Tablett som ska stimulera hästens salivproduktion??

Bellapops

Trådstartare
Någon som hört talas om det?
Har en dressyrryttare på hög nivå i min närhet som hört ryktas att detta skall finnas, inte i Sverige just men kanske nån annanstans.
Var kan det finnas i så fall?
Vad är det gjort av?

Har vi någon berest guru här som sett till detta?

:)

Sv: Tablett som ska stimulera hästens salivproduktion??

Det har jag aldrig hört :eek:

Vad hände med sockerbiten? :crazy:

Vad skulle syftet vara med att öka hästens salivproduktion? Om det inte är en medicinsk orsak? För då tror jag säkert veterinärmedicinen har någon hjälp...

Sockerbiten räckte tydligen inte...
Problemet är alltså att hästen är för torr i munnen och det blir tillika problem när han ska gå på kandar.

Syftet skulle vara att kandaret skulle ligga bättre i munnen och hästen trivas bättre om det inte vore så torrt.

Antar jag...

hmm, det måste ju vara ovanliga fall som är så torra i munnen.

Jo man tycker ju det.
Dom hade försökt med både socker och äpplen, men det hjälpte inte.

Ett tips är att kanske kolla hästens tarm och magflora?
Om hästen inte saliverar rätt så torde den nästan ha problem med sin matsmältning också?

Min häst äter Probion (en homeopatmedicin) sedan en tid tillbaka.
Det är en mjölksyratablett. Efter att jag börjat med den har min häst haft mer "sug" i bettet och är alltid vit runt läpparna efter ett pass vilket hon inte varit tidigare.

Lycka till

Hmm...

Antar att den fungerar över tid och inte direkt.
Men kan ju vara värt att kolla upp.

Verkar på stört gör den ju inte men om hästen inte saliverar ordentligt kanske man ska kolla upp det. Har hästen visat några problem med matsmältningen?
Probion återställer balansen i mage och tarmar, bakteriefloran,,,om jag fattat det hela rätt.

Om det är en häst som tävlar och tränar med en framtid framför sig på tävlingsbanan är det ju bättre att tänka långsiktigt än kortsiktigt.

Det här är en ren gissning men det är ju värt att kolla.

Lycka till

I ärlighetens namn så tvivlar jag inte en sekund på att hästen är uppkollad på alla sätt och vis. Den går Grand Prix, är med i spetstruppen, världscupen osv. Anledningen till att jag frågar här är att ryttaren hade hört om denna produkt lite löst och bad mig, som är "haj på internet", kolla upp. Jag har sökt en hel del på google och inte hittat nåt specifikt. Så då fick jag den brilljanta idén att fråga här.

Ok...........då har den alltså en framtid inom sporten;) :D

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det du egentligen sökte,,,aldrig hört talas om men jag hoppas att det löser sig och att ni kommer på nåt.

Jo att den har en framtid råder det nog inga tvivel om.
Men det vore ju synd om den ska behöva dras med muntorrhet.

:) ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 290
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka