Täckas av barnbidrag

P

prallan

Anser ni att busskort till barnet ska betalas av barnets barnbidrag?

Om inte, utveckla gärna :)

Sv: Täckas av barnbidrag

Det beror ju lite på. Hur ser situationen ut? Att barnet får bidraget i handen och får göra vad hen vill? Vad ska täckas i övrigt? Kläder, hygien, nöjen..?

Det går inte att svara på generellt. Det beror ju på hur gammalt barnet är, hur övriga ekonomin er ut etc.

Beror på vad busskortet ska användas till. Ska det användas till och från nöjen betalas det själv, medan till skola/praktik etc. så bör barnet få hjälp med det (i den mån familjen har ekonomi till det).

Det gäller fler barn i samma familj.

Efter separation har den ena föräldern alla bidrag men vill att den andra föräldern ska vara med och betala busskort.

Det kanske är svårt att säga generellt, de har delad vårdnad, de delar på barnens telefonräkningar och bägge köper kläder.
Den som får bidragen tyckte att barnen kunde få bidragen men har då inte råd att köpa busskort. Den andra tycker att barnen inte ska ha hela bidraget utan ska bekosta tex. busskort.

kom igen, någon tanke väcker det väl? :laugh:

Vilka busskort till vad?
Mina barn har bara haft busskort som skolan har betalat.
Så jag förstår inte frågan.
Vart behöver barnen åka annat än till skolan?

Föräldrarna bor i olika län, därav kan inte skolan lösa bägge läns kort.
Föräldrarna har försökt.

Då så tycker jag att det beror på vilka orsaker föräldrarna har till att bo i respektive län samt orsaken till val av skolort.

jo, visst blir svaret bättre med fler parametrar ;) men utifrån dessa fakta, vad tycker du/ni då?

Ingen av föräldrarna har bättre ekonomi än den andra.

Jag kan inte tycka utan att veta mera.
Det går inte.
Kanske kan jag tycka att föräldrarna borde flytta till samma län så att de slipper kostnaden.

Jag har ingen aning om vad som är brukligt.

Men spontant kan jag tycka att den som har flyttat iväg och orsakat behovet av busskort också får bekosta dem.

Det finns väl inget rätt eller fel i frågan? Har man råd så får barnet barnbidraget och så delar man på övriga kostnader? Har föräldrarna inte råd med busskortet så får man ta av barnbidraget.
Själv skulle jag dock aldrig låta barnet betala för busskortet med sina pengar, jag tycker att egna pengar ska barnet få ha till roligare saker, men jag har ju å andra sidan råd att ha den åsikten.

Jag anser inte att barnbidraget är något som barnen får till sina rena nöjen.
Min son som är 17 betalar sin mobilräkning och om han vill ha utökat busskort (kvällar/helger) med sitt studiebidrag

kl

Här är en till som tycker det är svårt att svara rent generellt så där bara.

Gäller det busskort för att barnet ska ta sig till och från skolan så ska ju skolan bekosta det. Det låter väldigt underligt att föräldrarna ska stå för det?

Med tanke på att föräldrarna bor i olika län, hur långt är det mellan respektive förälder och skolan? Bor barnet hos båda förldrarna regelbundet och åker från båda bostäderna till skolan? Om inte, så förstår jag att skolan inte betalar.

Sen beror det ju på vad busskortet kostar också. Räcker barnbidraget till det? Blir det något över som räcker till vad barnet behöver?
Barnbidraget är ju inte stort och ska väl ändå gå till "barnets underhåll" (kläder, skor, blöjor, skolväskor, mat och liknande...?) Jag har mycket svårt att se barnbidraget som "barnets egna pengar" däremot.

Föräldrarna bor i olika län, därav kan inte skolan lösa bägge läns kort.
Föräldrarna har försökt.

Då skulle jag spontant föreslå att de förälder som har flyttat "utomläns" får ta den kostnaden. Har både flyttat "utomläns" får de dela på kostnaden.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 114
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka