Täcke på eller inte?

M

Moja

Hejsan,
Har skaffat mig en ny ponny New forest c-ponny,15 år.
Han är klippt överallt utan på benen, också har han ett hjärta på rumpan.
Är lite osäker på vad jag ska ha för täcke och om jag ska ha något täcke?
Hur många grader ska det vara för att man inte ska behöva ha täcke?
/ Moa

Sv: Täcke på eller inte?

så länge det inte är många minusgrader o regn eller snö tycker jag inte du ska behöva ha täcke....

min frysgris till halvblod (dock ej klipp, men nästan all vinterpäls borta snart) har gått utan täcke snart en månad....

okej, jo för han han är ju inte nyklippt precis.

Dels är det don efter häst och don efter väder och hage.

Har hästarna vinskydd? har hästarna något skjul så att dom kan gå in om dom vill? Hur länge går dom ute? har dom tillgång till mat i hagen?

lite ihopkortat dom "regler" jag följde;
minus 15 eller mer termo täcke
0 - minus 15 vanligt vinter täcke
vid soligt väder ingen direkt blåst och plusgrader inget täcke
vid regn/blåst upp till 15 plus regn täcke ev fleece fodrat regn täcke lite beroende på hur det blåser/regnar/många grader.

då har jag bara haft vindskydd och fodringar i hagen.

under sommar månaderna har hästarna möjlighet att gå in eller varit i hagar som haft gott om skydd i form av träd/skog & då går dom nakna oavsett väder.

sen bör kanske tilläggas att det var en anglofjant som frös lätt.

min är klippt för 3 vecor sen och hon går med äcke...vid blåst och regn ett 300 grams täcke...

annars ett regntäcke med flecce foder...

Har även lndtäcke om det inte är super sol och varmt...

Tycker att om din häst inte precis direkt är nyklippt och vädret är ok så låt den gå utan-... Om du vill

Det är naturligt för hästen att gå ute oklippt och utan vindskydd . Är den klippt tycker jag att den behöver täcke när den är under 5+ . Ska tillägga att jag verkligen inte är som många andra småflickor , är så rädd att lilla söta hästen ska frysa m.m. Men har man klippt den så får man ta ngt annat än vinterpälsen . Ett fodrat regntäcke blir bra .

Plusgrader =Inget täcke
Minusgrader =Täcke på

/P Döben

Har hästen bra tillgång på grovfoder i hagen så håller den sig varm av tuggandet.

Min häst (halvblod) har på sig ofodrat regntäcke ute nu, med hals om det regnar annars utan hals. Om det är under 5 grader så får hon även ha sitt innetäcke under så det blir lite varmare.
Hon får ha täcke på sig tills det blir runt 10-15 plus och varmt.

Jag skulle definitivt ha täcke på min häst om den var klippt.
Iaf ett ofodrat regntäcke.

Min häst (halvblod) har på sig ofodrat regntäcke ute nu, med hals om det regnar annars utan hals. Om det är under 5 grader så får hon även ha sitt innetäcke under så det blir lite varmare.
Hon får ha täcke på sig tills det blir runt 10-15 plus och varmt.

Jag skulle definitivt ha täcke på min häst om den var klippt.
Iaf ett ofodrat regntäcke.

Håller med dig om att åtominstode ha ett ofodrat täcke på...

skrev inte så själv utan och fick välja själv... men om den inte var helt ny klipp så kunde de gå utan om hon ville...

Men jag låter min gå täckad nästan hela året om... så för mig skulle det vara sälvklart

Är det sol och runt 10+ får min gå utan. Annars åker ett ofodrat regntäcke på. Hon är helklippt och ganska frusen.

Ja han har bra tillgång på grovfoder.
Men hur gör jag om det är t.ex. -2 på morgonen och om några timmar kanske det blir + 15?

jag för min del lämnar då utan täcke... eftersom de står o äter sitt hö i morgonsolen vilket gör att de håller vämen... men det måste du själv känna efter hur du vill göra...

personligen tycker jag att om du har stor hage o ordentligt med foder så ska det inte vara några problem att lämna utan täcke...

jag för min del lämnar då utan täcke... eftersom de står o äter sitt hö i morgonsolen vilket gör att de håller vämen... men det måste du själv känna efter hur du vill göra...

personligen tycker jag att om du har stor hage o ordentligt med foder så ska det inte vara några problem att lämna utan täcke...

okej tack så mycket!
Ja vi har gjort så under dom första dagarna och han har ju päls dom är ju inte nakna precis hah.

okej tack så mycket!
Ja vi har gjort så under dom första dagarna och han har ju päls dom är ju inte nakna precis hah.

du ser ju också om hästen skulle frysa om han skakar o har rest pälsen, dock tror jag inte risken är så stor...

jag vet hur mycket min kille älskar att vara utan täcke o rulla sig i leran så jag vill inte ta ifrån honom det nöjet i onödan :crazy: :D

Blåst och regn = ett vanligt regntäcke
15-20 minus grader ett tunt vintertäcke

Annars täckar jag absolut inte, med tillgång till fritt hö och stor hage så dom kan röra på sig som dom vill så fryser dom inte.Dom har även vindskydd och skog att gå in i.

Mina är då ute från halv 6 på morgonen till 19-20 på kvällen under tidig vinter till början på maj sen är dom ute dugnet runt.
Täckat dom inte heller försäkerhets skull...tex det KANSKE blir regn i eftermiddag utan då fixar jag det då isåfall.:cool:

Ja han har bra tillgång på grovfoder.
Men hur gör jag om det är t.ex. -2 på morgonen och om några timmar kanske det blir + 15?

Jag lämnar min häst naken. Det är så liten stund som det är kallt på morgonen. Han är en fd korsförlamningshäst som är väldigt korthårig, utan käk i hagen, men han klarar sig. Dock har han täcke vid nederbörd.

Nu när temperaturen håller sig över fem plus har min helklippta d-valack ett fleecefodrat täcke vid regn, annars inget alls.
Vintertäcke åker på vid minusgrader.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka