Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Jag ser inte ner på någon ridstil. Jag rider ju själv den vanliga engelska ridningen på¨andra hästar. Jag har bara försökt förklara hur jag ser skillnaderna och hur den akademiska ridningen funkar på min häst. Jag tycker inte att någon ridstil är fel. God ridning är god ridning oavsett vilken inriktning man har, och då krävs att ryttaren kan anpassa sin ridning och träning efter hästen.
Det är heller inte lika lätt för en ryttare som tävlar dressyr att utbilda hästen i annan ordning eftersom rörelserna kommer i en viss ordning på vägen upp genom klasserna.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

jag har att tacka otroligt duktiga tränare mest men även AR filosofin att jag kan rida igen.

när jag var nästan 13 år råkade jag ut för en allvarlig ridolycka som slutade med ridförbud. jag hade förflyttade kotor i nacke och rygg,höften var sne vilket gjorde det extremt svårt för mig att rida.

höften är fortfarande sned men med mycket träning så har jag kompletterat det så jag har jämnvikt i båda sidor.
min valack jag köpte efter olyckan hade även han ett snett bäcken,så för att hjälpa både han och mig så fick jag slita hund för att kunna rida,ont gjorde det och mycket rehablitering hos doktorer och kiropraktorer. men nu är jag igång :)
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

En kvalificerad gissning är att när man rider mer traditionellt använder man benen på ett annat vis, man driver mer helt enkelt. När man driver mer skapar man lätt spänningar som flyttas upp i ryggen, har man problem med ryggen sedan tidigare kan det säkert påverka.

Det kan också vara att man rider i ett högre tempo, vilket innebär större rörelser, vilket belaster ryggen hårdare om man inte har full rörlighet i den.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Håller med Jegra, jag tror det är tempot och rörelsemönstren. Jag rider ett mellanting mellan engelsk och AR idag. För att få mer spektra i gångarterna rider jag mycket tempoväxlingar och övergångar och det är mycket mer påfrestande för kroppen, det känner jag absolut.
God ridning är alltid god ridning och oavsett disciplin måste man få god ledning och öva, för inget gör sig självt.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Det där känner jag verkligen igen. Min kropp är rätt kass, jag har bl a diskbråck i ryggen, och jag klarar med nöd och näppe en ridlektion på ridskolan (engelskt) men när jag rider AR-lektion är det helt annorlunda! Jag tycker båda är lika roliga, men helt klart är AR bättre för min kropp och min kroppsuppfattning. Mina spänningar i kroppen släpper när jag rider AR, och det blir mer som massage på något sätt. Men jag överger inte den engelska ridningen, för jag tycker det också är så himla roligt.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

åhh.. jag vill så gärna börja med barock :crazy: Men eftersom att jag inte kan hitta någon tränare i närheten av mej så är det lite svårt :(

Min mamma har en wiplash skada och vill så gärna börja rida igen, men eftersom att hon måste anstränga axlar och nacke så mkt i engelsk ridning så går det inte .. är akademisk ridning ett alternativ? :confused: Skulle verkligen bli så lycklig om min mamma kunde hitta något sätt att kunna börja rida igen.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Håller med Jegra + att jag vill tillägga att många (inte alla) som rider traditionell ridning vill "komma någonstans" ut och tävla är det många som vill.
Då har man ofta ett datum bestämt när man ska tävla och oavsett ryttare och hästs dagskondition ska det tävlas just den dagen.
Nu finns det två sätt att tolka ovanstående, antingen är hästen inte klar alls eller så kanske klarade hästen av programet med glans dagen innan men idag har vaknat på fel sida av boxen och egentligen inte kan göra sitt bästa i från sig.
Det resluterar i att tävlingen inte blir som ägaren/ryttaren förväntat sig =besvikelse som smittar av sig på hästen som får spänningar både fysiskt och psykiskt.
Nu säger jag inte att detta gäller alla - men jag tror att det kan ligga någonting i resonemanget.

Man tävlar i princip inte inom AR i Sverige.
Det gör att man kan lägga av efter 5 minuter med ridningen om man märker att hästen inte är på topp och man måste sänka sin ambitionsnivå för dagen, kanske skritta ut i skogen en sväng i stället.
Det, anser jag, ger en mer avslappnad situation och med det följer en mer avslappnad människa och med människans harmoniska sinnelag följer en harmonisk häst.

Man tar det helt enkelt i häst och ryttares takt - inte efter när tävlingssäsongen är.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Så vad består skillnaden i när DU rider då?

Den AR jag har sett nu så arbetar hästen utan energi och utan rygggverksamhet och då är det självklart lättare att gunga fram där.

Men du kanske kan förklara så att man förstår vad som är annorlunda.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

En kvalificerad gissning är att när man rider mer traditionellt använder man benen på ett annat vis, man driver mer helt enkelt. När man driver mer skapar man lätt spänningar som flyttas upp i ryggen, har man problem med ryggen sedan tidigare kan det säkert påverka.

Det kan också vara att man rider i ett högre tempo, vilket innebär större rörelser, vilket belaster ryggen hårdare om man inte har full rörlighet i den.

Det första beror nog på hur man rider, jag "driver" inte med benen, men understödjer genom att hålla om, jag vill ha hästen så "med" att den jobbar energiskt framåt själv och jag reglerar och understödjer. Det mest sker genom sätet. Bromsa upp, släppa fram, osv.

Visst använder man underbenen, men jag tror många AH-ryttare (verkar) har en föreställning om att engelsk ridning är den sorten som är dålig ridng, dvs fladdra i varje steg med benen.

Håller f ö med om andra delen av det du skriver.
Det utmärkande för AR-ekipage jag har sett nu är energilöshet.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Man tävlar i princip inte inom AR i Sverige.
Det gör att man kan lägga av efter 5 minuter med ridningen om man märker att hästen/ryttaren inte är på topp och man måste sänka sin ambitionsnivå för dagen, kanske skritta ut i skogen en sväng i stället.
Det, anser jag, ger en mer avslappnad situation och med det följer en mer avslappnad människa och med människans harmoniska sinnelag följer en harmonisk häst.

Man tar det helt enkelt i häst och ryttares takt - inte efter när tävlingssäsongen är.

Borka skrev bland annat detta i sitt mycket sanna inlägg. Och det är jag som lagt till det i rött.

Jag har en ryggmärgsskada sen 1999, då jag bröt nacken i en stallolycka, som går att jämställa med whiplashskada. Och därför är AR, något som pasar mig väldigt väl.

Eftertänksam, mjuk ridning på häst och ryttares villkor.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Man tävlar i princip inte inom AR i Sverige.
Det gör att man kan lägga av efter 5 minuter med ridningen om man märker att hästen/ryttaren inte är på topp och man måste sänka sin ambitionsnivå för dagen, kanske skritta ut i skogen en sväng i stället.
Det, anser jag, ger en mer avslappnad situation och med det följer en mer avslappnad människa och med människans harmoniska sinnelag följer en harmonisk häst.

Man tar det helt enkelt i häst och ryttares takt - inte efter när tävlingssäsongen är.

Borka skrev bland annat detta i sitt mycket sanna inlägg. Och det är jag som lagt till det i rött.

Jag har en ryggmärgsskada sen 1999, då jag bröt nacken i en stallolycka, som går att jämställa med whiplashskada. Och därför är AR, något som pasar mig väldigt väl.

Eftertänksam, mjuk ridning på häst och ryttares villkor.

Mvh

IngelaH

Jag rider inte AR men har heller inte några tävligsambitioner och kan mkt väl ta en tur i skogen istället för att sätta mig på banan. Jag har varit på kurs för en tränare som arbetat många år på Spanska ridskolan, och ska snart iväg igen, och han var väldigt noga med att betona att han inte ville sätta någon etikett på det han lärde ut. God ridning helt enkelt. Han fokuserade mkt på avslappningen hos ryttaren. Min häst gick väldigt bra på dessa lektioner. Det roliga var att han, när jag tyckte att det var så kul/givande att rida för honom, sa att "Men det jag lär ut måste det ju finnas massor med andra tränare här som också kan lära ut".

Tycker att AR-folket (om man nu får generalisera) lätt buntar ihop alla andra "vanliga" ryttare. Om det funnits lika många AR-ryttare och tränare som det finns "Vanliga" ryttare och tränare hade vi nog fått ett lika stort spektrum av dåliga och bra ekipage, god och sämre ridning.

"Eftertänksam, mjuk ridning på häst och ryttares villkor."
Detta hade lika gärna kunnat sägas av den här tränar från SR.

Det finns för många dåliga tränare i Sverige helt enkelt, eller det finns åtminstone inte tillräckligt många bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Jag rider inte AR men har heller inte några tävligsambitioner och kan mkt väl ta en tur i skogen istället för att sätta mig på banan. Jag har varit på kurs för en tränare som arbetat många år på Spanska ridskolan, och ska snart iväg igen, och han var väldigt noga med att betona att han inte ville sätta någon etikett på det han lärde ut. God ridning helt enkelt. Han fokuserade mkt på avslappningen hos ryttaren. Min häst gick väldigt bra på dessa lektioner. Det roliga var att han, när jag tyckte att det var så kul/givande att rida för honom, sa att "Men det jag lär ut måste det ju finnas massor med andra tränare här som också kan lära ut".

Tycker att AR-folket (om man nu får generalisera) lätt buntar ihop alla andra "vanliga" ryttare. Om det funnits lika många AR-ryttare och tränare som det finns "Vanliga" ryttare och tränare hade vi nog fått ett lika stort spektrum av dåliga och bra ekipage, god och sämre ridning.

"Eftertänksam, mjuk ridning på häst och ryttares villkor."
Detta hade lika gärna kunnat sägas av den här tränar från SR.

Det finns för många dåliga tränare i Sverige helt enkelt, eller det finns åtminstone inte tillräckligt många bra.

Tycker att många icke "AR-are" (om man nu får generalisera) lätt buntar ihop alla andra "ovanliga" ryttare. Om det funnits lika "få" ??? "icke AR-are" och tränare som det finns "ovanliga" ryttare och tränare hade vi nog fått ett lika stort spektrum av dåliga och bra ekipage, god och sämre ridning.

"Eftertänksam, mjuk ridning på häst och ryttares villkor."
Detta hade lika gärna kunnat sägas av tränare för BÅDE "AR-are" och "icke AR-are".

Det finns för många dåliga tränare i Sverige helt enkelt, eller det finns åtminstone inte tillräckligt många bra.
:angel: :angel: :angel:

Jag själv är något, mitt emellan "vanlig" ryttare och "AR-are", eftersom både jag och min häst från början är "vanlig ryttare och vanlig utbildad häst", som försökt hitta något som passar oss, "på halva vägen".

Det är väldigt lätt att "glas i stenhus"... :rofl: (eget citat ja)

Och JAG har bland "icke AR-are" försökt få folk att förstå att god ridning, alltid är god ridning, vad den än kallas och hur den än utförs. Det är något, som ibland är att köra in huvudet i väggen. Det är lättare att förklara det för "AR"-ryttare och likvärdiga "ovanliga" ryttare. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Det första beror nog på hur man rider, jag "driver" inte med benen, men understödjer genom att hålla om, jag vill ha hästen så "med" att den jobbar energiskt framåt själv och jag reglerar och understödjer. Det mest sker genom sätet. Bromsa upp, släppa fram, osv.

Visst använder man underbenen, men jag tror många AH-ryttare (verkar) har en föreställning om att engelsk ridning är den sorten som är dålig ridng, dvs fladdra i varje steg med benen.

Håller f ö med om andra delen av det du skriver.
Det utmärkande för AR-ekipage jag har sett nu är energilöshet.

Hmm... nu blir jag väldigt konfunderad. Exakt detta är ju målet med min ridning (att rida helt genom sitsen), och jag rider mig veterligen engelskt... Tidigare i tråden sades det något om att i den engelska ridningen kommer inte skolor förrän man är på msv nivå, jag är verkligen inte på msv nivå, men jag har ridit skolor sen jag var typ 12 (är nu 22) och jag skulle inte sätta mig och trava en häst som inte funkar i skritten och inte galoppera en som inte funkar i traven... För mig är det en absolut självklarhet att hästen inte får lov att gå och hänga i handen utan ska vara lätt och bärig. Och jag tävlar dressyr (på klubbnivå, men ändå).

Kanske den stora skillnaden mellan engelsk och akademisk ridning ligger mer i hästens form, jag som engelsk ryttare tillåter att hästen ibland lägger sig i en lägre form när jag kräver saker den inte orkar i den högre formen.. men jag får ibland uppfattningen att de som rider akademiskt alltid kräver en högre form. Kan det ligga något i detta?
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

På min häst förbättras ryggverksamheten av akademisk ridning. Det är ingenting som kan passa alla förstås. Det kanske inte alls passar din häst? All träning måste ju anpassas till individen. Inget kan vara bra eller dåligt för alla.

:bow: bra sagt.....
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Fast jag tyckte att jag var noga med att skriva att jag INTE menar ALLA "andra" ryttare.

Självklart finns det säkert de som inom AR inte rider "god ridning" och inom den övriga ridsporten finns det säkert de som rider en "god ridning"

Men de jag hittills har träffat (hästmänniska i 18år) som rider den vanliga ridningen - som lärs ut av de flesta ridskolor och instruktörer menar jag då - rider inte mjukt och efter hästens/ryttarens förmåga utan sätter krav som gör att ekipaget eller ena delen av detta mår dåligt på ett eller annat sätt - här kommer jag lite ifrån endast ridningen och kommer även in på sättet att hålla sin häst men det tar jag inte upp mer än så i denna tråd.
Det är min erfarenhet och jag kan endast utgå från den, för annat har jag inte personligen upplevt tyvärr.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Hmm... nu blir jag väldigt konfunderad. Exakt detta är ju målet med min ridning (att rida helt genom sitsen), och jag rider mig veterligen engelskt... Tidigare i tråden sades det något om att i den engelska ridningen kommer inte skolor förrän man är på msv nivå, jag är verkligen inte på msv nivå, men jag har ridit skolor sen jag var typ 12 (är nu 22) och jag skulle inte sätta mig och trava en häst som inte funkar i skritten och inte galoppera en som inte funkar i traven... För mig är det en absolut självklarhet att hästen inte får lov att gå och hänga i handen utan ska vara lätt och bärig. Och jag tävlar dressyr (på klubbnivå, men ändå).

Kanske den stora skillnaden mellan engelsk och akademisk ridning ligger mer i hästens form, jag som engelsk ryttare tillåter att hästen ibland lägger sig i en lägre form när jag kräver saker den inte orkar i den högre formen.. men jag får ibland uppfattningen att de som rider akademiskt alltid kräver en högre form. Kan det ligga något i detta?

Men jag rider engelskt också.

Det är möjligt att AR-ryttare tror sig rida i mer samling men JAG har inte sett nån samling alls knappt på de AR-ekipage jag har sett.
Det JAG har sett ser inte så hälsosamt ut med låg enerigi, dålig ryggverksamhet och på bogarna.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Men jag rider engelskt också.

Det är möjligt att AR-ryttare tror sig rida i mer samling men JAG har inte sett nån samling alls knappt på de AR-ekipage jag har sett.
Det JAG har sett ser inte så hälsosamt ut med låg enerigi, dålig ryggverksamhet och på bogarna.


En fundering bara...hur många ekipage har du sett och på vilka utbildningsnivåer var dom?
På kurserna jag åker på så ser man många olika nivåer av kunskap på både hästar och ryttare men alla har dock ryggverksamhet mer eller mindre beroende på hur skolade hästarna är.
Kanske är det olika från olika tränare också?Den instruktören jag rider för är mkt noga med att ryggen ska vara med innan man går vidare i hästens utbildning.
Andra instruktörer kanske prioriterar böjningen framför ryggen tex....det finns ju olika sätt att ta sig till samma mål.Så är det ju även inom andra ridsport grenar.
Det viktigaste är att känna på hästens dagsform,inte begära mer än den klarar för dagen och lyssna och åter lyssna på hästen.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Knapplån.

Varför säger folk engelsk ridning? Och vad lägger man i det begreppet? När jag tänker engelsk ridning så tänker jag på jakter...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 004
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Ridning När ryttaren själv är konvalicent? Jag drog på mig en ordentligt ryggskott i förrgår & kan knappt röra mig, går hos kiropraktiker inkl...
2
Svar
29
· Visningar
3 060
Senast: Spirit
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp