Det är bra att diskutera, det tycker jag med. Samtidigt är jag så inne på
@Lovisaleonora att man alltid gör fel, vad man än gör.
Men, för mig ligger det närmare tillhands att ha en preventiv inställning till sådant. Där har man en uppgift som förälder att inte hamna i en situation du inte vill ha. Inte predika utan göra.
Sedan är det väl alltid så att du får ta konsekvenserna av vad du valt. Det jag kan tycka är att andra har åsikter om vad du borde känna, vad du borde ha gjort eller att den som valt inte själv tar ansvar för sina val. Det tror jag du menar i din text också?
Det som däremot är viktigast av allt är att ingen annan ska få dig att ha dåligt samvete för hur du valt, vilket verkar vara något många gör. Det tydligaste är väl hon bloggaren som valde att leva en 40-50-talsrelation med sin man och de trivdes mycket bra med det men fick både hat- och hotmail om att hon gick bakåt i tiden, inte borde göra det och framförallt inte borde visa det för andra kvinnor för det skulle antingen få eras män att lämna dem eller få stereotypen att få fäste igen.
Lev inte lycklig för dig själv utan lev för att andra ska bli lyckliga? Nä, inte riktigt min stil.