Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Brille

Trådstartare
Jag vill tacka för ALLA inlägg i debatten "Kontakt med hästens mun". Debatten var lärorik och bjöd på många intressanta inlägg, länkar, bilder och filmer. Debatten har gett mig ökade kunskaper om hästens anatomi och om ridning från andras inlägg men även genom att söka information för att komma med egna inlägg. Jag vet nu också mer om hur andra anser att en häst "i rätt form" skall se ut, hur andra inverkar/vill inverka med sina hjälper, mm.

Debatten gav också insikter i hur människor fungerar/agerar. Jag har förstått hur viktigt det är att hålla sig till sak och att vrida och vända på ordval och meningar för att undvika missförstånd. Jag har fått en djupare insikt i hur lätt s.k. drev uppstår, hur viktigt det är att i egna inlägg/svar kommentera det "A" sade från början och inte bara fortsätta debattera det "B" säger om vad "A" sagt.

Tyvärr blev debatten avbruten lite abrupt. Det går att lära något även av det, t.ex. hur lätt det är att avbryta en debatt som man inte gillar genom att producera viss typ av inlägg.

Än en gång - stort tack för ditt bidrag.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Ville du avbryta debatten alltså ? Eller vad går din tråd här ut på ?
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Jag har fått en djupare insikt i hur lätt s.k. drev uppstår, hur viktigt det är att i egna inlägg/svar kommentera det "A" sade från början och inte bara fortsätta debattera det "B" säger om vad "A" sagt.

Det är många som kallar ifrågasättande av påstående som inte går att bevisa för både drev eller också för den delen nätmobbning, konstigt tycker jag och antagligen ett sätt att komma ifrån att ö.h.t kunna visa någon grund för sina påståenden.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Ja det är trist men det har vi sett många gånger tyvärr. :cool: gång på gång slutar liknande diskussioner så och det tycks alltid vara de uppenbart mest okunniga och förvirrade som känner sej utsatta av nån anledning. Man misstänker taktik när diskussionen blir alltför jobbig.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

KL
Jag tror att tråden började hänga löst redan när en viss person drog igång i gammal "god" stil och inlägg plockades bort. Det är stor skillnad mellan att diskussionen "hettar till" och att någon angriper en annan (obekant) användares person. Det är rent elakt och säger mycket om den som angriper. I synnerhet som det definitivt inte är första gången det sker.

Jag tycker det är synd att sådant så ofta sker för jag håller med om att denna diskussion annars var ytterst intressant.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Jag tänker inte uttala någon åsikt om vem eller vilkas fel det är att diskussionen fick avslutas. Men jag vill däremot uttrycka min ärliga uppskattning för tråden som var väldigt lärorik och intressant för mig. Jag saknar den!
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

KL
Jag tror att tråden började hänga löst redan när en viss person drog igång i gammal "god" stil och inlägg plockades bort. Det är stor skillnad mellan att diskussionen "hettar till" och att någon angriper en annan (obekant) användares person. Det är rent elakt och säger mycket om den som angriper. I synnerhet som det definitivt inte är första gången det sker.

Jag tycker det är synd att sådant så ofta sker för jag håller med om att denna diskussion annars var ytterst intressant.

Måste har missat en del uppenbarligen men jag hängde inte med så mycket i tråden att jag hann se inlägg som togs bort, dvs personangrepp. Det finns ofta de som har svårt att klara sakdiskussion och känner sej angripna av motargument. Men som sagt jag måste ha missat en del av orsaken till att den stängdes.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

*Halvt kl*

Jag förstår inte heller varför tråden stängdes? Först trodde jag att Ingela var på dåligt humör den dagen, men det kanske var så att det hade rensats i tråden och att det därför inte framgick vad det var som var så grinigt? För SÅ surt var det väl ändå inte, inte det man kunde se när tråden redan var stängd i a f. Hade du rensat Ingela?

Verkligen synd att tråden stängdes ner för det var den mest intressanta tråden någonsin tycker jag. Jag tänker inte gå in på de där bilderna mer - som blev själva avslutet på det hela, mer än att säga att det är ju precis så som du skrev Ray, korten visar tydligt att när man sträcker upp tyglarna så blir det som om man håller två stavar i händerna så att säga och alltså kan skjuta ut hals och nos på hästen (med hjälp av sits och skänkel). Jämfört med slacka tyglar som inbjuder till att hästen knäpper av. Det tycker jag är det roligaste av alltihop, att korten så tydligt visar det. Så på det sättet gjorde det inget att dessa två kort "kapades". Det hann jag aldrig skriva för då var det redan tack o hej och nedstängt.

Sen vill jag tacka de som backade upp mig i att det är fel att använda en annan användares bilder (som var utlagda i en annan tråd som några kort ifrån ett vanligt ridpass) utan att be om lov först. Tack skall ni ha! Det var snällt av er! :) I övrigt så är det lika bra att strunta i att kommentera de där korten mer, annars stängs väl den här tråden också.

Till dig Brille vill jag säga att det var till stora delar tack vare dig som det blev sån fart på diskussionerna, och det var bra för det var ju det som gjorde att det blev så kul. Jag kommer inte att glömma den där jämförelsen med bordet i första taget... :D
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Å den jämförelsen skulle jag vilja höra :) Om man får det utan att tråden stängs ner...
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

KL
Diskussionen var ju seglivad eftersom alla blev så engagerade... Jag kan tycka buke blev himla trist när den tog slut ;-)

Kryddan- jag visste ju inte om det var läge att kommentera bilderna i det läget men tyckte det var roligt att det syntes så tydligt vad kontakten gjorde med din häst. Och det är det som jag tycker dels var kärnan i diskussionen- vad händer med kontakt och vad händer utan. Och dessutom tycker jag själv att det är jätteintressant.

Det är tyvärr så att om alla tycker likadant i en diskussion så finns det inte så mycket att diskutera... Det behövs några från varsin sida för att tvinga alla att argumentera för sin ståndpunkt och inte bara säga "såhär är det". Det är lätt att det slinker med en dålig attityd från båda sidor men... Om alla tycker lika behöver man ju inte tänka till:d Och det var det roliga i tråden, att man fick anledning att verkligen tänka och försöka förstå varför och vad. Jag tror ingen som medverkat egentligen har ändrat sin ståndpunkt, man har snarare befäst den!

Tack å bock till alla och jag hoppas Almost Easy lägger upp en film på lång tygel snart. Jag ska hålla utkik efter den ;-)
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

KL
Diskussionen var ju seglivad eftersom alla blev så engagerade... Jag kan tycka buke blev himla trist när den tog slut ;-)

Jag håller med! Den tråden var min primära anledning att logga in flera gånger om dagen. Verkligen den roligaste och mest informativa tråden någonsin. Nu kollar jag hela tiden i hopp om att det ska ha tillkommit något nytt och spännande, men det verkar inte som om någon har något nytt brännande ämne att ta upp.

Jag ser också fram emot att det ska läggas upp filmer som visar riktigt fina ekipage och arbete med hög kvalitet på lång tygel. Inget är så spännande som en chans att få omvärdera sina uppfattningar!
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Japp, de elakaste inläggen togs bort. Dock vet jag inte vad som gjorde att tråden slutligen stängdes, var det kanske "många bäckar små"? Jag hade hoppats att tråden skulle öppnas igen, för den var som sagt väldigt intressant.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Kanske kan nån skapa en liknande tråd om ridning o ridtekniskt och hur man tänker? Det var ju en bred diskussion så det finns säkert utrymme för flera, diskussioner är ju inte förbjudna för att tråden stängdes :D

Tyckte av ämnet att döma att yttertygeltråden hade potential.....:angel: Men har tappat bort den så jag vet inte vad som hände med den.
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Japp, de elakaste inläggen togs bort. Dock vet jag inte vad som gjorde att tråden slutligen stängdes, var det kanske "många bäckar små"? Jag hade hoppats att tråden skulle öppnas igen, för den var som sagt väldigt intressant.

Ja, det var många bäckar blev till en stor å. Och sista två-tre sidorna var i stort sett bara tjafs med blåa och röda krattor "du e' dum" och inte ett skvatt om själva tråden.

Jag ser också fram emot att något ska starta upp en tråd igen, för som sagt. Det kom fram en hel del roligt och intressant ur diskussionerna.

Mvh

Moderator
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Kanske kan nån skapa en liknande tråd om ridning o ridtekniskt och hur man tänker? Det var ju en bred diskussion så det finns säkert utrymme för flera, diskussioner är ju inte förbjudna för att tråden stängdes :D

Annars kan man ju söka på dom 5698058 trådarna som redan finns i ämnet :cool:
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Annars kan man ju söka på dom 5698058 trådarna som redan finns i ämnet :cool:

Good point där... Men samtidigt är ju risken att om man "väcker" en gammal tråd i ämnet "till liv" att den ganska fort spårar ur. Om man börjar om, från grunden kanske det tar ett par timmar... i alla fall. ;)

Mvh

moderator
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Fast om man läser dom så inser man att man inte behöver starta en ny.. än mindre diskutera samma sak om och om igen utan att komma någonvart :D
 
Sv: Tack för debatten i "Kontakt med hästens mun"

Fast om man läser dom så inser man att man inte behöver starta en ny.. än mindre diskutera samma sak om och om igen utan att komma någonvart :D

Hmpf, grejen är ju att trots att vissa varit med i femtielva trådar och ältat detta och annat så kommer det ju nya personer som vill vara med i diskussionen och inte bara läsa vad andra tänker...
Sen- fine, jag tyckte det började snurra runt i slutet av tråden jag oxå. Kan förstå att det mesta blivit sagt men jag tycker det ger mig mer är jag personligen är med i diskussionen än när jag bara läser. Roligare oxå!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 835
Senast: Badger
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 823
Senast: honung
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp