Täby Galopp ska bli lägenheter?

S

Silverfalk

Läste en artikel om att det diskuteras att Täby Galopp ska säljas till kommunen för att ge plats åt lägenheter? Någon som kan kasta lite mer ljus på saken?

Sv: Täby Galopp ska bli lägenheter?

WHAAATT!!??? DET FÅR INTE HÄNDA :eek::eek::cry::cry:

Har inte hela situationen klar för mig men jag har hört att det erbjudits 2 miljarder (!?) för marken och tänkbar ny plats är Enköping. Skulle gissa att banan förr eller senare kommer att flyttas. Sälv har jag ännu inte riktigt bestämt åsikt i frågan då jag inte kunnat väga för-/nackdelar pga för lite information.

At bygga lägenheter på Täbys område har diskuterats i många år nu och Framtidsutredningen har tagit fasta på det. Och visst verkar det korkat att inte sälja marken och frigöra en j-a massa kapital. Det är trots allt inte speciellt många Täbybor som går på tävlingarna.:crazy:

Själv önskar jag att galoppen använder pengarna till en bana någon annanstans i Mälardalen och en bana i Skåne där vi slipper hunsas av travet. Tänk att få bygga en anläggning som passar för våra behov! Sen kan det säkert bli en slant över till Göteborg också.

Mark i Täby är värt sinnessjukt mycket pengar!:devil:

OBS!!!
Framtidsutredningen har tagit fram ett par FÖRSLAG på Täbys framtida lokalisering. Ett av dessa är att sälja marken och flytta. Ett är att stanna kvar och renovera och det tredje är att endast behålla tävlingsverksamheten på Täby och flytta ut hästarna till Angarn och liknande anläggningar. Precis som Camilla skriver har Täbys existens som granne till Täby Centrum diskuterats i många år...

Precis som Annika säger är inget klart utan det nämns som ett område att diskutera i Framtidsutredningen. Så det finns en rad olika alternativa lösningar!

En lämplig plats för en ny bana kanske hade varit i TRESTADSREGIONEN,stort upptagningsområde och stort spelsug
Att lägga en bana i enköping tror jag inte ett ögonblick på,usch så hemskt.:eek:
En ny bana i MALMÖ-landskrona-helsingborgstrakten hade väl inte varit helt fel heller.:love:
Väntar man över denna konjunkturen som vi är i nu några år så är i varje fall jag övertygad om att vi kommer att få ENORMT mkt mer för marken i TÄBY än just för tillfället.Som vanligt gäller det att ha is i magen.Kan ju vara svårt för de styrande att förstå ,vi får hoppas att de inte kan komma överens på ett tag till.:cool:
Hur är det förresten borta kring SOLVALLA ,finns det tilltymmelse till chans därute,ngn som är initierad?

Senast ändrad:

Jag hoppas iaf att den inte flyttas, då är det ute för mig :cry: jag har redan svårt att ta mig till täby g, blir det längre kan jag inte åka dit :cry: :(

Jag hörde talas om lägenhetsplanerna för första gången för 11 år sen, när Angarn var nytt. Då flyttade många tränare dit och det var snack om att alla skulle behöva hitta nya lokaler. Tränaren jag jobbade hos då inne på Täby sa med bestämdhet: "När de tar första spadtaget utanför stallet, DÅ flyttar jag!" och något spadtag togs inte och har fortfarande inte tagits på stallområdet.

Men Enköping?! Aldrig i livet. Tänk på alla som har byggt upp ett liv och en verksamhet runt Stockholm/Uppsala för att tävlingsbanan ligger i Täby. Ska de plötsligt behöva resa flera mil extra varje gång de ska till banan? Hur många har råd med det med dagens bensinpriser? Det är ju trots allt tränarna och hästarna som gör galoppen, utan dem har inte ryttarna några hästar att rida och då kan man inte ha tävlingar... Varför inte försöka hitta en ny plats närmare Stockholm, vilket borde innebära fler besökare och lättare kommunikationer till och från banan?

Är det ngn som bor däruppe och har en ANING om hur det är i direkt anslutning till SOLVALLA,finns det ngn chans där vore det väl den ULTIMATA lösningen.Menar givetvis EGEN regi för galoppen men närheten till SPELARNA som drar runt sporten.:idea:

Marken runt Valla är minst lika dyr som den i Täby så det är kört. Får vara någonstans ute på bystan för att det ska vara lönt. :cool:

Läste att det fanns planer på att bygga någon annan arena runt Valla - kommer inte ihåg vad det va, Brommapojkarna? - och då skreks det bara rätt ut. :angel:

Har dessutom en känsla av att Vallas publik sviker också, det är nog bara på Elitloppet det kommer några mängder. Det är svårt att få den spelande publiken att komma till banorna. Om det är stora sportsliga upplevelser kommer folk men inte för att lira några kronor på dom "vanliga lössen". Medicinen är god mat, men det hade dom inte på Valla när jag var där senast i alla fall. Men sånt kan ju ändra sig, se bara vår älskade hemmabana. I morgon ska jag dit och äta lunch!

Senast ändrad:

Det finns väl en massa typ stormarknader och sånt, bilfirmor och annat som man kunde kasta iväg en bit utåt, men vet inte om den platsen räcker:confused: Dålig på trakterna där.

Undrar också var "trestadsregionen" är, :o låter bekant men har ingen aning:cool:

Om man tar bort banan från Täby och placerar en ny i närheten av Malmö är väl inte speciellt smart. Där finns ju redan och då mister man ju publiken som finns här uppe i Stockholm.
Det jag ser som en stor nackdel, är att flyttar man banan/anlägger nån ny för långt bort från Stockholm, förlorar man en del publik. Det är redan nu svårt att få ny publik och stora delar av den publiken är ju människor insatta i galoppen (ägare/tränare/ arbetare osv).

Jag tror inte att någon har föreslagit att det inte ska finnas en bana i Stockholmsregionen, eller Mälardalsregionen som det kallas, bara att om Täby säljs till rätt pris så kommer det att finnas pengar till hur många banor som helst!:devil:

Jag har inte någon direkt koll på hur befolkningen är koncentrerad där uppe nuförtiden men jag vet att folk pendlar lite hur som helst mellan typ Västerås och Uppsala och Stockholm. Och, om vi ska vara ärliga, hur många - utom de närmast sörjande - går på Täbys kvällslöp mitt i vintern?? Om publiken ska ta sig till tävlingarna när det är storlopp - som i går och förra veckan - kommer dom nog till tävlingarna även om det tar lite längre tid än att ta sig till Täby. Och för de flesta är det enklare att ta ett pendeltåg från Centralen än att ta sig till Östra Station.:idea:

Pendlarna kanske inte bryr sig så mycket om sträckan, men som tränare/arbetsryttare är det ju en väldigt skillnad på att åka långt eller kort om man ska in till banan flera gånger i veckan.

Det jag ser som en stor nackdel, är att flyttar man banan/anlägger nån ny för långt bort från Stockholm, förlorar man en del publik. Det är redan nu svårt att få ny publik och stora delar av den publiken är ju människor insatta i galoppen (ägare/tränare/ arbetare osv).

Ja det är ju kanske inte så stort problem för den lilla publiken av de allra närmaste åker nog ändå. :angel:

Ny publik har man inte lyckats få till Täby heller så då ligger det också för långt bort.

Numera kan man ju spela på nätet och se lopp på nätet, så det måste nog mycket till för att locka publik varje vecka både i trav och galopp framöver. Ja, storlopp kanske, men derbyt går ju i skåne och hur många andra galopplöp känner fler än du närmaste till idag:confused:

Är det ngn som bor däruppe och har en ANING om hur det är i direkt anslutning till SOLVALLA,finns det ngn chans där vore det väl den ULTIMATA lösningen.Menar givetvis EGEN regi för galoppen men närheten till SPELARNA som drar runt sporten.:idea:

solvalla är nog inte ett alternativ. litet och ligger inklämt som det är...

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30