Täcke inne i stallet vid 7-10 graders värme??

Sv: Täcke inne i stallet vid 7-10 graders värme??

Jag tycker du kan täcka den med ett bomullstäcke eller ett annat tunt täcke, ev ett tunt ull. Vid 10 grader ute på våren utan regn går mina helklippta nakna! Dock vid regn har de täcken.

En annan tanke! Hur många av er sätter bara på er en vindjacka när ni går ut i 18 graders kyla från att ha tjocktröja inne i 20 graders värme? Det är liksom 40 graders skillnad & från stallet blir det nästan 30 graders skillnad för hästen! Nä tunt täcke inne & ett rejält tjockt täcke ovanpå när den ska ut! (eller bara det tjocka ute om det är ett bra täcke & den får mycket skav.)

Jag försöker ge hästarna en så jämn temperatur som möjligt oavsett om de är inne eller ute. Nu är mina hästar ute hela dagarna så de står stilla en hel del & blir lätt kalla om de bara skulle få ett tunt regntäcke ovanpå. Sen skulle de svettas med termo inne om det var 10 grader.

Lättast som jag brukar göra är att stoppa in handen och känna. Det säger inte om hästen fryser, men är det varmt där under är den antagligen för varm.

Allt är individuellt oxå. Shettisen klipper jag bort mycket päls på (helklippt) så man får inte tro att bara för att det är en shettis fryser den inte. Tänk så mycket päls den skulle haft om jag inte klippt den! Däremot märks det att han vill ha det lite svalare/ljummet under sitt täcke, medan den känsliga halvklippta fullblodstypen fryser om det är lite "svalare" under täcket. Så du får helt enkelt prova dig fram!

Tyvärr så blir det så att jag ibland hellre sätter på ett täcke som sitter bra än ett som sitter dåligt, trots att det sämre täcket kan passa bättre "temperaturmässigt".

Lycka till!:bump:

Last med intresse detta med klippning..
Forst hasten har pals for en anledning, och "MASTE" man klippa dem for att de blir svettiga, varfor inte bara gora en sa kallad "traceclip". Det ar nar man klipper delar av hasten. Finns bilder i alla mojliga hastbocker om det.
Jag kopte en arab som hade haft tacke pa sig. Eller skall jag saga tacken. Han hade INGEN pals att prata om, och forsta vintern var han alltid frusen. Mitt stall ligger mellan 0 och +5 grader nar det ar kallt. Sa forsta varen jag hade honom borjade jag med att ta av all dessa tacken (han hade statt med fleececooler bomullstacke OCH 300gr vintertacke nar det var -10 eller sa ute INNE i stallet hos gamla agaren).
Nu har han har och aven om det inte ar mkt av det ar han varm. De dagar som det ar blasigt (som idag ) har han OCH fjordhasten (som ar en nallebjorn) ett vindtacke (ingen stoppning) for att halla vinden borta. Bara vid regn och vind far de tacken pa sig nar temp ar under 10 grader.

Manga ganger tror folk hastarna fryser.. De gor inte det, som manniskor gor. Men att klippa dem forstor man hasten egna formaga att halla sig varm. Visst jag kan se anledning till om de svettas nar man rider, men ett stall med 10 plusgrader och mat, och mest viktigast INGET DRAG, inte behover hasten tacke pa sig. Om du kanner du maste ha nagot pa den, kop en filt av sorts eller bara ha ett bomullstacke. Du ser snart om hasten/ponnyn i detta fallet, ar kall.

Och framfor allt, lyssna inte till alla "som vet allt om hastar", utan fraga din tranare/folk som har varit runt ett tag...

kat

Jag tycker du kan täcka den med ett bomullstäcke eller ett annat tunt täcke, ev ett tunt ull. Vid 10 grader ute på våren utan regn går mina helklippta nakna! Dock vid regn har de täcken.

En annan tanke! Hur många av er sätter bara på er en vindjacka när ni går ut i 18 graders kyla från att ha tjocktröja inne i 20 graders värme? Det är liksom 40 graders skillnad & från stallet blir det nästan 30 graders skillnad för hästen! Nä tunt täcke inne & ett rejält tjockt täcke ovanpå när den ska ut! (eller bara det tjocka ute om det är ett bra täcke & den får mycket skav.)

