Täcke sommartid??

Sv: Täcke sommartid??

Är det varmare än 5 + lägger jag inte täcke på. Här klarar dom sig, iallafall.:cool:

Sällan täcke på islandshästarna. Araben bör ha täcke vid regn, han blir öm och hostig om han blir kall.
Vid långvarigt regn får de stå inne och äta hö några timmar.

det beror på.. vi har inga skydd i hagen men brukr sätta på henne om det regnar en hel dag eller kommer skurar hela tiden. Men måste ju säga att det är för mitt samvete ;p

Jag har haft ett fodrat regntäcke på min häst, men då regnade det i närmare tre dagar och det kröp ned till under 5 grader på nattetid. Nu är täcket av då det är fint väder igen.

Varma sommarregn täckar jag inte för, men när det är så kallt på nätterna som det har varit nu och hästen förmodligen är genomblöt då det är störtskurar så täckar jag.

När mitt gamla sto, 18 år, skakar som ett aspelöv då får hon täcke på sig aldrig annars, för det mesta klarar hon sig utan, men jag har märkt att hon har blivit känsligare med åren........

Skriver under på detta.
för mycket mänskliga appliceringar på våra stackars hästar, som numera alltför ofta behandlas som barbie dockor och iklädes i tid och otid.

Mackan - som täckar som du.
Japp håller med!! Täcken förstör hästarnas eget skydd....kanske därför "alla" hästar e så "känsliga". Onödigt med 20 täcken på vintern å 3 på sommarn. Dom är inte människor å kommer alldrig bli det häller. Låt dom va utan både vinter & sommartid så dom får bygga upp eget skydd....visst regnar det flera dagar å inte det finns så mkt skydd i hagen kan man slänga på ett täcke. Men finns det bra med skydd i hagen e det icke nödvändigt...men det e min åsikt det. När jag började tänka logiskt å sluta fjolla me en massa täcken hit å dit så började då min häst å bli mkt tåligare.

Täcken kommer inte i närheten av min häst på sommaren

Min nuvarande häst har gått naken hela året i princip och behöver verkligen inget täcke på sommaren heller även om det regnar som 17.

Men min förra häst stod och skakade av regnet förra sommaren även fast det fanns träd som skydd. Så vad gör man då tycker ni? Låter henne skaka vidare eller lägger på ett täcke tills regnet upphört?

Man får se till hästen.
Blir hästen kall och frusen och regnet håller i sej får man ju täcka, eller ta in dom.
Klarar den sej utan är det ju ett självklart val att låta den vara utan också.

Jag har för det första inga täcken till min sommarhäst eftersom att ridskolan inte skickade med några(han har tydligen bara ett vintertäcke) så om det blir ett riktigt oväder så har vi byggt en spilta i ladugården åt honom, men i övrigt så behövs det som inga täcken. Det är ju bara skönt för han när det regnar ute så att alla mygg och andra insekter håller sig borta från honom. :)

jag använder ofodrat regntäcke nätter o vid regn på min vbl valack då han är för mager o inte ska behöva lägga energi på att hålla värmen. andra hästen går utan täcke.

Japp håller med!! Täcken förstör hästarnas eget skydd....kanske därför "alla" hästar e så "känsliga". Onödigt med 20 täcken på vintern å 3 på sommarn. Dom är inte människor å kommer alldrig bli det häller. Låt dom va utan både vinter & sommartid så dom får bygga upp eget skydd....visst regnar det flera dagar å inte det finns så mkt skydd i hagen kan man slänga på ett täcke. Men finns det bra med skydd i hagen e det icke nödvändigt...men det e min åsikt det. När jag började tänka logiskt å sluta fjolla me en massa täcken hit å dit så började då min häst å bli mkt tåligare.

Det finns ju faktiskt hästar som inte är gjorda för ett svenskt klimat och aldrig kommer att kunna utveckla ett eget skydd....

Svensk sommar klarar nog iaf de flesta, det enda jag menar är att totalvägra täcken och tro att alla hästar klarar sig utan och utvecklar sitt eget skydd inte är en 100% sanning...

Min pålle rasar i vikt om det regnar för mycket på honom, blir dessutom väldigt stel i ryggen. På sommaren går han i en stor härlig hage med både vindskjul och skog, då får han endast på täcke om det ösregnar. Just nu står han skadad i liten sjukhage och har eksemtäcke om det är vindstilla (måste stå lugnt, så slippa så mycket insekter som möjligt), regnar det ihärdigt får han på regntäcke (är hos honom 3 ggr/dag så han kan ha på regntäcke ett par timmar bara).

Det är lite från häst till häst, mina får ha regntäcke oftast på nätterna och om det regnar på dan.
På ena hästen ser det ut nästan som att han rasat 50 kg i vikt på en regnig dag utan täcke även fast det är 15-20 g varmt. han är ett fullblod på 21 år men har varit sån sen jag köpte honom för 10 år sen. Han har nästan täcke på sig året runt, vid sol blir det ett flugtäcke annars vandrar han bara hela dagarna och tappar massor i vikt och bygger bara massa "lunka i skritt":) muskler men den här sommaren har han kunnat gått utan det nästan hela sommaren pga väldigt få småkryp:banana:
Mina står ute ca 2-3 nätter i veckan.
Shettisarna är alltid nakna ca 360 dagar om året;)
Så allt beror ju på individ till individ.
Man känner sin häst bäst själv (förhoppningsvis).

Inga täcken på sommaren! Öser det ner i flera timmar får dom hellre stå inne och torka en stund!

Det finns ju faktiskt hästar som inte är gjorda för ett svenskt klimat och aldrig kommer att kunna utveckla ett eget skydd....

Svensk sommar klarar nog iaf de flesta, det enda jag menar är att totalvägra täcken och tro att alla hästar klarar sig utan och utvecklar sitt eget skydd inte är en 100% sanning...
Har alldrig sktivit att jag totalvägrar täcke!!!! Finns dem som fjollar för mkt me sina porslins djur att dom får hudproblem....det är 100% sanning!

Högaktuellt ämne.. Särskilt nu när det vräker ner.. jag är medryttare på en kallblodskille på tio bast. En ganska tålig herre alltså. Han har under vintern haft fodrat regntäcke eftersom ingen i hans dåvarande stall ides ta på något när han behövde. Nu går han på bete o jag går i köpa-ofodratregntäcke-tankar. (Begränsad budget.)

Ser att det är många här som skriver att de använder ofodrat regntäcke. Men när man går i butikerna o många jag har pratat med anser att då blir hästarna bara kalla o att de behöver exempelvis ett fleece under. Tankar om detta?

Jag är oxå av den åsikten att ju naknare häst desto gladare häst o min kille brukar inte skaka av köld. MEN både idag o jag minns även en gång ifjol då det regnat ihållande o jag tog in honom så började han skaka. Funderar om det kan vara kylskåpssyndromet. När han kommer in blir det kallare än vad det är ute. Önskar mig så ett ofodrat täcke för jag vill inte han ska börja svettas istället.

I regn o skurar får han va naken men det är när det blåser kallt som jag känner att jag vill ha ett täcke som skydd. Tips på bra täcken o internetbeställningar?

Då min har lite känslig rygg så åker täcket på när det blir mulet och ser som att det ska börja regna...Då jag är hemma hela dagarna kan jag lätt dra på och av täcket.

har täcke på min vid ihållande regn då han annars blir spänd o öm i ryggen, då ett ofodrat regntäcke så att han inte blir blöt, fryser gör han inte så länge han är torr:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 653
Senast: Emine
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: VLMF
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 378
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka