Tack vare Lisen?

Jag tycker det känns lite som mammor gör fel hur de än gör. Fortsätter hon att jobba mkt, ha mkt intressen etc tycker folk hon är en dålig mamma och undrar varför hon skaffade barn.
Jobbar man mindre, drar ner på intressen etc så tycker vissa att det också är fel.

Slutsats- någon tycker alltid att man gör fel.

En stilla undran: Hade det känts lika negativt om Peder slutat tävla och stöttat Lisen?

Fast jag kan ändå förstå reaktionen, även om jag i just detta fall inte heller uppfattar det som om Lisen direkt har klivit tillbaka karriärmässigt, utan snarare bytt bana.

Men att många kvinnor, inte minst när barn och familjeliv är inblandat, tar ett steg tillbaka för att mannen ska kunna satsa fullt ut på karriären är ju tyvärr inte ovanligt. Så i de fall mannen i en familj tar ett kliv tillbaka är det snarare något normbrytande och det kan ju anses som något positivt, på ett samhälleligt plan. (Sen att jag har svårt för när pappor får hinkvis med beröm för att de t.ex. tar fullt ansvar för sina egna barn, något som anses helt självklart för en kvinna, är en annan femma.)

Just när det gäller Lisen har det väl också varit så att hon (och Peder) har varit beroende av att hon sålt sina bästa hästar för att bekosta verksamheten medan Peder har sina sponsorer, Astrid Ohlin och Charlotte Söderström bl.a så han har kunnat behålla sina topphästar och satsa mer långsiktigt. Det har väl därför varit mycket svårare för Lisen att kunna göra en elitsatsning.

Men som sagt hon verkar ju ha funnit sin niche i livet som hon uppenbarligen älskar. Jag blir matt och beundrande bara av att läsa om allt hon gör. Läste förresten någonting rart att Peders föräldrar hjälper till i stallet och med hästarna. Måste vara guld värt för barnbarnen att umgås så mycket och även för Lisen och Peder att ha så kunniga människor att kunna stötta sig mot. Praktiskt med egen veterinär! :up: Och inte precis vem som helst.

Och för att förtydliga mitt inlägg lite så menar jag alltså reaktionen över normen och när en tidning skriver en artikel som, uppenbarligen, kan tolkas som kvinnan som tagit ett kliv tillbaka för mannen. Jag är helt enig med att det är trist när den enskilda kvinnan får skit bara för att hon följer normen. Eller inte gör det, för den delen. Medan männen å sin sida ofta flyger under radarn hur de än gör (utom i de fall de väljer t.ex. barnansvaret och får tokigt med beröm för det av folk sin omgivning).

Jag tycker det känns lite som mammor gör fel hur de än gör. Fortsätter hon att jobba mkt, ha mkt intressen etc tycker folk hon är en dålig mamma och undrar varför hon skaffade barn.
Jobbar man mindre, drar ner på intressen etc så tycker vissa att det också är fel.

Slutsats- någon tycker alltid att man gör fel.

Japp.

Så man kan verkligen skita i vad alla andra tycker och göra som man vill :)

Fast jag kan ändå förstå reaktionen, även om jag i just detta fall inte heller uppfattar det som om Lisen direkt har klivit tillbaka karriärmässigt, utan snarare bytt bana.

Men att många kvinnor, inte minst när barn och familjeliv är inblandat, tar ett steg tillbaka för att mannen ska kunna satsa fullt ut på karriären är ju tyvärr inte ovanligt. Så i de fall mannen i en familj tar ett kliv tillbaka är det snarare något normbrytande och det kan ju anses som något positivt, på ett samhälleligt plan. (Sen att jag har svårt för när pappor får hinkvis med beröm för att de t.ex. tar fullt ansvar för sina egna barn, något som anses helt självklart för en kvinna, är en annan femma.)

Fast nu var det ju den här artikeln som diskuterades.

Jag tycker det är skit oavsett vilket kön man tillhör om man känner sig pressad att göra val man egentligen inte vill göra. VILL man ta ett kliv tillbaka för att hjälpa sin partner med en elitsatsning är det helt ok. Huvudsaken är att man har gjort det valet fritt.

För att återgå till just artikeln har jag svårt att säga att hon tagit ett steg tillbaka. Hon är enormt framgångsrik på det hon gör och nog lär det hon gör ta en massa tid men inte på samma sätt som en elitidrottssatsning. Jag tvivlar också på att Peder hade varit lika framgångsrik om han försökt sig på att göra samma sak.

Fast i trådstarten skriver du inte om en snedvriden rubrik, utan att Lisen, som varande kvinna, ger upp sin karriär för mannen. Det är ju inte sant, och det du gör genom att dra den parallellen är att rista just den tolkningen i sten.
För mig var det tydligt att trådstarten handlade om artikeln/ rubriken snarare än Lisen själv. När jag såg att ingen verkade fatta det, orkade jag inte ta del av diskussionen.

Jag tänkte för övrigt samma sak över DN på morgonen.