:bow::bow::bow:

Ja fast du kan inte jämföra en människa med hästen, våra kroppar fungera inte på samma vis. Hästar är långt mycket mer tålighet vid skillnader i temperaturer än människan, dessutom har de fått en rejäl värmekamin i sin mage. Tillsätter du mat kan en häst höja kroppstempraturen med upp till + 3 grader genom att äta oavsett hur kallt det är.

Det dom är känsliga för är väta i kombination med blåst, alternativt väta och sen frysgrader. Här kan jag tycka att även en oklippt häst kan behöva skydd över ryggen om inte annat.

Jo jag håller med dig att människor och hästar inte fungerar likadant, men det känns urdumt att låta hästen stå med tjockt täcke inne i 10 gradig värme & bara få ett tunt skal ute när det är 20 minus. Bättre att göra tvärt om! Sen får man anpassa utetäcket efter temperatur. Därför går mina helklippta nakna ute när det är över 10 grader och bra väder. (Samma sak inne såklart.) Det blir en så extrem temperaturväxling för hästen mellan inne & ute. Tror inte det finns en enda häst som inte sätter mer päls om temperaturen ändras med 30 grader. Har jag en lurvboll med massa päls skulle jag inte ens vilja ställa in den i ett så varmt stall! Ett kallstall vore bättre då.
Så om man har ett varmt stall är det en ypperlig möjlighet att låta hästen stå naken eller med tunnare täcken så huden kan andas ordentligt.

Ett bra exempel på det där med mat är vår lilla frusna fullblodsliknande ponny. Han står i princip jämt i höet & äter & det är skönt att se för då vet jag att både magen håller igång & att han inte fryser. Med mer täcken så står han där mindre. :)

Det dom är känsliga för är väta i kombination med blåst, alternativt väta och sen frysgrader. Här kan jag tycka att även en oklippt häst kan behöva skydd över ryggen om inte annat.

Precis! Ren torr kyla klarar de, går inte att jämföra de med oss människor.
Tror att man ofta gör de en björntjänst genom att lägga på täcke.

lancelot som har sina hästar otäckade på utedrift:laugh:

Självklart ska du ha täcke, även inne!!!!! Visst är det tråkigt med skav, men hellre det än en förkyld häst.

Täckar du upp hästen ordentligt så kanske du slipper klippa om den hela tiden! Köper du täcken med bra passform och nylon insida i bogen så brukar de inte skava.

Vart har du fått det ifrån?

Beror väl på om det är en promenadhäst eller en tävlingshäst som skall orka prestera?

Självklart täckar man alltid en klippt häst.
En tävlingshäst får ofta mer foder o håller därmed värmen bättre.
När jag hade klippta hästar o runt fem grader i stallet var det inte tal om att ha täcke inne.
PL

En klippt häst skall ha täcke på sig för att ersätta den värme isolerande pälsen som man har tagit bort via klippning, den fryser om den släpps ut "naken" i regn, blåst och minusgrader ner till-18 som Ts skrivit att dom har.
Naturligtvis täcker jag hästen när den går ut i hagen. Även när hanrids har ham ländtäcke på sig.

Jag har alltid ett somar back on track täcke på inne på vintern dock ej klippta hästar. Finntacks tunnare yle filtar med mycket bra passform har jag då jag inte har BoT täcket. Tycker nog inte du ska ha något på inne om det är 7-10 plus men varför i hela världen klipper du hästen om det är 18- minus ute på dagarna:confused:?
Han var inte klippt för en vecka sedan och det var då vi hade så kallt. Nu har vi +4 grader ute och han har fodrat täcke ute i hagen.

Först en fråga: tio plusgrader, är det innan hästarna har kommit in, eller när stallet har varit fullt ett tag? Hästar alstrar stora mängder värme, så det kan ju vara intressant att veta...

Hade jag haft så varmt i stallet skulle jag personligen aldrig drömma om att täcka min helklippta, icke-frusna häst. Var det -18 grader ute skulle han såklart få ha på sig ett tjockt täcke i hagen.

Det är så olika från häst till häst, min nuvarande fryser aldrig (vad jag har sett/märkt) oavsett väder och kläder. Däremot tål han inte värme bra alls, och enligt mig är det värre att täcka en häst så den svettas. Har du tio plusgrader i stallet, ska du ha en jäkligt känslig häst om den ska frysa.

En tävlingshäst får ofta mer foder o håller därmed värmen bättre.

Tyvärr så får dom ofta höga KRAFTfoder givor men mindre grovfodergivor i förhållande till vanliga hobbyhästar...

Klipper man helklippning så anser jag fortfarande att även om stallet håller 7+ så skall man täcka hästen. ( Men det är Min personliga åsikt, har båda högpresterande hopphästar och travhästar), Mina unghästar och avelsston är oklippta och INTE täckade, samt går på lösdrift fram till 2.5-års ålder, med FRI Tillgång på Grovfoder, dom fryser inte och dom svettas inte och arbetar inte.

Först en fråga: tio plusgrader, är det innan hästarna har kommit in, eller när stallet har varit fullt ett tag? Hästar alstrar stora mängder värme, så det kan ju vara intressant att veta...

Hade jag haft så varmt i stallet skulle jag personligen aldrig drömma om att täcka min helklippta, icke-frusna häst. Var det -18 grader ute skulle han såklart få ha på sig ett tjockt täcke i hagen.

Det är så olika från häst till häst, min nuvarande fryser aldrig (vad jag har sett/märkt) oavsett väder och kläder. Däremot tål han inte värme bra alls, och enligt mig är det värre att täcka en häst så den svettas. Har du tio plusgrader i stallet, ska du ha en jäkligt känslig häst om den ska frysa.
Igår var det 6,5 grad inne och då var hälften av hästarna inne (6 st). Vi har dessutom en värmefläkt i taket som sätts på automatiskt om det blir under +4 grader i stallet.

Personligen har jag valt att göra både och faktiskt.
Mina halvblod har för det mesta stått utan täcke om det inte blir en riktigt j-la köldknäpp som rubbar temperaturen inne i stallet.
Fullblodet däremot fixar inte att stå utan täcke på vintern, hon är en riktig frysmyra precis som matte!
:)

Mitt råd till TS, om det nu är kallare i det nya stallet så lägg på ett tunnare täcke nu när du har klippt honom (henne?).
Som du skrev så kommer han (hon? :)) pälsa på sig ganska snabbt igen.
Har haft både ponny och storhäst som måste klippas 3 ggr/vinter minst... Så jag förstår ditt problem.

Men, om du mest funderar på att täcka hästen för att de andra i stallet gör det, och inte för att du känner att hästen egentligen behöver det...
Då skulle jag självklart råda dig att avstå.

Fattas det en siffra framför 2.an? 2 centimeter är väl inte en långhårig häst? Mina har gott och väl en och en halv decimeter päls vissa ännu mer. När jag läste Hästkörkortet fanns det en tabell om hur hästen fryser vid olika temperaturer beroende på tillgång till mat och päls tjocklek. En helklippt häst som får fri tillgång klarar ner till - 10 grader utan problem, en häst med typ sommarpäls -20 och en häst med full vinterskrud -40. (nu talar vi ju inte regn och blåst men det förekommer knappast i hennes stall). Apropå temperaturskillnad; när man läser om arabhästarna i sina "ursprungsländer" så klarar de ju 50 graders temperaturskillnad under ett dygn (oklippta då förstås).
Jag tror att du ser om din ponny fryser. Jag skulle max lägga på ett fleecetäcke.

kl

+7-+10 borde en normal häst klar otäckad inne i stallet.

på sommaren går iaf mina hästar ute om natten och inne om dan.
då kan temp, bra sjunka ner till 10 grader.

ex 2, i arabländerna där hästarna har tunn päls, kan temp sjunka under nollstrecket under natten.
tror nog inte nån slänger täcke på dem där ..

men sen är det ju skillnad på hästar.

hade en angloarab med lite ond rygg ibland - frös konstant
har ett fullblod nu som jag aldrig märkt att skulle frysa nämnvärt oavsett väder.

man måste använda lite sunt förnuft, mera krävs inte.

har hästen stått ute i iskall blåst hela dagen kanske man kan slänga en filt över den.
har det varit en vacker vinterdag så behövs inget täcke då den kommer in.

har man ridit den svettig kan man ju slänga en tunn filt i naturmaterial på som andas.

Känn på hästen! Det är helt omöjligt att avgöra då det är inviduellt

Jag har ett 50 grams thermotäcke på min häst inne. Och han har lång päls. Detta är dock ett kallstall, och den exakta temperaturen vet jag inte riktigt..

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 802
Senast: super
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 060
Senast: aramis
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar