Täcke eller inte - nr 2

morris

Trådstartare
Om straussers teori:
Om hästen är svettig (=blöot eller väldigt varm) och det är vinter (kallt, ruggigt, snö o.s.v. bör man då ställa ut den i hagen?
Har skrivit en liknande tråd, men nu är det mer personligt. :eek:
Vet nämligen en person som tror att det är just det som tidningsartikeln i hästfynd syftade på (att hästar ALDRIG ska behöva ha täcken eller stå inne torka).
Tycker själv det verkar mycket riskfyllt och behöver råd att grunda lite kommentarer på :crazy:
Så snälla!

Fattade inte riktigt.. Men det är iaf så här (generellt):

Har hästen lä och regnskydd och får stråfoder att tugga på klarar den nästan vad som helst förutsatt att: Den har underhudsfett (inte tävlingskondis), fått behålla pälsens "fett" (alltså, sparsamt borstad), inte är full av introkad lera som förstör pälsens funktion, inte är blöt, inte är svettig, inte är arbetad för muskler som arbetats varma ska kylas lååångsamt, inte är klippt eller före detta täckad så den inte fått vinterpäls.

Vad detta typ vad du ville veta?

Glöm inte att det är STOR skillnad på att släppa ut i en hage utan att det finns stråfoder och att släppa ut i en hage där det finns tillgång till stråfoder.

I detta fall så tror jag att var och en blir salig på sin tro. Vad jag vet finns ingen forskning - utan mest en massa tyckande.

Och vad jag tycker och hur jag gör har jag redan svarat på i andra tråden. Blöt, men inte varm är fullt okay att släppa ut i hage med fri tillgång till hösilage. Men INTE varm/blöt på korset.

Om det är en person som tror på ALLT som står så ge personen nya nr av hästfynd istället. Där har Kristina Drangel skrivit om lösdrift och att ha hästarna utan täcke. Men att om dom är svettiga eller att det regnar mycket så lägger hon på ett andas täcke ute i alla fall.

Detta tycker jag att din polare borde ta till sig.

För övrigt så är jag trött på folk som inte har någon egen uppfattning. Dom läser en sak och lever efter det. Sen läser dom en annan sak och tror att det är det enda riktiga. :crazy: :crazy:

Jag har inget täcke till min häst som går ute dygnet runt på lösdrift, MEN jag måste skaffa mig ett regntäcke till henne för varje gång det regnar ute så blir hon kall om ryggen och får ont... :crazy: Jag tror inte hästar mår dåligt av att ha täcken på sig men man behöver ju inte täcka sin häst jämt och ständigt, ute som inne. Tror att de behöver lufta pälsen ibland. :)

Säg till din kompis att ge sig ut och springa så h*n blir svettig och trött.
Se till så att det är riktigt ruggit väder ute.
Och låt bara h*n ha en tröja på sig (ingen jacka).
SLäng sedan ut kompisen i hagen (med de kläder h*n hade på sig när h*n sprang).

Låt din kompis själv anelysera hur h*n känner sig efter ett tag.
Förklara att det är ungäfer så en häst med reagerar!

Inte för att jag tycker man ska släppa ut blöta hästar i hagen vid dåligt väder, men kan man verkligen dra sådana paralleller med en människa??

Det skulle isåfall innebära att 'alla' hästar skulle behöva ett jättetjockt vintertäcke vid minusgrader?
De flesta människor behöver ju iaf tjockare jackor då .. :angel:

Man kan ju inte dra likheter rakt av!
Det är därför personen fick behålla tröjan på :devil:

Nä, allvar!
Det finns vissa likheter. Chansen är stor att hästen blir sjuk precis som människan kan bli.

Dock så tåler ju hästar mer kyla än vad vi människor gör, men man ska inte överdriva (åt något håll).

Men det är väl självklart??

Har man tränat/ridit o hästen blivit svettig ska den ha ett andastäcke eller fleecetäcke på sej så den torkar. Sen kan den gå ut igen.

Har man hästen på lösdrift med foder o skydd, tränas/rids inte, då är pälsen "orörd" under o då klarra den sej bra utan täcke oavsett väder.

Lena

Hästar har ju vinterpäls om de inte klipps/täckas. Det är lika med ett tjockt täcke eller jacka.... :smirk:

Ja, de va typ de ja ville veta!
(Hästen som det gäller uppfyller alla kraven förutom att den ÄR blöt och svettig efter ett ridpass - går på "lösdrift").

Och till er andra:
Tack! Jag tycker det är helt tokigt att bara läsa en artikel och sedan stenhårt bita fast i den, men denna person gör det... Och jag är orolig för hästen (kan inte vara bra att släppa ut en arbetad häst vind för våg, om än med mat, efter ett ridpass?!).
:crazy:
Ska genast påpeka att det står nåt annat i en senare!

Visste ni att...blöta hästar gärna går ställer sig där det är blåsigt och dragit. Då torkar pälsen upp fortare än om de går och ställer sig i lä.

Hästarna har sina egna metoder till saker och ting. De är inga porslinshästar.

Man måstre nog skilja på "blöt av svett efter arbete" eller "blöt efter regnskur"...

En häst som är blöt av svett är blöt ända in på skinnet och DEN bör nog hållas inne tills den torkat åtminstone någorlunda innan den släpps ut, alternativt kläs på ett täcke som ANDAS...

En häst som är blöt på ryggen efter regnskur kan mycket väl vara torr in till huden och DÅ kan den gå ut igen.
(skulle man alltid hålla dem inne tills de torkat efter regn så skulle mina stackars shettisar inte få gå ut på flera dagar efter varje regnskur, då deras pälsar isolerar så bra att de inte torkar särskilt snabbt...)

Man kan vända på steken också:

Hästens päls torkar inifrån och ut. Alltså torkar det som är närmast huden först. Ofta kan en häst se väldigt svettig ut, men vid närmare undersökning är den torr vid huden.

Jämförelsen med människa är väl OK, men för att det skall gå att jämföra riktigt ska människan också ha päls. Jag tvivlar på att en bomullströja torkar lika fort som päls.
På senare tid har ju kommit nya material att ha närmast kroppen när man svettas. Man kan vara väldigt svettig, men torkar ändå helt på 10 minuter...
Kanske är det likadant för hästen...

:bow: Jag har aldrig hittat min isis blöt inpå bara kroppen, varken efter regn eller en hård ridtur. Han har hunnit torka bra mycket i skritten på slutet. Nu står han för det mesta inne ändå efteråt för att det är insläpp. Men jag har släppt ut honom utan täcke när det är kring noll.När det är 15 minus får han ha vintersvett-täcket och sen är han torr på en halvtimme.

:bow: Det är skönt med någon som kan klargöra saker och ting ordentligt!

Mvh

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 458
Senast: Spirit
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 222
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben