Elisha

Trådstartare
Ni som har haft er häst täckad med ordentligt vintertäcke i vintern typ över 300 g, vad har er häst på sig nu? Såklart får alla andra svara också men är främst ute efter liknande situationer ;)

Min häst har haft dubbla täcken större delen av vintern men vid 0-sträcket plockade jag av det ena täcket och så har hon gått fram tills nu, men tänkte plocka av det täcket också och slänga på ett lite-fodrat regntäcke bara.

Ska bara tillägga att hästen i fråga absolut inte har varit för varmt täckad..och vill inte ha några påhopp utan svara bara vad din häst har :D

Senast ändrad:
Sv: Täcke?

Ni som har haft er häst täckad med ordentligt vintertäcke i vintern typ över 300 g, vad har er häst på sig nu? Såklart får alla andra svara också men är främst ute efter liknande situationer ;)

Min häst har haft dubbla täcken större delen av vintern men vid 0-sträcket plockade jag av det ena täcket och så har hon gått fram tills nu, men tänkte plocka av det täcket också och slänga på ett lite-fodrat regntäcke bara.

Ska bara tillägga att hästen i fråga absolut inte har varit för varmt täckad..och vill inte ha några påhopp utan svara bara vad din häst har :D

Mitt halvblod har varit täckt hela vintern både ute o inne.

men nu går han helt naken :love:
o han älskar det... hoppar o skuttar i hagen och leker med sin kompis.

vintertid har han gått med 300g el mer. utomhus då. inne har han haft ja va kan det va 100, 150 g täcken..

nu ligger d på nollan på nätterna tror ja?
o på dagarna har vi som t ex 15plus idag :)

Inne har min häst haft 150g täcke och ovanpå det 380g (vid - annars regntecke...)
Nu har han ingentig inne och ett regntecke ute. Har ett 100g regntecke i reserv om det skulle bli kallare eller blåsigt...

Min herre har också haft två tjocka vintertäcken vid minusgrader å ett vid nollan. Han har haft ett fleecefodrat regntäcke senaste vecka och naken inne.
Men Idag fick han va naken ute å han blev sååååååååååå glad!
Vi hade sol å ca 11plusgrader.

Jag tycker det definitivt räcker med ett regntäcke nu ute!

I vinter har jag haft innetäcke (ca 150-200 g) och vintertäcke 420g. Nu har jag bytt till innetäcke (600g, väldigt lätt och luftigt!) och har ett ofodrat regntäcke ovanpå.
Hade velat ha det varma innetäcket hela vintern, men har inte köpt hästen förän i slutet på januari, var bara medryttare innan :smirk:
Han är rakad och det är ganska kallt i stallet, därav 600g innetäcke!

Min har ett fleecetäcke och så ett ofodrat regntäcke ovanpå när hon är i hagen. Hon hade 300g innetäcke och så ett 200g vinter ovanpå när det va som kallast. Hon har hållt sig kortklippt på det hela vintern, men nu vill jag ha ut sommarpälsen! ;)

600g!!?? NU!?
Det är med än vad min häst hade totlat (150+380=520g) Vid 20 minus grader! Å då är han helrakad

Har ungefär samma nu som i vintras. Min häst tål kyla bra, men det här ruskiga vädret med mycket regn som har varit här nu den senaste perioden klarar hon sämre, så jag vill inte täcka av henne ännu. Dessutom är hon världens skitgris, så nu åker halstäcket på, iaf dom dagar det är träning :D

Hon har alltså ett 200 g på sig, dygnet om. I vintras hade hon ett termotäcke under dom riktigt kalla dagarna (- 20 och under). Hon har varit halsklippt och tränar ganska hårt.

Nu har det blivit varmt så all hästarna går med grimma på sej ihagen..=P:smirk:

Min ponny har gått med 300 grams täcke när det har varit -grader. Nu går han med ett fleezetäcke och ett ofodrat regntäcke över.

Idag igår och imorgon -NAKEN :D
Gabbynaken13mars.jpg

Min pålla är klippt 2 ggr i vinter, lite tunn i hullet och hade som mest i vintras 200 grams stalltäcke plus 300 grams vintertäcke över, men nu är det sol, varmt och gott (13-15 grader i skuggan) så nu går hon naken! Sen ska det visst bli kallare igen, men då får vi klä på oss igen, pållan å jag.
I solen är det ju för sjutton 25-30 grader nu :love:

Själv mockade jag plus fotade detta kortet idag i t-shirt :cool:

Vad konstigt att ni har så himlans varmt, här (strömstad) är det ca 5 grader och blåser iskallt. :crazy:
Mina har fortfarande vintertäcken på sig och är inte ett dugg för varma!

Kan det vara så att man för en gångs skull bor på rätt ställe vid rätt tidpunkt?? :confused: :D

Jadu, konstigt men skönt!!
Inte så att man går runt i t-shirt hela tiden, men en liten stund går bra, å särskilt när man mockar i uteboxen där det i skuggan under taket blir 27 grader varmt :p phu!
Men även den stunden ute i hagen när jag fotade och störde pållan ;) var det skönt i t-shirt!

Vi har för övrigt också varit å grillat ikväll, första gången för säsongen. Men när solen går ner blir det förstås kallt...

Ja här vore det då djurplågeri med vintertäcken, trots att det blåser.
Landet vårt är stort ;)

Araben hade supertjockt utetäcke när det var riktigt kallt, när tempen började krypa uppåt bytte jag till fleecefodrat regntäcke. Idag fick han vara naken för första gången (har varit +10 och sol idag).
Inne hade han ett tunt fleecetäcke tills för 2 veckor sedan, nu har han ingen "pajamas" alls.

Har haft ett 280 g hela vintern (nästan 300g iaf), vissa dagar när det varit riktigt stormigt har han haft ett tunt stalltäce under. Nu har det varit riktigt soligt vårväder här i några dagar så då har han gått utan täcke annars har han ett 100 g regntäcke vid muligt/regnigt eller ofodrat regntäcke om det bara är pissväder utan regn.
Inne har han inget täcke.

Mitt halvklippta halvblod (har klippts 3 gånger sedan i november) har gått med fleecefodrat regntäcke hela vintern, ett par dagar när det var riktigt kallt ( -10) och blåsigt gick hon med 300g. Nu har hon gått naken sedan två veckor ungefär.

mitt halvblod har haft 300 grams täcke hela vintern, i går och idag när det varit "goa dagar" har han "vädrat" över dan. nätterna är fortfarande kalla här. tycker därimot lite synd om den ena shettisen som har en JÄTTE tjock vinterpäls. visserligen fäller hon rejält nu men för henne blir det ganska varmt dagtid. inte så mkt. jag kan göra åt det mer än att borsta, borsta och åter borsta :p

så fort solen tittar fram för att väcka våren så åker täcket av. många hästar tål mer än vad man tror, gäller bara att va uppmärksam på hur de reagerar.

De som varit ordentligt täckade under vintern går idag med ett innetäcke, 200 g, med ett ofodrat utetäcke ovanpå. Det är ju vårvärme ute nu!
Några andra har bara ett ofodrat utetäcke på och åringen och gammelponnyn går nakna.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 366
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka