Det fria valet ska aldrig ifrågasättas oavsett vad valet består i.
Jag valde, helt frivilligt att vara hemma med barnen, vara hemmafru ganska länge och sedan jobba halvtid för att ta hand om barnen så mannen kunde ta hand om sitt nystartade företag. Vi är ett team, en familj och valet vi har gjort, så länge det var i samråd med varandra, ska inte någon i hela världen bry sig om. Han gör det han är duktig på med stöd och struktur från mig medan han ger mig fart och hjälper mig med saker jag är dålig på.
Gissa rubriken som blivit; "Kvinna valde stanna hemma med barnen medan mannen gör karriär". Det låter ju fel för dem som vill läsa fel även om det är kvinnan som valt (står i rubriken) och i samråd med mannen. Tolkningen av rubriken blir ju fel då.
Hur kan någon kvinna säga att någon annan kvinna inte får välja just detta för att det gör att de själva hamnar i dålig dager eller inte vågar stå upp för sig själva?
Vi ska förmedla styrka att själva bestämma, vi borde förmedla det egna valet (oavsett val), inte klanka ner på dem som väljer "fel" eller borde välja "rätt" så andra kan våga välja rätt.