Fast nu var det ju den här artikeln som diskuterades.

Jag tycker det är skit oavsett vilket kön man tillhör om man känner sig pressad att göra val man egentligen inte vill göra. VILL man ta ett kliv tillbaka för att hjälpa sin partner med en elitsatsning är det helt ok. Huvudsaken är att man har gjort det valet fritt.

För att återgå till just artikeln har jag svårt att säga att hon tagit ett steg tillbaka. Hon är enormt framgångsrik på det hon gör och nog lär det hon gör ta en massa tid men inte på samma sätt som en elitidrottssatsning. Jag tvivlar också på att Peder hade varit lika framgångsrik om han försökt sig på att göra samma sak.

Ja och jag är enig utifrån hur jag har uppfattat just de här hoppryttarnas situation, men som jag skrev i mitt förtydligande inlägg så kan jag ändå förstå reaktionen/trådstarten, om man tolkar artikeln utifrån de normer som finns.

I den bästa av världar har alla möjlighet att göra fria val efter egen vilja,
men frågan är ju om det verkligen är så med tanke på den stora snedfördelning som finns. Vi vet ju att samhället ser ut så att det oftast är kvinnan som tar ett kliv tillbaka för t.ex. familjelivet, medan männen drar fördelar både karriärmässigt och (därmed) ekonomiskt. Och det kan man väl se som ett problem värt att diskutera.

Det fria valet ska aldrig ifrågasättas oavsett vad valet består i.

Jag valde, helt frivilligt att vara hemma med barnen, vara hemmafru ganska länge och sedan jobba halvtid för att ta hand om barnen så mannen kunde ta hand om sitt nystartade företag. Vi är ett team, en familj och valet vi har gjort, så länge det var i samråd med varandra, ska inte någon i hela världen bry sig om. Han gör det han är duktig på med stöd och struktur från mig medan han ger mig fart och hjälper mig med saker jag är dålig på.

Gissa rubriken som blivit; "Kvinna valde stanna hemma med barnen medan mannen gör karriär". Det låter ju fel för dem som vill läsa fel även om det är kvinnan som valt (står i rubriken) och i samråd med mannen. Tolkningen av rubriken blir ju fel då.

Hur kan någon kvinna säga att någon annan kvinna inte får välja just detta för att det gör att de själva hamnar i dålig dager eller inte vågar stå upp för sig själva?
Vi ska förmedla styrka att själva bestämma, vi borde förmedla det egna valet (oavsett val), inte klanka ner på dem som väljer "fel" eller borde välja "rätt" så andra kan våga välja rätt.

http://www.dn.se/sport/lisen-fredricsons-beslut-att-sluta-tavla-gav-os-silver-och-jerringpris/

Men ... känns inte detta lite tråkigt...? Må så vara att Lisen kanske var urled på tävlandet (?) men är det inte så typiskt, fortfarande: Kvinnan ger upp sin karriär för mannen. Sedan prisas hon för sin uppoffring. Jag blir bara så ... matt ...

Nej, jag tycker inte att det är lite tråkigt.
Jag utgår från att Lisen och Peder kom överens om hur de skulle göra i sina liv.
Och det är ju bra att Lisens bidrag till Peders framgångar får synas.

Jag valde, helt frivilligt att vara hemma med barnen, vara hemmafru ganska länge och sedan jobba halvtid för att ta hand om barnen så mannen kunde ta hand om sitt nystartade företag. Vi är ett team, en familj och valet vi har gjort, så länge det var i samråd med varandra, ska inte någon i hela världen bry sig om. Han gör det han är duktig på med stöd och struktur från mig medan han ger mig fart och hjälper mig med saker jag är dålig på.

Gissa rubriken som blivit; "Kvinna valde stanna hemma med barnen medan mannen gör karriär". Det låter ju fel för dem som vill läsa fel även om det är kvinnan som valt (står i rubriken) och i samråd med mannen. Tolkningen av rubriken blir ju fel då.

Hur kan någon kvinna säga att någon annan kvinna inte får välja just detta för att det gör att de själva hamnar i dålig dager eller inte vågar stå upp för sig själva?
Vi ska förmedla styrka att själva bestämma, vi borde förmedla det egna valet (oavsett val), inte klanka ner på dem som väljer "fel" eller borde välja "rätt" så andra kan våga välja rätt.
Jag är helt enig med dig att folk ska få välja sina liv själva och leva som de vill. Jag vill inte fördöma någon.
Det jag dock tycker är bra är att diskutera vad ens olika val får för konsekvenser. Jag har sett tex på mina föräldrars generation (40-talister) vad konsekvenser kan bli för kvinnor av att ha låg inkomst under hela sitt liv. Genom att ta upp detta kan folk göra val så de kan vara hemma med barn men samtidigt gardera sig så att om det blir en skilsmässa, mannen blir sjuk etc så finns det en plan.
Så välj att leva ditt liv som du önskar men våga samtidigt tänka på konsekvenser av sina val.

Tack för din historia! :)

Så välj att leva ditt liv som du önskar men våga samtidigt tänka på konsekvenser av sina val.

Men då är det väl DET som ska diskuteras, inte valet i sig?

Vilka alternativ det finns, hur andra lagt upp det etc. Men som vanligt - tyvärr - när det handlar om kvinnor som pratar om kvinnor så gör alla andra kvinnor fel.

You're damned if you do, you're damned if you dont't.

Men då är det väl DET som ska diskuteras, inte valet i sig?

Vilka alternativ det finns, hur andra lagt upp det etc. Men som vanligt - tyvärr - när det handlar om kvinnor som pratar om kvinnor så gör alla andra kvinnor fel.

You're damned if you do, you're damned if you dont't.
Ja det är det jag tycker ska diskuteras. Jag tycker inte det är fel att någon väljer att vara hemma med sina barn. Men gardera dig så du inte hamnar i ett trist läge utan ekonomiska tillgångar.

Problemet är väl att man ibland "tror" att det är ett eget val. Det är ju inte alltid så. Utan bäring på Lisen och Peder (där jag personligen uppfattar att hon lever sin dröm och är tillfredsställd så sett) så finns det många exempel på det, jag är själv ett. Jag valde bort massor av saker under en period i mitt liv - som t ex vilken utbildning jag skulle gå, att jag slutade rida, att bara jag var hemma med barnen osv. Det kändes rätt då, men med facit i hand, många år senare - förvisso - så inser jag att det inte alls var mitt eget beslut.

@athena
ja det blir ju också en aspekt på samhällsnivå även om personen tycker att den gör ett fritt val på individnivå.
På arbetsmarknaden ses kvinnor i barnafödande ålder som en fara att anställa då det är mer ekonomiskt lönsamt att anställa en man i samma ålder.
Samt som du nämner vilka normer som skapas och vilken bild man ger till barnen.

Så jag tycker det är dubbelt. Jag tycker individen ska få göra ett eget val. Samtidigt ser jag att det blir konsekvenser av det även på samhällsnivå.

Problemet är väl att man ibland "tror" att det är ett eget val. Det är ju inte alltid så. Utan bäring på Lisen och Peder (där jag personligen uppfattar att hon lever sin dröm och är tillfredsställd så sett) så finns det många exempel på det, jag är själv ett. Jag valde bort massor av saker under en period i mitt liv - som t ex vilken utbildning jag skulle gå, att jag slutade rida, att bara jag var hemma med barnen osv. Det kändes rätt då, men med facit i hand, många år senare - förvisso - så inser jag att det inte alls var mitt eget beslut.

Visst är det besvärligt.

Jag misstänker att besluten om vem som skulle göra vad när, var gemensamma beslut.
Så fort två vuxna människor lever tillsammans och skaffar barn, börjar det ju bli svårt att båda individer kompromisslöst gör var och en sina val.
För valen kan då omöjliggöra det gemensamma.

Men det kan ju också vara så att du blev tvingad av en partner, och att det inte alls handlade om gemensamma beslut.

Jag är helt enig med dig att folk ska få välja sina liv själva och leva som de vill. Jag vill inte fördöma någon.
Det jag dock tycker är bra är att diskutera vad ens olika val får för konsekvenser. Jag har sett tex på mina föräldrars generation (40-talister) vad konsekvenser kan bli för kvinnor av att ha låg inkomst under hela sitt liv. Genom att ta upp detta kan folk göra val så de kan vara hemma med barn men samtidigt gardera sig så att om det blir en skilsmässa, mannen blir sjuk etc så finns det en plan.

Det är bra att diskutera, det tycker jag med. Samtidigt är jag så inne på @Lovisaleonora att man alltid gör fel, vad man än gör.

Men, för mig ligger det närmare tillhands att ha en preventiv inställning till sådant. Där har man en uppgift som förälder att inte hamna i en situation du inte vill ha. Inte predika utan göra.

Sedan är det väl alltid så att du får ta konsekvenserna av vad du valt. Det jag kan tycka är att andra har åsikter om vad du borde känna, vad du borde ha gjort eller att den som valt inte själv tar ansvar för sina val. Det tror jag du menar i din text också?

Det som däremot är viktigast av allt är att ingen annan ska få dig att ha dåligt samvete för hur du valt, vilket verkar vara något många gör. Det tydligaste är väl hon bloggaren som valde att leva en 40-50-talsrelation med sin man och de trivdes mycket bra med det men fick både hat- och hotmail om att hon gick bakåt i tiden, inte borde göra det och framförallt inte borde visa det för andra kvinnor för det skulle antingen få eras män att lämna dem eller få stereotypen att få fäste igen.
Lev inte lycklig för dig själv utan lev för att andra ska bli lyckliga? Nä, inte riktigt min stil.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Peder Fredricsons OS-silver - och i förlängningen Jerringpriset - hade inte varit möjligt utan hustrun Lisen Bratt...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama