Yrja

Trådstartare
Funderar lite...

Vad tycker ni om att ta valpar på blandrashund? Om det sker under alla konstens regler. Vad har ni själva för hund?

Sv: Ta valpar

om du ska ha hunden till drag har jag full förståelse för att du vill blanda. Annars ser jag ingen somhelst vits i det hela.

Jag har tagit valpar på min blandras. Men enbart för att jag hade en lista på 42 personer som ville ha en valp efter henne och för att jag hade hoppats att det skulle bli en tikvalp som jag själv kunde behålla.

Av vilken anledning ska du ta valpar på just din tik är väl frågan som man behöver ha svar på innan man vidare kan svara på vad man tycker om aveln i sig!

/C

Vad tycker ni om att ta valpar på blandrashund?
Det tycker jag inte om alls. Ser varken mening eller seriositet i det. Tillför inte hundvärlden något, utom möjligen en och annan s.k. vandringspokal.

För att svara på fråga 2: Renrasig.

Så länge du inte blandar mer än två raser.. Finns inget värre än de som har fyra, fem olika raser i hunden. det går ju aldrig att säga vilka egenskaper som slår igenom, plus att inte alla raser är kompatibla med varandra.

Vi har själva en renrasig o en blandrastik ( 75 % bc o 25% flat).

Jag har själv haft tankar på att para min tik pga stor efterfrågan efter valpar från henne, hon är helt super i psyket. Jag hade dessutom själv velat ha en valp från henne.
Men valde att skaffa en ny valp istället, ville inte riskera henne o hon har ju präglat denna valpen väldigt mkt ändå.

Vad har en blandrasavel för syfte? Finns det ett mål och kommer man följa upp vad resultatet blev? Föräldradjuren väl dokumenterade långt bakåt?...ja då kanske det är ok i mina ögon. Inte annars...

Jag har två blandrashundar, omplaceringar. En hanne, 11 år, frisk som en nötkärna och drar gärna på en jaktrunda om det bjuds...korsning mellan drever/smålandstövare/flat...En tik, 3 år, frisk förutom en ögonsjukdom (som jag skrivit om förrut) som måste behandlas dagligen hela livet ut...95% BC + 5% lab.

Skulle aldrig i livet ens tänka tanken att avla på dessa...hur underbara dom än är som individer...:cool:

Senast ändrad:

Om det tycker jag...Inte!

Har ett helt gäng jyckar här hemma. Olika raser visst, men alla är renrasiga :cool:

Undrar också, varför?
Flera hundraser har vissa ärftliga sjukdomar som bör uteslutas innan avel. Har själv DP. Har ögonlyst och patellaundersökt innan parning. Även bakåt i stamtavlorna är detta kollat. Ingen 100 %-ig garanti, men man gör så gott man kan för att få friska och sunda valpar.
Visst finns det många jätte fina blandraser, men att avla för att få söta valpar?:crazy:
Verkar tyvärr vara populärt just bland småraser:(
Och det begär samma pris som för renrasiga valpar.:crazy:

I ett målmedvetet syfte att få fram en ny ras, visst. Annars, nej.

Det finns över 300 olika raser, varför ska man behöva korsa för att få fram en "supersöt, trevlig, underbar och lugn" (Som dom flesta beskrivs..) hund?

Jag har renrasiga hundar, har alltid haft och kommer alltid att ha. Nu bor här en Amstaffhane och en Stafftik. Den tredje som kommer senare är även den renrasig.

Jag har en blandrashane på 8mån, med 4 olika raser i sig. Egentligen ville jag bara ha en renrasig hund, men denna hund behövde ett nytt hem pga diverse orsaker från förra ägaren fick han komma hit o leva lite rövare o jag blev så fäst vid denna hund när jag fick ha honom på 1 månads prov.
Som jag har förstått är det inte så lätt o hitta ett nytt hem till en blandrashund :crazy:
Ser de flesta annonser där dom blandisar söker nya hem.....Annonser ligger kvar ibland längre.
Som nån här skrev, vandringspokaler...

ungefär lika smart som att medvetet ta kattungar på sin bonnkatt......

vem ska köpa dom? varför??

det är inget fel på blandraser, MEN det finns så många såna som har dåliga hem eller inget alls, så du behöver inte göra problemet större....

Vad 'r syftet med att vala på hunden. Att hon är snäll och söt lr att hon faktiskt har kommit bra på prov,hon är frisk röntgadögonlyst etc (beroende på vilka raser det är i henne)

Beror på lite vad dte är för hund. Hur många raser etc.

Har man en blandras ex 75% BC 25% sheltie som gått kanonbra på vallningsprov och tävlat höga klasser i agility och är en sund och frisk hund så ser jag inget hinder i att para henne med en BC. Paras någon av valparna i framtiden senare med en BC är dom NÄSTAN renrasiga.

Så som sagt, beror på syftet,vilka raser hunden är och hur hunden är.

Du får nog extremt svårt att komma med på vallhundsprov med en sådan korsning. Jag skulle till och med vilja påstå att du inte alls kommer med..

Fattar inte heller varför!
En blandras blir varken bättre eller friskare, som många tror. Generna kommer från föräldrarna - friska föräldradjur ger (förhoppningsvis) friska valpar men inga garantier.

Visst håller en del raser på att bli allt mer extrema, sjuka etc men en sådan måste man ju inte välja.

Tråkigast med blandrashundar är att man har sämre koll på hur de kommer att bli (både utseende och sätt), särskilt om man blandar raser med väldigt olika sätt/användningsområden. Dessutom går det inte att tävla på samma sätt som med en renrasig hund.

S k "seriös" blandrasavel, som inte har till syfte att få fram en ny ras men som ändå säger sig vara allvarligt menad, tror jag handlar om uppfödare som gett upp lite. Inte fixar att få fram tillräckligt bra renrasiga hundar och därför blandar. Kan inte komma på något annat. Synpunkter, någon?

det är inget fel på blandraser, MEN det finns så många såna som har dåliga hem eller inget alls, så du behöver inte göra problemet större....

PRECIS så tänkte jag skriva :bow: :bow:

Bonnkatter, eller huskatter som det heter, fyller sin funktion väl som stall-, lagårds- och gårdskatter på landet. Vem köper en femtusenkronors raskatt att ha i stallet? Många raskattsuppfödare säljer även sina katter enbart som innekatter.

Jag tycker inte heller att man ska avla fram blandrashundar.
Om det händer en olycka tycker jag det är helt okej. Bara man ser till att valparna får bra hem. Men att målvetet avla är jag helt emot!
Många avlar blandrasvalpar för att tjäna pengar på dom. Dom massproducerar valpar. Behöver inte följa några regler och rekommendationer. Detta gör mig arg:mad:

Naturligtvis kan man avla på en blandras! Sen så måste man ju använda skallen när man gör en korsning. Att man inte kan veta vad man får i slutänden beror ju på vad du korsar. Parar man två liknande raser så är ju utgången ganska given. Mindre lyckade kombinationer skulle väl vara tex storpudel och gråhund. En sån hund kan ju ingen förutse varesig utseende eller användningsområde på. Jag själv har två jättefina små blandraser. Skulle aldrig i livet köpa en hundvalp för 10 tusen. Hutlöst! Nä fram för mer fina bladraser! :)

Maria

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg