Täcke för spjälsäng för bebis under 12 mån?

Jag läste en artikel som baserades på den här studien för några år sedan, runt 2011 när min första son var liten. I korthet går det ut på att relativt många psd-offer hittas med täcke/kudde över huvudet, ffa de lite äldre bebisarna.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18519451

Varje förälder måste självklart själv avgöra vilka risker man är beredd att ta och vad som känns hysteriskt. För mig känns sovsäck ungefär lika komplicerat och överdrivet som säkerhetsbälte i bilen.

Jag läste en artikel som baserades på den här studien för några år sedan, runt 2011 när min första son var liten. I korthet går det ut på att relativt många psd-offer hittas med täcke/kudde över huvudet, ffa de lite äldre bebisarna.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18519451

Varje förälder måste självklart själv avgöra vilka risker man är beredd att ta och vad som känns hysteriskt. För mig känns sovsäck ungefär lika komplicerat och överdrivet som säkerhetsbälte i bilen.

Hur länge har era barn sovit i sovpåse/säck?

Måste bara skriva att när jag va på bb med min dotter så visade dom hur man kunde lägga täcker för att minska risken att det hamnade över ansiktet..
Om man håller i kanterna på täcker och vrider det typ ett kvartsvarv lägger det i sängen med bebis på så kan man "slå in" bebisen i det. då ligger alltså en av kanterna bakom bebis huvud och dom andra två runt kroppen=blir väldigt svårt för dom att få det över ansiktet :)
Är verkligen usel på att förklara.. hoppas ni fattar!

Vill minnas att jag för inte så länge sen läste en artikel om någon bebis som fått en tråd från ett Ikea täcke, rekommenderat från 12 månader, runt halsen. Ikeas svar var då att täcket var just för 12 månader och uppåt och inte mindre bebisar.

Jag och min bebis delar täcke. Vi har två filtar.ligger hon en timme i sin säng har hon en sån där teddyfilt från rusta. Ibland drar hon upp den ovanför huvudet. Har inte tänkt på det som ett problem. Hon är snart fyra månader. Ligger hon jämte och blir varm brukar hon vifta till jag fixar täcket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka