Täcke inne i stallet vid 7-10 graders värme??

Sv: Täcke inne i stallet vid 7-10 graders värme??

Tack för alla svar. Jag fick tisdags höra av en stallgranne att min ponny visst hade burrat upp sig igår i boxen....han frös nog lite....för visst är han nyklippt?
Har nu ett fleecefodrat bomullstäcke som han har när det är minus ute. Blir lite lugnare i stallet då. Menar inte hästarna utan hästägarna.

fick klippa förra fullblodet 3 gånger på en vintersäsong, pälsen växer som ogräs när dom mår bra :)

*Skakar på huvudet, inte år dig utan åt hästfolk...*
Det är ju förjäkligt att man inte ska kunna klä sin egen häst hur man vill utan att det ska smågnällas från annat hästfolk som inte har med saken att göra. Men det är ju så, alla hästmänniskor vet ju bättre än den till höger... :grin:

men eftersom hon frågar efter andras synpunkter på saken så är det väl inte underligt att folk skriver sin EGEN åsikt.

sen får man ju välja SJÄLV hur man gör :)

Nu tänkte jag mer på att hon har täcke på hästen för att hennes stallkamrater inte ska knorra. :) lite otydlig ser jag att jag har varit, men det är iaf så jag menar. :)

Första tiden efter klippning skulle jag helt klart ha täcke på en helklippt häst som står stilla hela natten. Fleecetäcke eller ulltäcke räcker nog bra vi några plusgrader, eller ett tunnare termotäcke. Efter några veckor när den inte längre är helt nyklippt kan den säkert gå utan inomhus. Men nu har den ju ingen som helst möjlighet att reglera sin temp då den är helt pälslös, så jag skulle täcka lite lätt. Ute brukar jag ha ca 300 gram vid mer än kanske 5-10 minus, eller om det är riktigt ruskväder, och sedan gå neråt i täckning till ofodrat eller väldigt tunnt vid ca 10 plus.

Brukar alltid täcka lite extra just när ajg klippt för att sedan gå ner en aning efter nån vecka.

*Skakar på huvudet, inte år dig utan åt hästfolk...*
Det är ju förjäkligt att man inte ska kunna klä sin egen häst hur man vill utan att det ska smågnällas från annat hästfolk som inte har med saken att göra. Men det är ju så, alla hästmänniskor vet ju bättre än den till höger... :grin:

Jaa ofta är det helt oväsentliga saker som gnälls om. Mén jag kan tycka att det är bra att stallkamraterna säger till när de tycker att hästen inte mår bra. Sen får man ju göra som man vill med den infon, men jag vill gärna höra från dem som tex hade inslappet om min häst stått och skakat och sett stel ut eller om den varit för varm under täcket. Tycker jag är omtänksamt. :)Sedan finns det ju gränser. Men jag berättar för mina stallkompisar om jag tycker deras häst har tappat för mkt hull eller är blöta och fryser när jag tar in dem eller är för varm och nästan svettig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 802
Senast: super
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 060
Senast: aramis
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3