Täckas av barnbidrag

Sv: Täckas av barnbidrag

De flesta skolor bekostar busskort om man är boende inom kommunen inte om man flyttar utanför.

Vilket gör att busskortskostnaden (med denna lilla information) faller på den förälder som valt att flytta anser jag.

kn: Varför köper inte föräldrarna ett busskort var? De köper det för deras ort, det är väl naturligt.

Eller är det så att en förälder vill att den andra ska betala halva den förälderns busskort också?

Om det är rättvisepanik så får väl föräldrarna se till att barnbidraget delas och går hälften till varje förälder, så kan var och en välja att betala busskortet med barnbidraget eller ge det till barnet.

Jag tycker snarare att det låter som en bra deal för föräldrarna om de åker buss så att man inte behöver köra dem eller ordna en moppe eller vad som nu kan vara aktuellt. Betydligt mer miljövänligt också med kollektivtrafik.
Men som sagt, har man inte råd så har man inte och då är det ju en ickefråga.

Senast ändrad:

Det beror ju på hur gammalt barnet är och till vad busskortet är. Är det för nöjen så tycker jag att det är okej att det betalas av barnbidraget men är det till skolan så får föräldrarna betala hälften var. Nu tänker jag att barnet är såpass gammalt att de får barnbidraget själv. Mina barn har fått det sedan de var tretton.
Om det är en förälder som har flyttat iväg så betalar självklart den föräldern för de extra kostnader som uppkommer i och med det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 114
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka