Täcke sommartid??

Sv: Täcke sommartid??

Självklart lägger jag inte på täcke sommartid när det regnar! Det gör jag bara höst/vinter/vår när temperaturen är lägre och hästen kan riskera att bli kall.

Igår hade vi det värsta regn jag varit med om i hela mitt liv - under tio minuter.
Och under just dom tio minutrarna var min häst släppt i en stor gräshage för att få äta lite. Regnet FORSADE ner och jag sprang fortare än kvickast för att hämta in min stackars ponny som blev helt dyngsur och ville in i det varma stallet. Trodde jag.
Istället fick jag nobben då damen hade bestämt sig för att stanna i sin hage - i ösregnet. Utan täcke.

Ja, tji fick jag:rofl: Men så kom plötsligt en klar blixt som tecknade sig på himmlen och det började dundra sekunden efter, o fröken blev så rädd att hon nästan hoppade upp i famnen på mej! Så då gick hon med på att komma in och torka sig en smula.

Men till saken; Vid ihållande regn tex om hon ska vara ute en hel dag och det regnar redan på morgonen blir det täcke på. Är det bara mulet med risk för regn går hon utan. Hon går i en hage med nästan bara träd och har mycket skydd om det regnar eller blåser.

Skulle du frågat för en vecka sedan så hade jag sagt Aldrig i livet!!!

Men för ett par dagar tillbaka sedan fick jag sätta på mitt arabsto regntäcke för hela hon skakade som ett asplöv.

Det regnade igenom regntäcket så jag bytte till ett annat.

I morse skakade hon än värre och då var tydligen det täcket för tätt. Tänkte att det skulle vara bra för det var super tunnt.
Men det var för tätt så nu står hon med vintertäcket för tillfället. Ska iväg i eftermiddag och köpa ett nytt regntäcke till henne.

Veterinären kommer hit idag försäkerhets skull och ska kolla henne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 653
Senast: Emine
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: VLMF
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 378
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka