrustning Fick Börjes nya katalog igår och tittade lite på regntäcke till shettisen (strl 105) och hittade dessa två som jag nu funderar på...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: LuddeLump
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp