Täcke inne i stallet vid 7-10 graders värme??

A

afsana

Har idag helklippt vår mycket långhåriga (säkert 2 cm päls) ponny idag. Han flyttade igår till ett stall där natttemp just nu ligger runt +7-+10 grader.
En fråga. Tycker ni han bör ha innetäcke?
I tidigare stall vid ca 3-5 minusgrader inne på natten hade han ett stalltäcke på sig (innan klippning)
Vad tycker ni? Han är inte speciellt frusen av sig och han får lätt skav av täcken.
Snälla hjälp mig!:confused:
Är lite nybörjare på det här med häst.

Sv: Täcke inne i stallet vid 7-10 graders värme??

varför klippte ni hästen? Inte för att det har med tråden att göra, men jag tycker inte man klipper en häst mitt i vintern om den har haft 2cm päls innan....

hur mycket fodrade är täckerna osv.?

Nej, är stallet dragfritt så ska täcke inte vara nödvändigt. Och du hade inte behövt ha täcke på nattetid i det gamla stallet trots minusgrader, hästen hade ju både mat och päls.

varför klippte ni hästen? Inte för att det har med tråden att göra, men jag tycker inte man klipper en häst mitt i vintern om den har haft 2cm päls innan....

hur mycket fodrade är täckerna osv.?
Vi klippte honom i oktober och pälsen växer med expressfart. Han blir så svettig vid ridning därför klippte vi honom.

Nej, är stallet dragfritt så ska täcke inte vara nödvändigt. Och du hade inte behövt ha täcke på nattetid i det gamla stallet trots minusgrader, hästen hade ju både mat och päls.
Är så himla svårt när man delar stall med 11 andra och alla har innetäcken på sina hästar trots denna stallvärme. Alla kommer med förslag och en del kommer med kommentarer.
Han har täcke (160 gr) ute så därför fick han ha täcke även inne när det var så kallt. (-18 utetemp).

Man ska undvika täcken så mycket det går. Ju mer täcke man använder på hästen desto lättare börjar den frysa när den inte har täcke. Hästar är ju trots allt djur som ska gå ute i både snöstorm och isande kyla.
Om hästen ej fryser ska den inte ha täcke. Om den fryser kan du ha en filt på den i stallet. Men temperaturen istallet avgör ej om den ska ha täcke eller ej, det är olika från häst till häst.

Det är klart att du måste täcka din häst även inne nu. Har du klippt bort hästens isolerande värme skydd så måste det ersättas med täcke.

Thermotäcke inne, samt ev ett ute el/regntäcke ovanpå inne täcket när den är ute i hagen.

Självklart klipper man hästar som svettas mkt av flera anledningar, de blir piggare att rida, de torkar snabbare, stallmiljön förbättras eftersom fukten i stallet minskar när det inte står en blöt och långhårig häst och "ångar" av efter ridning, hästarna kan gå ut i hage igen efter ridning då de torkar snabbare etc etc

Man ska undvika täcken så mycket det går. Ju mer täcke man använder på hästen desto lättare börjar den frysa när den inte har täcke. Hästar är ju trots allt djur som ska gå ute i både snöstorm och isande kyla.

Vart har du fått det ifrån?

Beror väl på om det är en promenadhäst eller en tävlingshäst som skall orka prestera?

Självklart täckar man alltid en klippt häst.

varför lägga täcke på en häst som ej fryser?? Förklara det..

varför lägga täcke på en häst som ej fryser?? Förklara det..

En klippt häst skall ha täcke på sig för att ersätta den värme isolerande pälsen som man har tagit bort via klippning, den fryser om den släpps ut "naken" i regn, blåst och minusgrader ner till-18 som Ts skrivit att dom har.

JAA men då fryser ju hästen, klart man ska ha täcke då! Vad tjaffsar du om ;S ?

Läs inlägg nr 1!!! Jag tjaffsar inte, men du verkar inte vilja förstå...:confused:

Det enda jag har sagt äär ATT MAN BÖR UNDVIKA TÄCKE PÅ HÄSTEN OM DEN EJ FRYSER.
Men om den fryser, ja självklart så ska den ha täcke.

Men man strävar väl ändå att hålla hästen torr och lagom varm?

Står hästen och skakar för att hålla värmen har det gått för långt.

Håller helt klart med SeagirlM

Har idag helklippt vår mycket långhåriga (säkert 2 cm päls) ponny idag. Han flyttade igår till ett stall där natttemp just nu ligger runt +7-+10 grader.
En fråga. Tycker ni han bör ha innetäcke?
I tidigare stall vid ca 3-5 minusgrader inne på natten hade han ett stalltäcke på sig (innan klippning)
Vad tycker ni? Han är inte speciellt frusen av sig och han får lätt skav av täcken.
Snälla hjälp mig!:confused:
Är lite nybörjare på det här med häst.

Jag har alltid ett somar back on track täcke på inne på vintern dock ej klippta hästar. Finntacks tunnare yle filtar med mycket bra passform har jag då jag inte har BoT täcket. Tycker nog inte du ska ha något på inne om det är 7-10 plus men varför i hela världen klipper du hästen om det är 18- minus ute på dagarna:confused:?

En ponny som står i ett stall med uppåt + 10 grader, har mat att tugga på och inte skakar för att hålla värmen skulle jag inte täcka.
Fryser den är det klart den ska ha täcke, men jag tycker inte man ska skrika "täcke på" på en gång, håll koll och använd sunt förnuft.

En ponny som står i ett stall med uppåt + 10 grader, har mat att tugga på och inte skakar för att hålla värmen skulle jag inte täcka.
Fryser den är det klart den ska ha täcke, men jag tycker inte man ska skrika "täcke på" på en gång, håll koll och använd sunt förnuft.

Precis men jag har travare och inte ponnyer ;)

Precis men jag har travare och inte ponnyer ;)

Men nu tror jag vi pratar om TS häst och fråga, även om hästen är klippt och med en stall temp över det normala och dessutom med mat så ska det mycket till innan hästen börjar frysa.

Det sista är inte riktat till dig, utan till diskussionen i allmänhet. Hur gör man under vår och sommar ute vid dessa grader? Täckar man då med?

Du ska absolut ha täcke på hästen om du helklippt den!!! Just i början har den ingen möjligt att behålla värmen. Det är skillnad sen när pälsen börjar växa ut igen.

För övrigt så ska man försöka att undvika att helklippa en häst så mitt i vintern. Det finns många bra klippningar där man sparar pälsen på ryggen och rumpan på hästen.

Jag har inga helklippta hästar, men om så vore skulle de inte täckas vid grader runt +7 och varmare i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 802
Senast: super
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 060
Senast: aramis
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar