Ta ut marsvinen-när?

BuenoBull

Trådstartare
Jag tänkte bara höra när ni börjar låta era marsvin gå ute dygnet runt? Jag vet att det är tidigt än men vi hyr ett torp i sommar och jag ville ta de små med mig dit. När är det lämpligt tror ni? Jag bor i Svealand.

Sv: Ta ut marsvinen-när?

Våra har redan fått komma ut, några har tom bott ute på natten fast det var bara tillfälligt...

Beror nog lite på hur man håller de.. I en vindtät bur skulle de nog kunna komma ut redan nu om de får ett hus som håller värmen.

Jag släpper inte ut våra marsvin förrän marken är varm. Marsvin har så lätt att få lunginflammation och tål inte kyla.
Vilka datum man ska sätta beror ju helt på varrt i vårt långa land man bor - längst i norr är det snö fortfarande medan det snart är försommar längst i söder.

Lilja_89 skrev:
Jag bor i Upplands län
OK. då har du det lite varmare än det är hos mig men inte mycket. Känn med handen på marken, då den känns torr och varm är det dags för första utepromenaden för små grisar :D

Lilja_89 skrev:
Ok, har redan börjat ta ut dem små stunder om dagen :smirk:
Ja, det är härligt ute nu. Var bara lite försiktig med dina marsvin.
Kolla dem nog och lyssna på deras andning så de inte blir rossliga. Blir de det måste du ta in dem och vänta tills de slutat rossla innan de får gå ut igen.

Våra marsvin är ute hela dagarna, men de har en isolerad bur som står på ben och ett hus fullt av spån och halm att gå in i. Framsidan består av nät, så de kan se ut. De har även fått vara på gräset en del dagar när solen har värmt upp marken. Vi har inte haft dem ute på natten ännu, för det har ju inte varit speciellt varmt på nätterna. Det märks att de tycker om att få komma till uteburen. Den är lite större än inneburen så de kan sträcka ut lite mer.

Mitt marsvin har varit ute sedan i april dag o natt tillsammans med kanin och tillgång till en höhäck som är en som tunnel som han sover i gott o varmt. Han är tom bara 4 mån gammal och jag har mina ute till sept okt beroende på klimat. Bara de är friska så. Men då är han ju inte på en kall och fuktig gräsmatta det tror jag är viktigt. Utan det är en bur på ben på min skyddade balkong.

paradiset skrev:
Mitt marsvin har varit ute sedan i april dag o natt tillsammans med kanin och tillgång till en höhäck som är en som tunnel som han sover i gott o varmt. Han är tom bara 4 mån gammal och jag har mina ute till sept okt beroende på klimat. Bara de är friska så. Men då är han ju inte på en kall och fuktig gräsmatta det tror jag är viktigt. Utan det är en bur på ben på min skyddade balkong.
Ja det är stor skillnad på att vara i en isolerad bur på ben mot att vara på marken.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 860
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar