Förslag på motionsform till häst

Sv: Förslag på motionsform till häst

Du är inne på rätt spår där, mina 4 hästar kostar ca 3 000kr/månaden om man slår ut det på ett år.
Jag betalar ca 13.000 för allt hö/år, kraftfoder äter dom kanske 2 säckar i månaden ca 400kr för kraftfoder inkl betfor. 3 oskodda & en halvskodd.

Det blir mycket dyrare att skicka iväg honom för mig tyvärr som bara jobbar halvtid, men krokar är ute i min inriktning så får vi se om någon nappar.

Grannen red ut honom igårkväll en timme i skogen i alla gångarterna & klättrade även lite. Motion får han, men inte den muskelunderhåll han behöver.
Som det ser ut nu blir han riden 3 dagar i skogen tills vidare av henne som inte är jätte kunnig inom min inriktning, men jag kan hjälpa henne som sagt.

Tror det blir först nästa vecka igen som jag kommer våga börja longera honom lite inspänd.
Det är inte direkt något han skulle må dåligt utav.

Imorgon ska jag till en doktor filkand inom kiropraktik, TENS & lite annat, ska se om han kan hjälpa mig med min rygg
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Jag hade lagt ut en annons om medryttare sökes och att denne skulle få ersättning. Har du tur så kanske en lite kunnigare ryttare nappar.
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Jag skulle hellre se en orädd ryttare istället för en duktigare- som inte börjar fixa o dona för mkt.

synd att den är äldre o bör röra sig. lösdrift hemma kanske?
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Går redan på lösdrift med mina avelsston & 2 årig unghäst. Stona står på box nattetid pga stundande fölningar.

Annons finns ute, men det är supersvårt att hitta seriösa medryttare till travare även av kbl ras.
Dom som ger sig på att prova ger upp efter 3-4 gånger då dom inte hittar knapparna på honom direkt trots jag säger till varje gång att dom ska ge honom MINST 10-15 gånger innan dom ger upp.
Han är speciell att rida med tanke på han är lite hetlevrad, man måste släppa handen & sitta fullständigt avslappnad trots han laddar upp sig. Annars blir han 7 resor värre.

Är man själv bara fullständigt avslappnad, låter bli att tjuvhålla på något sätt, då är han lugn & otroligt underbar att jobba med.

Jag räknar med att sitta till häst igen om 1½ vecka oavsett vilket. Imorgon kommer jag longera honom inspänt, börjar kunna gå lite bättre efter dagens mörbultning hos kliniken.
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Skönt att han inte springer iväg om man inte bromsar iallafall (?), förstår hur dom känner för det är verkligen TOKSVÅRT att inte råka spänna sig på så laddad häst! :P Hoppas du hittar rätt person som är väldigt avslappnad sen innan!
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Longerade honom i förmiddags, först utan inspänning, sen spändes han in så löst det gick i både skitt & trav i en liten liten gräs backe. Han fick börja trava upp för backen & sen skritta nedför.

Efter en stund fick han en ponnyputa på istället för tömkörningsgjorden så dottern på 2½ fick rida lite på honom.

Han var jättenöjd efteråt att han fått jobba lite. Men han är riktigt lyhörd mot mig, han vet nog att jag har ont :love:
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Känner igen det, min kallis är ju likadan! ;) Fast har coolat ner massor ändå. Gäller ju som du säger att man själv ska förstå sig på dom och bekämpa sina egna reflexer som sabbar för häststackarna!
 
Sv: Förslag på motionsform till häst

Känner igen det, min kallis är ju likadan! ;) Fast har coolat ner massor ändå. Gäller ju som du säger att man själv ska förstå sig på dom och bekämpa sina egna reflexer som sabbar för häststackarna!

haha så sant, skönt med någon som förstår mig :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hej! Har ett fullblod som just nu "står stilla" då han tappat en stor bit hov = får inte belasta för mycket eller riskera att hovbenet...
2
Svar
28
· Visningar
2 659
Senast: miniola
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 608
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp