Tack vare Lisen?

Så har jag inte alls uppfattat det.

Tvärtom, jag ser snarast att hon valt att satsa på andra avsuttna aktiviteter, hon är ju mer aktiv nu med fler evenemang än när hon tävlade. Snacka om tusen strängar på lyran, är det någon som förverkligar sin dröm är det ju Lisen.

Det är ju inte som hon avstår från ryttarkarriären för att bli hemmafru, om man säger så...

Jag fattar det som så att hon hellre ville lägga sin tid på en ny karriär mer som entreprenör än tävlingsryttare? Att vara ute på tävlingsbanorna inte lägre var lika lockande?
Så olika man kan uppfatta samma text

Fast du och jag uppfattar samma ;)

En ryttarkarriär går inte att kombinera med mycket, Lisen däremot satsar ju på så mycket mer och har så många järn i elden. Tycker hon är ett föredöme för drivna kvinnor.

Hon har ju verkligen inte gett upp sin karriär! Hon har ändrat karriär och gör hur mycket som helst! Läs artikeln igen.

I artikeln står det ju att hon inte tyckte att hon hade tid att lägga 100% på tävlingskarriären och därför la hon ner den för att kunna fokusera på allt det andra hon gör. Läs igen och läs rätt!

Sen kan jag dock hålla med dig om att jag ser många fall omkring mig där kvinnan slutar med intressen när barn kommer och mannen fortsätter samt att kvinnan går ner på deltid etc. Men i detta fallet tolkar jag det inte så.

Jag läser samma sak som @cewe och @Lovisaleonora mfl, en driven kvinna som inte vill lägga tid på enbart tävlande (som till viss del kräver skygglappar just för att det krävs ett sådant fruktansvärt fokus) utan göra en och ett tusen olika saker. Jag tror inte hon är någon kvinna som bli tillsagd vad hon får och inte får göra :D

Sedan är väl rubriken lite trist satt men jag tycker artikeln var intressant och bra.

Jag håller med @athena_arabians och @Lovisaleonora mfl att tvärtom är det så att Lisen har gått vidare med något hon tycker är ännu roligare än att tävla på högsta nivå. Hon rider väl fortfarande yngre förmågor så helt har hon inte väl inte lagt av.

Jag kommer ihåg redan när Ryttareliten gick att det var en del diskussion om att Lisen sa att det inte var så roligt att tävla utan mer en ganska tråkig vardagsgrej. Så det här är väl inte något helt nytt. Hon pratade väl också redan då om hur roligt hon tyckte att det var med entreprenörskapet. Så det känns som båda gör det de gör bäst och tycker är roligast. Att det sedan är Lisen som möjliggör Peders satsning är en annan diskussion.

http://www.dn.se/sport/lisen-fredricsons-beslut-att-sluta-tavla-gav-os-silver-och-jerringpris/

Men ... känns inte detta lite tråkigt...? Må så vara att Lisen kanske var urled på tävlandet (?) men är det inte så typiskt, fortfarande: Kvinnan ger upp sin karriär för mannen. Sedan prisas hon för sin uppoffring. Jag blir bara så ... matt ...

Jag reagerade på samma sätt!

Peder tog ju ett kliv tillbaka och backade upp hennes satsning på OS 2012 när hon tyvärr trillade av. Då är det väl ganska rättvist att hon backar upp honom på OS:et därefter?

Nej, på intet vis vill jag förringa Lisen, som är en fenomenal kvinna, både driven, målmedveten och proffsig. Jag tror min reaktion är en reaktion på titeln till artikeln och hur den framställdes. Att det var Lisens beslut att sluta tävla som gav Peder hans framgångar. Det låter väl likt den gamla devisen att Bakom varje framgångsrik man finns en xxx kvinna som sköter hela karusellen runtomkring, inklusive marktjänst, hem och barn och ofta även pappersexercisen. Så mannen helt kan koncentrera sig på sin stora uppgift i sporten - det kunde lika gärna vara jobbet eller politiken. Mannens stora uppgift får företräde.

Hur det i verkligheten ser ut i familjen Bratt Fredriksson kan vara helt annorlunda. ÄR förmodligen helt annorlunda. Men, titeln på artikeln ger mig kalla kårar. Jag önskar att det framställts annorlunda. Nu ger det litet vatten på somligas kvarnar, tycker jag allt.

Jag tänkte häromdagen på att det är roligt att det idag är betydligt vanligare med kvinnliga idrottare som fortsätter karriären efter att de fått barn. Finns tex inom friidrott, skidor, fotboll och några till.
Inom ridsport tycker jag att det finns en hel del kvinnor som har barn på elitnivå?

Hur det i verkligheten ser ut i familjen Bratt Fredriksson kan vara helt annorlunda. ÄR förmodligen helt annorlunda. Men, titeln på artikeln ger mig kalla kårar. Jag önskar att det framställts annorlunda. Nu ger det litet vatten på somligas kvarnar, tycker jag allt.

OK, det är inte Lisen du sparkar på egentligen, utan journalisten som du uppfattar har uttryckt sig klantigt?

OK, det är inte Lisen du sparkar på egentligen, utan journalisten som du uppfattar har uttryckt sig klantigt?
Jag sparkar inte på någon alls. Men jag reagerade omedelbart på en rubrik (förmodligen inte satt av journalisten själv, för den delen) som känns felaktig och förlegad. Att lyfta en urgammal kvinnlig "uppgift" till skyarna. Om det så enbart är via en missvisande rubrik. -Titta där! utbrister somliga. Kvinnan insåg sin uppgift.

Jag har sagt och säger igen att jag alltid beundrat Lisen, på många olika plan. Rubriken känns dock väldigt onödig.

Må så vara att Lisen kanske var urled på tävlandet (?) men är det inte så typiskt, fortfarande: Kvinnan ger upp sin karriär för mannen. Sedan prisas hon för sin uppoffring. Jag blir bara så ... matt ...

Jag har sagt och säger igen att jag alltid beundrat Lisen, på många olika plan. Rubriken känns dock väldigt onödig.

Fast i trådstarten skriver du inte om en snedvriden rubrik, utan att Lisen, som varande kvinna, ger upp sin karriär för mannen. Det är ju inte sant, och det du gör genom att dra den parallellen är att rista just den tolkningen i sten.

Nej, på intet vis vill jag förringa Lisen, som är en fenomenal kvinna, både driven, målmedveten och proffsig. Jag tror min reaktion är en reaktion på titeln till artikeln och hur den framställdes. Att det var Lisens beslut att sluta tävla som gav Peder hans framgångar. Det låter väl likt den gamla devisen att Bakom varje framgångsrik man finns en xxx kvinna som sköter hela karusellen runtomkring, inklusive marktjänst, hem och barn och ofta även pappersexercisen. Så mannen helt kan koncentrera sig på sin stora uppgift i sporten - det kunde lika gärna vara jobbet eller politiken. Mannens stora uppgift får företräde.

Jag tror att historien hade uppfattats annorlunda om det hade gått bra för Lisen 2012. Hade hon tagit en medalj hade det ju mer naturligt varit Peders tur.
Och kollar man på deras barn, jag försökte googla men hittade inte exakta siffror, men deras barn är väl ungefär 12, 9 och 3 år gamla? Alltså födda 2005, 2008 och 2014 ungefär?
Undra varför två kom tätt och sen en tredje lite senare?
Det ser ju misstänkt ut som att någon INTE tänkte låta barnafödande och annat kvinnogöra stå i vägen för ett London-OS? ;)

Jag tycker att det var synd att det stod att hennes man hade varit ostrukturerad innan men nu hade Lisen fått ordning på karln. Så tolkade jag det iaf. Tråkigt. Annars tycker jag hon porträtterades helt okej.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Peder Fredricsons OS-silver - och i förlängningen Jerringpriset - hade inte varit möjligt utan hustrun Lisen Bratt...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama